Test Audi A7 55 TFSI e quattro
Audi vždy umělo čtyřdveřová coupé, ať se jedná o A5 nebo A7, oba modely už několik generací mezi vůbec nejhezčí zástupce této třídy. Druhá generace A7 je ztělesněním elegance a sportovního šmrncu. Audi našlo ideální kompromis mezi oběma světy a transformovalo novou A7 v opravdu přitažlivé auto, které rozhodně neunikne pozornosti.
Pozvolna se svažující střecha, přechází v širokou a placatou záď s atraktivními spojenými světlomety, velká kola vyplňující blatníky nebo černá maska singleframe, která dává najevo svou dominanci v kombinaci s ostře tvarovaným předním nárazníkem paketu S Line. I přes relativně usedlou barvu testovaného vozu se jedná o velmi atraktivní vůz. Jen málokdo by tipoval, že jde o plugin hybridní model, čemuž rozhodně nenapovídá ani novodobé zmatečné značení motorizací.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro je plug-in hybridní model, který zvládne lokálně bezemisní jízdu, a to na vzdálenost až 40 kilometrů. V přední části pracuje zážehový čtyřválec TFSI 2,0 o výkonu 185 kW. Pomáhá mu permanentně buzený synchronní elektromotor PSM, jenž dosahuje 105 kW. Elektromotor je umístěn v sedmirychlostní převodovce S tronic. Celá soustava vykazuje systémový výkon 270 kW (367 k) a točivý moment 500 Nm.
Lithium-iontový akumulátor je tvořen 104 články s celkovou kapacitou 14,1 kWh. Akumulátor je umístěný pod zavazadlovým prostorem a pro jeho co nejúčinnější chlazení vybavený dvěma chladicími okruhy. Zavazadlový prostor se složenými sedadly má objem 1235 litrů.
Vůz je vybaven pohonem všech kol, přičemž hnaná jsou přední kola a zadní se v případě potřeby připojují. Rekuperace kinetické energie probíhá vždy přes přední kola. Audi je tak jediným prémiovým výrobcem, který v dané kategorii nabízí plug-in hybrid s opravdovým pohonem všech kol. Konkurence totiž druhou nápravu pohání elektromotorem a pokud ten se vybije, máte rázem po pohonu všech kol.
Hybridní systém tohoto vozu nabízí tři režimy. Jako výchozí je nastaven režim EV, tedy elektrický. Druhým je režim Battery Hold, který akumulátor udržuje nabitý na požadovanou úroveň, aby elektřinu řidič mohl využít například v bezemisních zónách. Třetí režim Hybrid kombinuje oba pohony, ovšem vždy se snaží upřednostňovat ten elektrický. Vůz má také velmi dobře promyšlený systém rekuperace. Například při zpomalování do 0,1 g, což je drtivá většina situací v běžném provozu, brzdí elektromotorem. Nabíjet lze ze standardní domácí zásuvky a proces zabere nějakých sedm hodin. To znamená, že doplna jej nabijete i z obyčejné zásuvky přes noc nebo do konce pracovní doby. Třífázová zásuvka se 400 V a 16 A na fázi nabíjení zkrátí na 2,5 hodiny.
Pokud se rozhodnete jezdit čistě na elektřinu, počítejte s bezemisním dojezdem 40 kilometrů. Tak to uvádí výrobce a tolik jsem byl v průměru schopný opravdu ujet i já v praxi. Nejméně jsem se dostal na hodnotu 37 kilometrů. Dojezd samozřejmě ovlivňuje počasí a potřeba použití elektroniky na palubě a také místo užívání. Na dálnici dojezd zmizí rychleji. Naopak ve městě můžete ujet klidně 50 elektrických kilometrů, protože častěji a efektivněji využijete rekuperace.
Líbil se mi komfortní adaptivní podvozek, který uměl být velmi plavný nebo naopak přituhl ve sportovním režimu a dovolil i hezké svezení v zatáčkách. Za volantem je sice znát vyšší hmotnost přesahující dvě tuny, ale i tak je tato A7 poměrně agilní. Zejména pak velmi hbytá. V případě využití kooperace obou pohonů máte k dispozici 367 koní a to zajistí slušné pružné zrychlení. Vždyť na stokilometrovou rychlost tento kolos dosprintuje už za 5,7 vteřiny. Práce měničové převodovky je bezchybná a nemám k ní nejmenší výtku. Jen řízení by mohlo být komunikativnější, ale to j v dnešní době standardem napříč celým automobilovým průmyslem.
Ve výbavě nechybí ani inteligentní tempomat nebo semi-autonomní řízení. Díky adaptivnímu tempomatu umí Audi reagovat na jedoucí auto před vámi. V případě, že vidí změnu rychlosti, automaticky zpomalí na maximální povolenou rychlost. Do toho pracuje hlídání jízdního pruhu, které vás drží na správné straně. Avšak tady to berte s rezervou. Větší zatáčky systém nezvládá a za celé auto máte zodpovědnost vy. Při příjezdu do vesnice Audi zpomalí na maximální povolenou rychlost a na konci vesnice zase samo automaticky zrychlí. Pokud byste adaptivní tempomat nepoužívali, před vjezdem do obce vám dá zavibrováním plynového pedálu vědět, že je čas brzdit.
Spotřeba? V případě pravidelného nabíjení se lze i na delším úseku dostat se spotřebou pod šest litrů. Dálnice si z nádrže vezme 7,2 litru každých sto kilometrů, což také není tolik zejména v kontrastu se systémovým výkonem auta. Pokud budete používat vybitý automobil a jezdit jen na spalovací motor, připravte se na odběr zhruba 10 litrů.
Modelová řada A7, přebírá interiér postavený na dotykových obrazovkách. Na pohled je to samozřejmě velmi efektní a spolucestující se z toho úžasem zblázní. Smířit se však musíte, že displeje budou pořád plné otisků prstů a je na nich vidět každé zrnko prachu. Odezva a celkové ovládání se podobá moderním chytrým telefonům, takže si rychle zvyknete. Moc se mi líbilo, že spodní panel sloužící primárně pro klimatizaci a sedadla, se při každém zadávání textu do toho vrchního změní na touchpad, do kterého kreslíte písmena. Je to rychlé a příjemné. Samozřejmostí je plná konektivita a připojení na internet. Vůz může ladit rádia z celého světa, brouzdat po netu a nebo sloužit jako hotspot pro posádku.
Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Trochu mi tu chybí hřejivý pocit útulna jako tomu je v současných mercedesech nebo BMW. Nepomáhá tomu ani ambientní osvětlení, které umí zobrazit celou RGB škálu barev a navolit si je můžete po různých zónách zcela individuálně. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Pokud vám to přijde jako už příliš, tak takový E-Tron k tomu nabízí ještě displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Celkově jich tak bude šest.
A7 s plugin hybridním ústrojím dává velký smysl. Máte nárok na elektrickou značku a parkovat v pražských zónách zadarmo. To platí i pro jízdu po českých dálnicích. Pokud bydlíte do 20 kilometrů od práce, můžete tam i zpět dojet zadarmo na jedno nabití. V případě větší vzdálenosti vůz během pracovní doby s rezervou dobijete. Na dovolenou pak můžete jet bezstarostně na spalovací motor a nebudete muset plánovat dobíjení. Ze všech elektrifikovaných pohonů dává ten plugin hybridní vůbec největší smysl v případě užitné hodnoty. Audi A7 navíc nabízí ještě jeden bonus – je to plnohodnotná čtyřkolka neomezená elektrickým dojezdem. Základní cena modelu A7 55 TFSI e quattro je 1 999 900 Kč s DPH.
Plusy
– Vzhled a image
– Zpracování a odhlučnění interiéru
– Stálý pohon všech kol
– Síla a práce hybridní soustavy
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Rychlost dobíjení
– Spotřeba
Mínusy
– Vyšší hmotnost
– Cena
« Test ojetiny KIA Cee’d: Jedno z nejspolehlivějších aut z druhé ruky Za 10 měsíců přibylo přes 3 tisíce nových elektrických vozidel »