Test Audi A4 Allroad 40 TDi Quattro
Allroad je ve své podstatě geniální tah, jen první verze od modelu A6 přišla na trh příliš brzy v roce 1999, kdy BMW uvedlo první X5 a odstartoval tak ohromný boom prémiových SUV. Díky tomu allroady nikdy netrhaly prodejní rekordy. Jenže postupem času lidé zjistili, že nepotřebují velká těžká auta, aby v zimě dojeli k hotelu v lyžařských střediscích a přežili pár centimetrů sněhu ve městech, a tak i ona SUV začala nabírat vzhled a schopnosti zejména pro pohyb městy. V dnešní době tak dávají ještě menší smysl a proto výrobci rozšiřují nabídku zvednutých a oplastovaných kombíků i do menších tříd.
Mimo prémiovou třídu je typickým příkladem Octavia Scout, která mimochodem nabídne nejpohodlnější svezení ve svém segmentu. V prémiové střední třídě s tímto receptem poprvé přišlo Volvo s modelem V60 Cross Country a jednoznačně se jednalo o povedený vůz. Audi tak jen logicky použilo to samé, co funguje na větším modelu A6 a vybavilo tím i menší A4.
Změny nejsou nijak dramatické, ale auto proměňují výrazně – pozměněná výplň přední masky, okrasné lišty nárazníků a plastové lemování blatníků a prahů. Technicky se pak od klasické A4 neliší vůbec a na nějakou redukci, vzduchový podvozek nebo uzávěrky můžete rovnou zapomenout. Audi technicky A4 Allroad odlišilo jen o 34 mm zvednutým podvozkem. Nabídka motorizací je omezena jen na jednotky 2.0 TDI a 3.0 TDI. V základní výbavě je vždy pohon Quattro.
Audi také zdůrazňuje, že se při vývoji aktuální generce zaměřilo na hmotnost. Ve srovnání s minulou generaci je, například díky širšímu použití hliníkových komponentů, lehčí až o 120 kilogramů. Nedávná modernizace modelu A4 jako takového přinesla přepracovaný design, který trochu zahladil hrany, rozšířil masku chladiče a omladil výraz světlometů s modernější grafikou. V duchu zlepšování se pokračovalo i v interiéru, na žádné výstřednosti tady ovšem nezbylo místo. Hlavní novinkou je nový displej MMI touch, který přichází z větších modelů značky, ovšem bez haptické odezvy. Stačilo tedy opravdu málo a A4 Avant se proměnila v daleko přitažlivější a příjemnější stroj.
Hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky. S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Středový panel je dokonce natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda to ale pochopitelně není.
Šikovný je například digitální přístrojový štít Virtual Cocpit, jehož vzhled si můžete přizpůsobit tak, aby ukazoval informace, jaké zrovna potřebujete vidět. Takže kromě rychlosti, otáček motoru nebo spotřeby si můžete zobrazit třeba mapu či navigaci. V oblasti prostoru pro posádku A4 nevyniká, ale ani nezklame. Vpředu i vzadu je místa dostatek, vůz nabídne dostatek pohodlí čtveřici dospělých a zdravě rostlých cestujících.
V Audi se zaměřili také na aerodynamiku, což kromě efektivity a suverénního projevu ve vysokých rychlostech pomohlo atmosféře v kabině. Do interiéru totiž prakticky neproniká hluk obtékajícího vzduchu, dokonce ani na dálnici. Velmi slušné pak je odfiltrování zvuků naftového motoru, diesel ani trochu neruší – dokonce i za studena se chová docela kultivovaně.
Testovací vůz dostal nejsilnější vznětový čtyřválec, který pod označením 40 TDI (dvoulitrový čtyřválec) poskytuje 190 koní a 400 Nm. Je spojen výhradně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Motor má adekvátní zátah už od dvou tisíc otáček a nabídne slušnou dynamiku. V řeči čísel to znamená zrychlení na stovku za 7,9 sekundy a maximální rychlost 220 km/h. Jednotka má překvapivě hbité reakce na sešlápnutí plynového pedálu a nepůsobí tak otupělým dojmem jako jiné agregáty. Příjemně potěší také spotřebou paliva, která se ve městě pohybuje okolo 7 litrů, mimo město očekávejte i méně než 6 litrů.
A4 Allroad ukázkově maskuje vysokou váhu jednotky a potlačuje přirozenou nedotáčivost, co nejdále. Na limitu však samozřejmě právě ta přijde jako první. Allroad se ale do té doby opravdu ukázkově vrhá do zatáček a krouží oblouky bez znatelného náklonu. Problém nastane až v opravdu prudkých zatáčkách, kde se váha na předku již plně projeví. Hodně záleží také na zvoleném režimu adaptivních tlumičů, kdy v komfortním nastavení je auto opravdu nevhodné ke sportovní jízdě. Dynamický režim pak umí auto krásně přitvrdit.
Toto auto je primárně o komfortním cestování a právě to je sféra, ve které absolutně dominuje. Už dlouho jsem nejel pohodlnějším autem, které dokázalo odfiltrovat veškeré nástrahy českých silnic. Při jízdě si odpočinete a budete si připadat jako při letu v první třídě. Dokonalé odhlučnění a ukázkově komfortní podvozek dělají z A4 Allroad jedno z nejlepších cestovních aut ve své třídě.
Nové Audi A4 Allroad je dobře vymyšlené a hlavně skvěle postavené auto s obrovským potenciálem. Allroad posouvá standardní A4 o třídu výše a mění ji v úžasný cestovní stroj, jen není levný – Specifikace testovaného auta začínala na ceně 1 271 900 Kč ve verzi 40 TDI a s bohatou příplatkovou výbavou se vyšplhala až na finálních 1 777 700 Kč. Prémiové SUV vás ale vyjde na ještě více peněz…
Plusy
– Design a image
– Absolutní kvalita zpracování a ergonomie
– Motor a jeho projev
– Převodovka
– Komfortní podvozek
– Stabilní jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Odhlučnění
Mínusy
– Cena příplatků
« Podle majitelů dělají nejkvalitnější auta Korejci, Britové propadli Test ojetiny Toyota C-HR »