TEST Audi A4 Allroad 3.0 TDi Quattro
Allroad je ve své podstatě geniální tah, jen první verze od modelu A6 přišla na trh příliš brzy v roce 1999, kdy BMW uvedlo první X5 a odstartoval tak ohromný boom prémiových SUV. Díky tomu allroady nikdy netrhaly prodejní rekordy. Jenže postupem času lidé zjistili, že nepotřebují velká těžká auta, aby v zimě dojeli k hotelu v lyžařských střediscích a přežili pár centimetrů sněhu ve městech, a tak i ona SUV začala nabírat vzhled a schopnosti zejména pro pohyb městy. V dnešní době tak dávají ještě menší smysl a proto každá značka rozšiřuje nabídku zvednutých a oplastovaných kombíků i do menších tříd.
Mimo prémiovou třídu je typickým příkladem Octavia Scout, která mimochodem nabídne nejpohodlnější svezení ve svém segmentu. V prémiové střední třídě s tímto receptem poprvé přišlo Volvo s modelem V60 Cross Country a jednoznačně se jednalo o povedený vůz. Audi tak jen logicky použilo to samé, co funguje na větším modelu A6 a vybavilo tím i menší A4.
Změny nejsou nijak dramatické, ale auto proměňují výrazně – pozměněná výplň přední masky, okrasné lišty nárazníků a plastové lemování blatníků a prahů. Technicky se pak od klasické A4 neliší vůbec a na nějakou redukci, vzduchový podvozek nebo uzávěrky můžete rovnou zapomenout. Audi technicky A4 Allroad odlišilo jen o 34 mm zvednutým podvozkem. Nabídka motorizací je omezena jen na jednotky 2.0 TDI a 3.0 TDI. V základní výbavě je vždy pohon Quattro.
Audi také zdůrazňuje, že se při vývoji nové generce zaměřilo na hmotnost. Ve srovnání s končící generaci je ta nová například díky širšímu použití hliníkových komponentů prý lehčí až o 120 kilogramů. Stačilo tedy opravdu málo a A4 Avant se proměnila v daleko přitažlivější a příjemnější stroj.
V Audi se zaměřili také na aerodynamiku, což kromě efektivity a suverénního projevu ve vysokých rychlostech pomohlo atmosféře v kabině. Do interiéru totiž prakticky neproniká hluk obtékajícího vzduchu, dokonce ani na dálnici. Velmi slušné pak je odfiltrování zvuků naftového motoru, diesel ani trochu neruší – dokonce i za studena se chová docela kultivovaně. Třílitr s výkonem 160 kW a 400 Nm je příjemný také po jízdní stránce. Síly má dostatek, je pružný a zaujme téměř lineárním tahem a poměrně širokým spektrem využitelných otáček. Audi navíc umí něco, co ostatní zatím ne – naftové šesti mají opravdu příjemný zvuk!
Zajímavostí je, že Audi stejnou motorizaci, ale v jiných výkonnostních stupních také vybavuje jinou formou převodovky tiptronic. 200 kW varianta tak používá měničovou převodovku ZF, přičemž námi testovaný 160 kW třílitr spolupracoval se sedmistupňovou dvouspojkou. Proč, netuším. Nicméně kombinace dvouspojky a silného šestiválce fungovala nadprůměrně dobře, zejména ve srovnání se čtyřválci. Auto během týdenního testu ani jednou necuklo a nezaváhalo.
Dynamika pak mluví sama za sebe – i slabší varianta šestiválce dokáže zrychlit na stovku za 6.6 sekundy a zastaví se na hodnotě 231 km/h. Za snížení maximální rychlosti může vyšší světlá výška. V praxi je však nejlepší zásoba výkonu v případně nutnosti rychlého předjíždění nebo akcelerace. Auto vystřeli s razanci a nenuceností, jak to umí jen vysokoobjemové motory. Reálná kombinovaná spotřeba se pak drží mezi 7 a 8 litry.
Velké šestiválce ale byly u Audi v minulosti problém – byly těžké a špatně uložené. Tady váha není o moc lepší a motor je stále uložen před přední nápravou, nicméně současné A4 Allroad jezdí mnohem líp, než jeho předchůdci. Ukázkově maskuje vysokou váhu jednotky a potlačuje přirozenou nedotáčivost, co nejdále. Na limitu však samozřejmě právě ta přijde jako první. Allroad se ale do té doby opravdu ukázkově vrhá do zatáček a krouží oblouky bez znatelného náklonu. Problém nastane až v opravdu prudkých zatáčkách, kde se váha na předku již plně projeví. Hodně záleží také na zvoleném režimu adaptivních tlumičů, kdy v komfortním nastavení je auto opravdu nevhodné ke sportovní jízdě. Dynamický režim pak umí auto krásně přitvrdit.
Faktem, však je, že toto auto je primárně o komfortním cestování a právě toto je sféra, ve které absolutně dominuje. Už dlouho jsem nejel pohodlnějším autem, které dokázalo odfiltrovat veškeré nástrahy českých silnic. Při jízdě si odpočinete a budete si připadat jako při letu v první třídě. Dokonalé odhlučnění, ještě lepší ozvučení audio systémem Bang & Olufsen a ukázkově komfortní podvozek dělají z A4 Allroad jedno z nejlepších cestovních aut ve své třídě. Pocitu naprosté kvality napomáhá ještě jedna věc.
Pohled na údaj o spotřebě na palubním počítači ale není tím jediným příjemným, hezky se kouká na celý interiér. Audi pěkné vnitřky prostě umí a nová A4 není výjimkou. Koncepce připomíná velké SUV Q7, takže hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky.
S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Ve srovnání s Q7 je středový panel více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.
Nová A4 může být vybavena řadou elektronických pomocníků a zajímavých prvků. Testovaný vůz měl například multimediální systém s displejem o úhlopříčce 8,3 palce (s navigací za 76 600 Kč), na němž se mi kromě svižného chodu a přehlednosti líbí hlavně ovládání klasickými fyzickými ovladači – zejména otočným voličem – na středovém panelu. Systém se tedy obejde bez šmatlání prstem po obrazovce. Jen mě mrzí, že displej je k palubní desce připevněn napevno, že jej nelze jako u ostatních modelů zasunout do útrob palubky a schovat.
Šikovný pak je například digitální přístrojový štít Virtual Cocpit (příplatek nejméně 7200 Kč), jehož vzhled si můžete přizpůsobit tak, aby ukazoval informace, jaké zrovna chcete vidět. Takže kromě rychlosti, otáček motoru nebo spotřeby si můžete zobrazit třeba mapu či navigaci. V oblasti prostoru pro posádku A4 nevyniká, ale ani nezklame. Vpředu i vzadu je místa dostatek, vůz nabídne dostatek pohodlí čtveřici dospělých a zdravě rostlých cestujících.
Nové Audi A4 Allroad je dobře vymyšlené a hlavně skvěle postavené auto s obrovským potenciálem. Může nabídnout několik odlišných charakterů. Záleží na výběru motoru, volbě podvozku nebo sáhnutí po pohonu všech kol. Každá z těchto preferencí dost podstatně změní “osobnost” vozu, stejně jako dojem, jaký z něj budete při jízdě mít. Allroad posouvá standardní A4 o třídu výše a mění ji v úžasný cestovní stroj, jen není levný – testované auto přesáhlo hranici dvou miliónů korun.
Plusy
- Design a image
– Absolutní kvalita zpracování a ergonomie
– Motor a jeho projev
– Převodovka
– Komfortní podvozek
– Stabilní jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Odhlučnění
Mínusy
- Cena příplatků
.
« S autem z Áček do Dakaru a zpět za tři týdny a bez defektu BMW představilo řadu 1 sedan pro Čínu – má přední pohon! »