Test Audi A4 35 TDI S tronic: Cestovní ideál
Audi nedávno modernizovalo modelovou řadu A4 a konečně se mi do rukou dostala také verze sedan. Střední třída je poměrně našlápla a pokud chcete hezké kombi nebo sedan, máte na výběr opravdu širokou paletu vozidel. Pokud zůstaneme u koncernu, můžete zvolit Superb nebo třeba Passat. V prémiové třídě je konkurence ještě tvrdší a A4 se musí utkat s Mercedesem třídy C nebo BMW řady 3.
Možná namítnete, že volit A4 namísto Passatu je nesmysl a že to jsou stejné deriváty, ale pozor. Vozy stojí na jiných platformách. Oproti Škodě nebo VW totiž A4 nestojí na podvozkové platformě MQB, která má motory napříč, ale na MLB Evo, která má motory uložené podélně. V praxi jde o poměrně velký rozdíl, kdy modely s motory uloženými podélně fungují podstatně lépe a do interiéru nepropouští tolik vibrací. Díky tomu také můžete A4 koupit i s šestiválcovými motory.
Audi také zdůrazňuje, že se při vývoji aktuální generace zaměřilo na hmotnost. Ve srovnání s minulou generaci je, například díky širšímu použití hliníkových komponentů, lehčí až o 120 kilogramů. Nedávná modernizace modelu A4 jako takového přinesla přepracovaný design, který trochu zahladil hrany, rozšířil masku chladiče a omladil výraz světlometů s modernější grafikou. V duchu zlepšování se pokračovalo i v interiéru, na žádné výstřednosti tady ovšem nezbylo místo. Hlavní novinkou je nový displej MMI touch, který přichází z větších modelů značky, ovšem bez haptické odezvy. Stačilo tedy opravdu málo a A4 se proměnila v daleko přitažlivější a příjemnější stroj.
Uvnitř je hlavním designovým prvkem lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky. S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Středový panel je dokonce natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně, jak je aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda to ale pochopitelně není.
Testovaný model byl v menší výbavě a chyběl mu třeba digitální kokpit. Místo toho měl klasické analogové ukazatele, ale s velkým displejem mezi nimi, kde si můžete zobrazit třeba mapu či navigaci. Zajímavosti je, že rychloměr byl cejchován do 300 km/h. Jako by zbyl na skladě z modelu R8. V oblasti prostoru pro posádku A4 nevyniká, ale ani nezklame. Vpředu i vzadu je místa dostatek, vůz nabídne dostatek pohodlí čtveřici dospělých a zdravě rostlých cestujících.
V Audi se zaměřili také na aerodynamiku, což kromě efektivity a suverénního projevu ve vysokých rychlostech pomohlo atmosféře v kabině. Do interiéru totiž prakticky neproniká hluk obtékajícího vzduchu, dokonce ani na dálnici. Velmi slušné pak je odfiltrování zvuků naftového motoru, diesel ani trochu neruší – dokonce i za studena se chová docela kultivovaně.
Testovací vůz dostal nejslabší dvoulitrový vznětový čtyřválec, který pod označením 35 TDI poskytuje výkon 120 kW a točivý moment 380 Nm. Je spojen výhradně s pohonem přední nápravy. Pokud chcete Quattro, musíte zvolit silnější 40 TDI. Motoru sekundovala dvouspojková sedmistupňová převodovka S Tronic.
Motor má adekvátní zátah už od dvou tisíc otáček a nabídne slušnou dynamiku. V řeči čísel to znamená zrychlení na stovku za 8,2 sekundy a maximální rychlost 228 km/h. Jednotka má překvapivě hbité reakce na sešlápnutí plynového pedálu a nepůsobí tak otupělým dojmem jako jiné agregáty. Příjemně potěší také spotřebou paliva, která se ve městě pohybuje okolo 6 litrů, mimo město očekávejte i méně než 5 litrů. na přání (bez příplatku) vám dá 54litrovou nádrž a to pak dojedete přes 1000 kilometrů bez tankování.
A4 ukázkově maskuje vysokou váhu jednotky a potlačuje přirozenou nedotáčivost, co nejdále. Na limitu však samozřejmě právě ta přijde jako první. A4 se ale do té doby opravdu ukázkově vrhá do zatáček a krouží oblouky bez znatelného náklonu. Problém nastane až v opravdu prudkých zatáčkách, kde se váha na předku již plně projeví. Testovaný model disponoval klasickými tlumiči bez možnosti volby jejich tuhosti a celkové naladění na komfort mě příjemně překvapilo. Toto auto je primárně o komfortním cestování a právě to je sféra, ve které absolutně dominuje. Už dlouho jsem nejel pohodlnějším autem, které dokázalo i se standardním podvozkem odfiltrovat veškeré nástrahy českých silnic. Dokonalé odhlučnění a ukázkově komfortní podvozek dělají z A4 jedno z nejlepších cestovních aut ve své třídě.
Audi před nedávnem připravilo akční nabídku na nové modely A4. To nejlevnější provedení s karoserií sedan 35 TFSI, převodovkou S Tronic a s akčním paketem Gravity, které lze pořídit již za 639 900 Kč bez DPH, což je bezmála o 150 tisíc korun méně než je běžná ceníková cena auta bez paketu. Kromě toho české zastoupení připravilo v rámci Audi Financial Services výhodné financování, kdy lze mít tuto A4 od 9999 Kč bez DPH. Nabídka ale neplatí jen na verzi 35 TFSI, ale zvýhodněny jsou i všechny další motorizace.
Plusy
– Design a image
– Absolutní kvalita zpracování a ergonomie
– Motor a jeho projev
– Převodovka
– Komfortní podvozek
– Stabilní jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Odhlučnění
Mínusy
– Cena příplatků
« Test Peugeot 508 SW Hybrid Test Mercedes-Benz B 250e: Inteligentní měšťák »