Test Audi A6 Avant 50 TDI Quattro. Už jen krůček k dokonalosti
Asi málokterá značka letos chrlí tolik nových modelů jako Audi. Není divu, její portfolio bylo už dost zastaralé a na nejbližší konkurenci svým věkem ztrácelo. Po všemožných SUV a jejih derivátů se dostalo i na celosvětově nejprodávanější model A6. Trochu s podivem tak tento důležitý produkt přijíždí až mezi posledními. Audi s novými modely představilo i nové pojmenování motorizací, nutno říci, poměrně matoucí – v testu mám verzi 50 TDI, což je vlastně třílitrový naftový šestiválec…
Ano, přebírá to od vrcholného modelu A8 a nejen to. Podobný je i designový jazyk a zejména interiér. Jak jsme u Audi zvyklý, nová generace zvenčí působí spíše jako facelift a tvary se evolučně změnily jen decentně. Ostře řezaný design se prostě líbí a není třeba jej měnit. Testovaný kus je navíc vyveden v paketu S-Line, jenž přidává na dramatičnosti pomoci agresivně tvarovaných nárazníků, jiné výplně masky chladiče a velkých kol. Boční prahy a zadní nárazník mají rovněž hranatější tvary. Nový difuzor završuje spodní část zádě. Nebudu zastírat, auto je to přitažlivé, ač poměrně emočně na pohled chladné. Od A8 se liší zejména absencí zadních světlometů protáhlých přes celou záď. Tak to má už třeba i A7, Q8 nebo E-Tron.
Uvnitř je odklon k vrcholnému modelu vidět nejvíce. A6 přebírá interiér postavený na dotykových obrazovkách, tak jako právě A8 nebo Porsche Panamera. Tento módní trend však nabízí už i Range Rover ve svých aktuálních modelových verzích. Já, ani spousta kolegů, toho nejsme úplní fanoušci, ale uznat musím jedno – Audi tento systém odladilo velmi dobře. Na pohled je to samozřejmě velmi efektní a spolucestující se z toho úžasem zblázní. Smířit se však musíte, že displeje budou pořád plné otisků prstů a je na nich vidět každé zrnko prachu. Odezva a celkové ovládání se podobá moderním chytrým telefonům, takže si rychle zvyknete. Moc se mi líbilo, že spodní panel sloužící primárně pro klimatizace a sedadla, se při každém zadávání textu do toho vrchního změní na touchpad, do kterého kreslíte písmena. Je to rychlé a příjemné. Samozřejmostí je plná konektivita a připojení na internet. Vůz může ladit rádia z celého světa, brouzdat po netu a nebo sloužit jako hotspot pro posádku.
Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Trochu mi tu chybí hřejivý pocit útulna jako tomu je v současných mercedesech nebo BMW. Nepomáhá tomu ani ambientní osvětlení, které umí zobrazit celou RGB škálu barev a navolit si je můžete po různých zónách zcela individuálně. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Pokud vám to přijde jako už příliš, tak takový E-Tron k tomu nabízí ještě displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Celkově jich tak bude šest.
Pod kapotou je již zmiňovaný třílitrový šestiválec spalující naftu. Jedná se o nejsilnější diesel v nabídce s výkonem 286 koní, kroutícím momentem 620 Nm a automatickou osmistupňovou převodovku Tiptronic. Pořídít si můžete i o 55 koní slabší variantu 45 TDI nebo dvoulitrovou verzi 40 TDI s 204 koňmi. Na vrcholu pak stojí benzínový šestiválec.
Zajímavostí je, že všechny “šestihrnky” jsou standardně doplněny o mild-hybridní technologii, která pracuje s elektrickou sítí o 48V a řemenem poháněným generátorem. Systém dovolí A6 plachtit až do rychlosti 160 km/h a ve městě motor vypíná už při příjezdu k semaforům. Výsledkem je především velmi nízká spotřeba, která ani při dálniční svižné jízdě nepřesáhne výrazně 7 litrů. To není vůbec zlé co, na auto s výkonem téměř 300 koní a zrychlením na “stovku” za 5,5 vteřiny. Pokud pojedete bez výrazných dynamických nároků, bude si říkat jen o 5 litrů. Ve městě pak o necelých 8. Audi navíc nabízí příplatek v podobě větší nádrže na 73 litrů. Pak je dojezd klidně nad 1000 kilometrů.
Motor má opravdu mohutný zátah a hlavní vlna krouťáku se dostavuje už kolem 2000 otáček. Je také výborně odhlučněný a velmi kultivovaný. Mám tady však jednu výtku, motor má nevídanou prodlevu. Sešlápnete plyn a klidně vteřinu nebo dvě se nic neděje. S tím jsem se snad nikdy a nikde nesetkal a nezmění to ani přepnutí do nejsportovnějšího módu. Je tak třeba s tímto faktem kalkulovat a to zejména při předjíždění nebo při potřebě rychle opustit křižovatku. Mild-hybrid tady prostě nespolupracuje k maximalizaci výkonu, ale přesně naopak k minimalizaci spotřeby. Škoda. Úplně stoprocentní není ani chování převodovky, která často váhá, řadí zbytečně brzy a nebo se jí nechce podřazovat. Dopomáhá tak k ještě pomalejší odezvě celého pohonného ústrojí.
Pochvalu si zaslouží podvozek, v mém případě vzduchový. Bál jsem se, že ve verzi S-Line přijde vůz o kýžený komfort, ale není tomu tak. Létající koberec to sice také není, ale filtrace je zcela v pořádku a auto působí velmi plavně. Navíc je i schopné v zatáčkách. To díky natáčecí zadní nápravě a také faktu, že k verzi 50 TDI dostanete v základu pohon všech kol Quattro se samosvorným diferenciálem na zadní nápravě. Za příplatek 43.500 Kč lze mít sportovní provedení diferáku rozdělující sílu mezi zadními koly. Slušný co?
Výsledkem je až překvapující hbitost a ochota zatáčet. Silný motor a samosvorný diferenciál navíc krásně stáčí vůz do oblouku. Dovedu si představit, jaká legrace s autem bude na zasněžené okresce někde v horách. Od řízení pak příliš zpětné vazby nečekejte, vlastně ani nějaké tuhosti. Vůz však na pokyny od volantu reaguje velmi rychle.
V té řadě příplatku určitě nezapomeňte na Matrix HD světla, která fungují brilantně. Automatické dálkové světla neoslňují protijedoucí auta a svítí jen tam, kam je potřeba. Audi rozhodně ukazuje, že nafta není mrtvá, rozhodně ne ta ze segmentu šestiválců. Nejsilnější motorizace spalující tento druh paliva však zůstala za mým očekáváním a to zejména kvůli mizerné prodlevě a spolupráce motoru s převodovkou. Zbytek auta je však perfektní. Možná nebude špatný nápad, sáhnout po slabší verzi 45 TDI.
Plusy
Vzhled a image
Moderní a prostorný interiér
Kvalita zpracování
Odhlučnění kabiny
Komfortní a schopný podvozek
Výkon a práce Matrix HD světlometů
Nízká spotřeba
Minusy
Spolupráce motoru a převodovky
« Nové Audi e-tron se poprvé představí české veřejnosti na e-Salonu v Letňanech Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen »