Test AUDI A5 45 TFSI quattro Cabrio
I na našem trhu stále existuje množství kabrioletů, i když jejich nabídka je značně střídmější, než tomu bylo před dekádou. Audi stále nabízí TT Roadster, R8 Spider a také A5 Cabrio. To se k nám dostává tentokráte ve čtyřválcové variantě spalující benzín. A víte co? Vůbec to není špatná volba!
Stejně jako Audi A4, i sportovněji laděná Audi A5 se dočkala decentního faceliftu. Ten přinesl řadu technologických novinek. Začněme ale tradičně u exteriéru, který je ještě výraznější a dominantnější. Vidět to lze hned na masce chladiče Singleframe, která je plošší a nepatrně širší. Designéři však poupravili i vzhled prahů a v zadní části decentně pozměnili difuzor, díky čemuž by měl vůz vypadat širší. Facelift je sice decentní, ale auto působí vlastně jako úplně nové – draze a čerstvě. Na bílém kabriu mohli všichni oči nechat a i já musím uznat, že se jedná o jedno z nejhezčích aut na svém segmentu.
Nová A5 je standardně osazena LED světlomety, ve vyšších výbavách se však lze setkat i s LED Matrix světlomety a zájemci o vrcholnou verzi se mohou těšit dokonce i na laserové světlomety. Zadní lampy jsou také standardně vybaveny LED technologií, ve vyšších verzích jim však nechybí ani dynamické blinkry a speciální světelná sekvence.
Automobilka navíc nabízí tři volitelné vzhledy exteriéru. Kromě základního je k dispozici ještě Advanced a S Line. Modely S5 a A5 kabriolet navíc dostávají své vlastní unikátní designové prvky, díky čemuž mají působit unikátněji. Zájemci se navíc mohou těšit i na 12 odstínů laku, mezi kterými se nově objevuje výrazná zelená metalická barva District Green.
Uvnitř kabiny se odehrály podobné změny, jako uvnitř faceliftované Audi A4. Zájemci se tak mohou těšit například na nový 10.1 palcový infotainment systém MMI s dotykovou obrazovkou, který nahradil starší otočný volič. Systém běží na platformě Volkswagen Group MIB 3 a díky vyššímu výkonu nabízí podstatně plynulejší chod. V kapličce přístrojů je ukryta 12.3 palcová obrazovka digitálního přístrojového štítu Audi Virtual Cockpit.
Automobilka samozřejmě myslela na bohaté možnosti konektivity. Vůz je například vybaven systémem inteligentní navigace, která se učí z předešlých tras a současně je schopna získávat informace z online dopravního servisu. Ve výbavě vozu pak nechybí ani Wi-Fi hotspot a podpora aplikace myAudi app, díky které lze propojit vůz s chytrým telefonem. Uživatelé zařízení s OS Android navíc mohou proměnit svůj smartphone v klíč, se kterým půjde odemknout dveře i nastartovat.
Audi pěkné vnitřky prostě umí a nová A5 není výjimkou. Koncepce připomíná velké SUV Q7, takže hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky. S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Středový panel je více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.
Testované cabrio dorazilo ve výbavě S Line, která vzhled podtrhuje prostřednictvím sportovních nárazníků s velkými otvory a nádherných kol. Nadčasový design je dlouholetou konkurenční výhodou automobilky Audi a model A5 na tom není jinak. Facelift je sice decentní, ale auto působí vlastně jako úplně nové – draze a čerstvě. Na kupátku mohli všichni oči nechat a i já musím uznat, že se jedná o jedno z nejhezčích aut na svém segmentu.
Pod kapotou dřímal benzínový motor s trochu klamavým názvem 45 TFSI. Ne, není to 4,5 litr a ani osmiválec. Je to totiž motorizace se čtyřválcovým dvoulitrem o výkonu 183 kW. Kroutící moment činí 370 Nm. a vůz zrychlí na stovku za 6,3 vteřiny a zastaví se na rychlosti 250 km/h. O přenos výkonu na silnici se starala čtyřkolka quattro a dvouspojková převodovka DSG, které u Audi říkají S Tronic.
Motor je dobře odhlučněný a má poměrně dobré reakce. Pokud však necháte nastavení motoru pro komfortní jízdu, počítejte spíše s mdlejším projevem, motor ožívá až se sportovním režimem. Známý koncernový dvoulitr je povedený a funguje vlastně bez chyby. Zátah má plynulý nástup, rád se nechá točit do otáček a i zvuk je příjemný. Pokud bych měl něco vytknout, i tady se projevil přechod na novou emisní normu v podobě mírné prodlevy při rozjezdu z místa. Potěší však spotřeba. S autem jsem ujel téměř tisíc kilometrů a zakončil testování s kombinovaným odběrem 6,8 litrů. Pokud budete jezdit opravdu rychle, počítejte s apetitem kolem 11 litrů. Převodovka řadí rychle a většinu času o ní nevíte. Občas si však umí cuknout, zejména při popojíždění.
Podvozek je příjemně komfortní i na větších kolech. Audi ušlo velkou cestu v doladění jízdních vlastností. Ještě před několika lety bych nápis S Line na karoserii ihned odsoudil a vůz zařadil mezi uskákané trakaře. Dnes je vše jinak a Audi se sportovním paketem jezdí perfektně. Podvozek s adaptivním tlumením funguje příkladně – v komfortním režimu se jedná o výborné auto pro každý den, které vyžehlí i pražské silnice. Ve sportovním módu naopak překvapí agilita v zatáčkách a chuť vrhat se do oblouku. Pryč jsou doby s motorem před přední nápravou a mohutnou nedotáčivostí. Současná Audi působí lehkonoze, obratně a vyváženě. Velký pokrok. Dobré je i strmé řízení, na které vůz ihned reaguje, ale příliš zpětné vazby nečekejte, vlastně ani nějaké tuhosti.
jelikož se jedná o vůz s otevřenou karoserií, tak vás určitě zajímá, jestli do toho fouká. S radostí oznamuji, že zcela minimálně a pokud ještě nad zadními sedadly rozprostřete wind-shot, tak pak už opravdu téměř vůbec. A tuhost karoserie? Zcela v pořádku, žádné kroucení jsem nezaznamenal. I přes vyšší váhu kabrioletu se vůz příkladně chová v zatáčkách a necítíte ji. S nataženou střechou je pak v autě ukázkový klid.
Plusy
– Kultivovaný a dynamický motor
– Komfort podvozku
– Perfektně zpracovaný a přehledný interiér
– Spotřeba
– Design a image
Minusy
– Vysoká cena
« Test ojetiny Land Rover Discovery Sport Etiketa na silnici: Jak je to s předností cyklistů a tramvají »