IMG_1867

TEST Audi A7 Sportback 3.0 biTDI Quattro

21. 1. 2015 • AUDI, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 70%

Audi A7 je stylově vypadající vůz, který budí rozruch, nabídne špičkový interiér s nejmodernější technikou a potěší výbornými jízdními vlastnostmi s brilantním pohonem všech kol. jo, tohle se opravdu povedlo!

Verdikt:

I když to tak nevypadá, atraktivní A7 je na trhu již od roku 2010. Audi tedy provedlo mírnou modernizaci a své velké čtyřdveřové kupé osvěžilo. Není to však nic dramatického, protože čtyřdveřová kupé mají jednu obrovskou výhodu – stárnou pomalu! Může za to především extravagantní design neokoukaných sportovních linií. To je důvod, proč se facelift omezil jen na detaily, které auto přiblížily současnému trendu.

A7 Sportback tak přichází s výraznější přední maskou Single Frame, revolučními diodovými světly Matrix a změněným tvarem nárazníků. Vzadu nechybí inovovaná grafika světel s trubicovými LED po vzoru Lamborghini a velké obdélníkové koncovky výfuků. Důležitější je příchod dvakrát přeplňovaného naftového třílitru. Víc nebylo třeba – A7 totiž vypadá naprosto fantasticky a budí neuvěřitelný respekt. Oplácané BMW 6 GranCoupé nebo elegantní Mercedes-Benz CLS nevzbuzují ani třetinu pozornosti, co toto Audi.

a7-2

A o tomto tato třída je především, co si budeme nalhávat. Styl a image je tady na prvním místě a A7 na to jde chytře, přímo a tvrdě – rozkročený postoj, přikrčená silueta, svalnaté boky a agresivní výraz. O dynamickém looku tady vůbec nelze pochybovat, A7 totiž vyklízí levý pruh dálnice lépe, než vesnický bitkař městskou diskotéku. Testovaný model je navíc doplněn o sportovní paket S Line, který agresivní vzezření auta posouvá ještě dále. Vypadá to prostě úžasně a na auto jsem dlouho zíral, než jsem nastoupil. Pak už jsem nechal vykroucení krků na lidech na ulici, a že se ještě dlouho otáčeli… Podobně fungovala i menší S5 Sportback, Audi holt ví, co na lidi platí.

Světlomety Matrix LED fungují velmi chytře s okamžitou odezvou. Spolupracují s kamerovým systémem, který detekuje chodce a objekty, které byste mohli v dálkovém režimu nepříjemně oslnit. Systém dálková světla nevypíná, ale pomocí elektronicky ovládaných lamel ztlumuje jednotlivé diody. Efektní jsou také diodové blinkry, ty elegantně a plynule přecházejí zleva doprava.

a7-6

Uvnitř jsou změny naprosto minimalistické a smysl má zmínit jiný volič převodovky, nové dekory a vylepšenou konektivitu. Nic víc se tady nezměnilo a důvod je jednoduchý – tento interiér nezestárl ani o den a patří mezi to nejlepší, co automobilová produkce nabízí. Maximální kvalita, perfektní ergonomie a dokonalé zpracování. Audi interiéry vždy umělo lépe, než ostatní přímá konkurence, a tak si pobyt v A7 užijete naplno. Interiér řidiče příjemně obklopí, vše je přesně po ruce a cítíte se tady výborně, a to je to nejdůležitější.

Velký display infoteinment systému MMI se efektně vysouvá z palubní desky a ovládá se otočným ovladačem a touchpadem pro psaní u loketní opěrky. Funguje to jednoduše a výborně. Přístrojový štít je doplněn obřím displayem mezi klasickými budíky, ten umí zobrazit veškeré myslitelné údaje o vozidle, jízdě , navigaci a audiu. Nechybí ani zobrazení nočního vidění a head-up display s kvalitní grafikou a širokým spektrem zobrazených údajů. Detaily jako hlídání jízdy v pruhů, asistent slepých úhlů, nebo třeba vyhřívaný volant ani nemá smysl zmiňovat, to u Audi z high-end nabídky očekává snad každý.

a7-4

Kritika nepřichází ani s místem uvnitř vozu, A7 je totiž kus auta, a tak nabízí nadprůměrný prostor pro posádku. Vzadu je jediným omezením místo nad hlavou kvůli snižující se střeše, ale to pocítí jen velké postavy. Trochu horší je to s výhledem dozadu, ale to vynahrazuje kamerový systém. Opravdová pohádka však začíná po nastartování potentního šestiválce.

Aby také ne, dvakrát přeplňovaný třílitr nabízí výkon 235 kW a mamutí točivý moment 650 Nm. Dvoutunová A7 se katapultuje na stokilometrovou rychlost za 5.2 vteřin a zastaví se na elektricky omezené rychlosti 250 Km/h. Zejména zrychlení je klíčový údaj, protože je jednoduše dechberoucí a neúnavné. Od takto těžkého auta člověk nečeká hodnotu ještě nedávno patřící do říše vyloženě sportovních aut, a už vůbec ne tak lineární a citelný zátah. Kroutící moment je zde prostě brutální a s každým sešlápnutím plynu jde cítit, jak s autem cvičí. Zátah motoru je navíc naprosto lineární a s gradací výkonu. Od volnoběhu totiž roztáčí motor první a menší turbodmychadlo, druhé větší se přidá po překročení 2.500 otáček. Určitě Vás teď napadá třílitr se třemi turby od BMW, který nabízí vyšší výkon 280 kW a 740 Nm, ale v praxi je stejně rychlý a chybí mu lineárnější projev a hlavně kultivovaný projev.

Jenže je to diesel, řeknete si… a ten určitě není vhodný do takového dravce a má hrubý zvuk. Audi přepisuje dějiny naftového projevu a ne, opravdu nepřeháním. Tam, kde BMW končí umělým zvukem v reproduktorech, Audi vytvořilo výfuk, který proměňuje dieselový zvuk ve velmi hutnou basovou symfonii. Zní podobně jako benzínový osmiválec a naprosto Vás bude šokovat. Vývoj elektromagnetického generátoru vibrací v tlumiči výfuku musel stát naprostý nesmysl a o to větší si Audi zaslouží uznání. Kdyby mi dal někdo na výběr mezi 3.0 TFSI a tímto dieselem, odejedu právě s naftovou jednotkou.

a7-3

Motor 3.0 BiTDI je výhradně spjat s měničovou osmistupňovou převodovkou, která řadí velmi intuitivně, rychle a hladce. Oproti dvouspojce dodává motoru výrazně hladší a kultivovanější projev a upřímně, pokud chcete dieselové Audi, tak toto je nejlepší možná volba do jakéhokoli modelu, který tuto možnost nabízí. Tak skvěle to funguje! A spotřeba? Dálníčních 600 km dlouhý průměr se ustálil na hodnotě 7,4 litrů a po týdenním testování s velmi častým využíváním dynamiky na 9 litrech. Pokud pojedete předpisově mezi městy, není problém jet za 5 litrů…

Samotná jízda je pak velmi příjemná a plně individuální – díky pneumatickému podvozku může být velmi komfortní a nebo sportovně tuhá. Audi Drive Select nabízí volbu několika přednastavených režimů měnící naladění celého auta od podvozku až po odezvu motoru a jeho zvuk, nebo si můžete v režimu individual každou položku nastavit dle vlastního gusta. Otevřené klapky ve výfuku tak lze kombinovat i s eko režimem. Jedinou typickou nevýhodou vzduchového podvozku zůstává horší tlumení ostrých nerovnosti, to občas nějaká rána pronikne do celého auta.

a7-1

Pohon naftového biturba zajišťuje výhradně systém pohonu všech kol Quattro a v našem případě doplněn o připlatkový zadní sportovní diferenciál. Tady někdo myslel i na zábavu za volantem a je hezké, že Audi něco takového vůbec nabízí. Nemyslím si totiž, že z typické cílové skupiny zákazníků jich po této možnosti mnoho sáhne. Nicméně po jeho aktivaci v dynamickém režimu ( nebo manuálně v individuálním ) okamžitě pocítíte jeho účinnost. Auto pak téměř nezná nedotáčivost a zadní kola inteligentně rozdělují točivý moment. Na suchém asfaltu je tak A7 ukázkově neutrální s příjemnou přetáčivostí na limitu. Nečekejte žádné významné řidičské zážitky, ale na poměry třídy je to opravdu velmi dobré. Řízení je sice klasicky přeposilované bez zpětné vazby, ale vůz na něj reaguje velmi ochotně.

Quattro se však nejlépe předvede na sněhu a ten během testování byl. Asi chápete jak moc jsem byl rád :) Pohon na sněhu fungoval brilantně a zábava za volantem diametrálně vzrostla. Nejen, že A7 nabízí fantastickou trakci, je i hravá a chce se ji driftovat. Dokáže vykouzlit obří úhly a stále Vás z nich vytáhne. Jo, takhle má fungovat pořádná čtyřkolka. Při zimních radovánkách mě potěšila i rychlá odezva motoru, minimální zásahy převodovky a reakce na volant.

a7-7

Takže si to shrňme. Audi A7 je stylově vypadající vůz, který budí rozruch, nabídne špičkový interiér s nejmodernější technikou a potěší výbornými jízdními vlastnostmi s brilantním pohonem všech kol. Jo, tohle se opravdu povedlo!

Plusy

  • Design
  • Špičkový interiér
  • Síla a projev motoru
  • Prostor v podélném i příčném směru
  • Účinek lamp Matrix LED
  • Pneumatický podvozek
  • Pohon všech kol Quattro

Minusy

  • Občasné rázy na ostrých příčných nerovnostech
  • Omezený prostor vzadu nad hlavou
  • Horší výhled z vozu vzad

 

Cena v základní výbavě: 1 689 900 Kč

Cena v testované výbavě: 2 637 699 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 17“ kola, Audi Drive Select, Audi Hold Assist, Audi Soundsystem, elektricky nastavitelná bederní opěrka, chromované koncovky výfuku, informační systém řidiče, diodové světlomety se zvýšeným dosahem světelného kuželu, autorádio MMI plus, multifunkční volant s páčkami řazení, látkové potahy sedadel, dojezdová rezerva, start/stop s rekuperací energie, tempomat, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, zadní diodové svítilny, elektricky výsuvný zadní spoiler a další.

Výbava testovaného vozu:Kovaná 20“ kola (+17.200 Kč), adaptivní pneumatický podvozek (+55.900 Kč), střešní okno (+32.700 Kč), DVD/ CD měnič na šest disků (+18.700 Kč), audiosouprava Bose s prostorovým ozvučením (+28.400 Kč), asistent nočního vidění (+57.300 Kč), Audi Connect + Audi Phone Box (+26.500 Kč), sportovní diferenciál quattro (+30.100 Kč), přední a zadní parkovací kamera (22.400 Kč), head-up displej (+39.600 Kč), potahy sedadel Valcona (+24.500 Kč), paket asistenčních systémů (+71.700 Kč), navigace Plus včetně MMI 3G (+69.400 Kč), vnější paket S line (+41.900 Kč), světlomety LED Matrix (+27.500 Kč), sportovní paket S line (+117.200 Kč), tónovaná skla vzadu (13.000 Kč).

Technické údaje

Motor Audi A7 Sportback 3.0 biTDI quattro
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 3900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1400 – 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.4 / 6.1
Emise CO2: 162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 535 / 1390
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1970 / 535
Rozměr pneu: 260/35 R 20
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz