Test Audi A8 L 60 TFSI Quattro: Nenápadný hi-tech luxus
V polovině životního cyklu je potřeba auto modernizovat, osvěžit a nejinak tomu bylo i v případě Audi A8. V německé automobilce na to ale šli hodně decentně. Z čelního pohledu si lze všimnout nové masky chladiče s plastickou výplní, která se odshora dolů zmenšuje. Výplň může být buď černá nebo chromová. Přepracované jsou i světlomety, kterým nechybí příplatková funkce Digital Matrix LED. Světlomety pak umějí „kreslit“ na silnici symboly a upozornit řidiče na některé situace a podobně.
Ostře řezaná příď s úzkými světlomety jasně zapadá do DNA značky. Obrovská single-frame maska (snad největší jakou jsem na autě kdy viděl) zabírá tak velkou část přídě, že to působí, jako by se kousky nárazníku dostaly do finální produkce jen omylem. Vážně, už čekám na první auto, které bude mít i světla v masce. Nicméně ona maska není jen o samotné velikosti, ale především o tom, jak se její tvar a rozměry zapracují do celkového designu auta. A tady musím uznat, že Audi odvedla dobrou práci.
Z boku a zezadu je to podobně decentní. Audi připravilo některé nové vzhledy kol a přidalo ozdobnou lištu, procházející od předního nárazníku, přes dveře až na zadní nárazník. I vzadu je nová grafika světlometů, přičemž už nejsou nepřerušovaně propojené z jedné strany na druhou, Audi přidalo „umělé“ přerušení. Zadní světla navíc mají technologii OLED. Kromě S8 jsou výfuky pouze designovou ozdobou, přesto nevypadají na pohled špatně.
Auto je okázalé, ale netváří se tak nabubřele jako konkurence od BMW, Mercedesu a Lexusu. Nijak nekřičí do světa a podařilo se jí zachovat i jistou dávku anonymity – v šedé barvě působí skoro až nenápadně, což beru u velké limuzíny rozhodně jako plus. Na předvádění jsou tu moderní obří SUV, u velkých sedanů oceňuji spíš eleganci. Dokonce se mi líbí i často kritizovaný kontrast mezi přední a zadní částí vozu. Zatímco předek je ostře tvarovaný, zadní část je velice ladná. Jako by se A8 za svoje nedokonalosti vůbec nestyděla, ba naopak je vystavila na obdiv a ukázala tím jistý nadhled.
Uvnitř se nezměnilo skoro nic, základní rozložení s trojicí digitálních displejů zůstalo. Všechny tři displeje mají perfektní grafiku, jemné rozlišení a celkově skvělý obraz. Neměnila se ani logika ovládání. Vyšší z displejů na středovém panelu slouží pro multimédia a hlavní nastavování funkcí auta, ten spodní pak hlavně pro klimatizaci, některé rychlé volby anebo pro zadávání cílů do navigace.
Uvnitř pak není nejmenší pochyb o tom, že jsem v autě z nejvyšší ligy. Celý interiér se topí v těch nejkvalitnějších materiálech a opravdu prvotřídním zpracování. Testovaný kus navíc pochází z programu „Audi selection“, jde tak skutečně o jedinečný zážitek. Už jen samotné usednutí do auta udělá silný dojem. Když pak necháte rejdit prsty a pocítíte tu kvalitu na vlastní dotek, bude vám potom většina věcí v reálném světě připadat tuctových. Jen samotná kůže (kterou je pokryto snad 90 % interiéru), je tak neuvěřitelně jemná, že ji na dotyk téměř nelze cítit. Nečekaně dobře také dopadla kombinace elegantního bílého interiéru a dekoru z uhlíkových vláken. Na první pohled zcela protichůdné prvky vytváří v interiéru zajímavý kontrast.
Samotný interiér je klasika moderních Audi. Strohé geometrické linky připomínající moderní kancelář nebo loby hotelu. Na můj vkus je interiér až trochu moc neosobní a nedaří se mu navodit takové to útulné domácí prostředí, ale milovníci moderních technologií a minimalismu si určitě přijdou na své. Komunikaci s autem obstarává systém MMI, který je svižný a vcelku logický. Doplňuje ho ještě dotykový panel tepelného komfortu, kterému jsem za ta léta, co ho Audi používá, nepřišel na chuť. Je hodně nízko a ergonomií se klasickému ovládání nemůže rovnat.
Naopak perfektní je pak virtuální cockpit, nacházející se v kapličce přístrojů. Zobrazovací schopnosti panelu jsou vynikající, stejně tak jeho funkcionalita a ergonomie. Skrze jedno čtyřsměrové tlačítko na volantu můžete ovládat prakticky celé auto. Velice často jsem tak jezdil s vypnutým hlavním displejem na palubce a používal výhradně digitální budíky. Výhod je hned několik. Nejsou tak utopené, takže máte očí lépe na silnici, dají se ovládat tlačítky, a vy tak nemusíte patlat po displeji a také klesne úroveň optického šumu. Především v noci se vaše oči neunaví tak rychle.
Skutečné rozměry si z fotek nemůžete představit. Až když auto stojí před vámi, uvědomíte si, o jakého obra jde. Vepředu vás čekají nepředstavitelně komfortní sedadla, potažená tou nejkvalitnější kůží. Samozřejmostí je výhřev, odvětrávání, masážní funkce a možnost nastavit si je ve všech myslitelných směrech. Sedačky tak perfektně podepírají tělo, že je těžké určit, jestli sedíte, nebo se vznášíte. Bez debat jde o jedny z nejpohodlnějších, ve kterých jsem kdy seděl. Pochválit musím také skvělý výhled z auta.
V testu máme prodlouženou verzi karoserie s označením L a oddělenými luxusními sedadly vzadu. Jde o dvě samostatná oddělená sedadla s možností bohatého nastavení, ale také samozřejmě odvětráváním i vyhříváním. Novinkou je možnost masáže pro zadní sedadla (opěradla i sedák) a zůstává i možnost masáže a vyhřívání pro chodidla pro cestující na pravém zadním sedadle.
Aby cesta na zadních sedadlech rychleji utekla, nabízí Audi vylepšené displeje. Jde o dotekové displeje s úhlopříčkou 10.1 palce a s rozlišením full HD. Na tom lze sledovat například filmy nebo televizi anebo průběh cesty či údaje o autě. Zvuk pak může vycházet z vrcholné audiosoustavy Bang & Olufsen Advanced Sound System. Ten přináší 3D zvuk, jenž vychází z 23 reproduktorů s celkovým výkonem 1920 Wattů.
S osmiválcem je A8 příjemně sametová, přesto při jízdě také tichá. Čtyřlitrový vidlicový osmiválec je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a produkuje 338 kW/460 koní a 660 Nm (už od 1850 ot./min až do 4500 ot./min). Zrychlení z místa na stovku zvládne za 4,4 sekundy a maximální rychlost je standardně omezena na 250 km/h. Dynamika je naprosto působivá, ale nechci říct drtivá. Čísla na tachometru přiskakují po desítkách a než napočítáte do pěti, porušujete veškeré rychlostní limity naší republiky. I přesto dokáže A8 servírovat rychlost tak jemně, že ji na sobě nijak moc nepociťujete. Rychlost se prostě stane. Jakoby se špičkové odhlučnění vozu a perfektní sedačky dokázaly popasovat s přetížením tak, že to na svém těle sotva vnímáte. Uvnitř jste zkrátka dokonale odtrženi od světa. Výtečně se podařilo naladit zvukový projev. Hřmotný osmiválec o sobě v A8 totiž většinu času vůbec nedá vědět, je sametově jemný a dokonale vychovaný.
Motor je také nadupaný nejmodernější technikou. Jde totiž o mild-hybrid a umí vypnout až čtyři válce. To se pozitivně projeví na spotřebě, ale pořád je potřeba brát v úvahu výkon a hmotnost auta. Po městě je problém dostat se pod dvacet litrů, naopak na dálnici se dá s klidnou nohou jezdit kolem jedenácti. Svižnější svezení si pak řekne o nějakých sedmnáct. Což byla i výsledná průměrná spotřeba po ukončení mého testu. Jde to i za méně, ale jestli chcete honit spotřebu, tak Audi A8 není auto pro vás.
Dalším dílkem rovnice dokonalosti je komfort, který tahle kosmická loď dokáže vyčarovat. Samozřejmě jí k tomu pomáhá zástup pokročilých technologií, jako třeba aktivní stabilizátory, které brání naklánění karoserie, nebo prediktivní vzduchový podvozek. Ten vás sice přijde na podobné peníze, za co běžní lidé nakupují ojetiny, ale jeho funkce je opravdu úžasná. Dokáže auto zvednout až o 85 milimetrů, a to za pouhé půl sekundy.
Výčet situací, kdy se taková funkce hodí, je vskutku dlouhý. Například hrozí-li srážka, podvozek auto nastaví do ideální pozice pro náraz, aby maximálně ochránil posádku. Také se umí podvozek naklánět „proti“ zatáčce, aby na posádku co nejméně působilo přetížení. Systém má také prediktivní funkci. Auto tak celou dobu sleduje silnici a o případných nerovnostech ví dřív, než na ně najede. Může se tak včas připravit a ráz pohltit. Například při přejezdu příčných prahů se auto zvedne a při najetí na něj se kola „stáhnou“ do karoserie, a ta tak zůstává po celou dobu ve stejné výšce – výsledek je takový, že o prahu téměř nevíte.
Zaparkované auto se také o pět centimetrů zvede, když otevřete dveře, aby se vám lépe nastupovalo. Zkrátka působivá přehlídka technologií. Ale rozhodně to není vše. A8 je dále vybavena laserovými světly, více než čtyřiceti asistenty, dvanácti ultrazvukovými senzory, pěti prostorovými kamerami, pěti sonary, infračerveným nočním viděním a tak dále. O tomhle autě by se dalo geekovat celé hodiny. Další pozoruhodnou (i když ne jedinečnou) technologií je natáčecí zadní náprava. Ta sníží poloměr otáčení o víc než metr a v těsných prostorech nepůsobí A8 o nic větším dojmem než Audi A4. Kombinace všech těchto technologií, perfektního odhlučnění a pokročilého podvozku má za následek jedno. Sledovat jízdu zevnitř auta je až téměř abstraktní zážitek. Připadá mi, jako kdyby stálo na místě a otáčel se kolem něj svět. Je téměř nepostřehnutelné, že je auto v pohybu.
Víte, co jsem si na Audi A8 zamiloval? Její nenápadnost. Jde o auto s cenovkou atakující pět milionů, ale když si tak pluji městem, sotva se za ní někdo otočí. Svoje denní pojížďky tak odbavíte bez zbytečného přitahování pohledů, nebo zdvižených prstů. Nemáte problém s tím, že by vás ostatní řidiči nepouštěli. Zkrátka tohle auto nevzbuzuje závist. A přitom si hovíte ve výkvětu technologií, výkladní skříni Audi a vnější svět je vám tak vzdálený, že ho sotva vnímáte. Chytrý podvozek žehlí povrch před autem, já si užívám neuvěřitelné hudební soustavy Bang & Olufsen, moje tělo rozmazlují famózní sedačky a mám pocit, že už to nemůže být lepší.
Ale ono samozřejmě může. Audi A8 nebyla navržena pro popojíždění po městě. Její komfortní zóna je na dálnici. Suverenita, s jakou krájí stovky kilometrů, je návyková. Auto je absolutně stabilní. Uvnitř panuje naprosté ticho a asistenty dělají většinu práce za vás. Tohle je tak blízko tomu „být pasažér“ jak jen to jde. Jestli jedete 100 nebo 200 není na autě nijak znát. A8 je usazená v silnici s naprostou jistotou a hluk uvnitř se sotva změní. Upřímně, dodržovat dopravní předpisy je téměř nadlidský úkol. Ne, že by vás tak pošťuchovala k rychlé jízdě, jen je téměř nemožné vnímat, jak rychle jedete.
Základní cenou se však nikterak nepodbízí, silnější výprodejové BMW 750Li xDrive se dá koupit rovněž od 3,2 milionu. Jediný, kdo si svůj luxusní osmiválec cení na víc, je Mercedes, jeho S 580 4Matic L vyjde minimálně na 3,4 milionu, za peníze odpovídající Audi se prodává 320kW šestiválec S 500 4Matic L.
Plusy
– Motor
– Kvalita zpracování
– Brzdy
– Komfort
Mínusy
– Tvrdší podvozek
« Česko má nejhustší železniční síť v EU, ale nejméně spokojené uživatele silnic Úroveň bezpečnostních prvků a komfortu u ojetin za posledních 30 let rapidně vzrostla »