audi-a3-sportback-2021-10

Test Audi A3 Sportback 35 TFSI

4. 2. 2021 • AUDI, Novinky, Testy

Volkswagen dokázal svou platformu MQB Evo vytěžit opravdu na maximum. Na jejím základě totiž stojí i řada kompaktních bratrů – Golf, Leon, Octavia a také A3. Ačkoli se může zdát, že to budou jízdně stejná auta, pravda je opačná. A není to jen o jízdě, Audi dokázalo postavit zcela tradiční hatchback bez dotykového šílenství uvnitř, což se nepodařilo ani Seatu. A3 má však jednu zásadní nevýhodu – je až příliš drahá.

Byť stojí nová A3 na stejném základu, jako výše zmínění, hádal by to jen málokdo. Oproti nim jí totiž chybí typický rys koncernového čtyřlístku – sesednutý čumák. A3 se tváří sebevědoměji. Stále je to samozřejmě Audi, takže její design moc nepřekvapí – úzká světla, gigantické single frame maska, a ostře řezané tvary. A3 má pohled ostrý jako břitva. Může za to spousta nenápadných detailů, které dotváří celkovou vizáž, jako trojice zářezů mezi kapotou a maskou odkazující na legendární Sport Quattro, výrazně tvarovaná světla, a jako třešinka na dortu –vytažené blatníky vytvářející dojem rozkročeného postoje. Svůj díl na sportovním vzhledu samozřejmě nese i S-line paket, do kterého je kompaktní hatchback od Audi oblečený. Nebudu vám lhát. Nová A3 Sportback se mi moc líbí.

audi-a3-sportback-2021-18 audi-a3-sportback-2021-9

A libí se mi i uvnitř. První věc, kterou registruji je vynikající posaz. Zatímco Golf i Octavia mají v nových generacích výš sedačky kvůli snazšímu nastupovaní, tak do A3 musíte hezky spadnout – sedadla jsou ukotvena hodně nízko. Volant se dá přitáhnou hezky k tělu, oči máte v rovině s kapotou a natočená středová konzole společně s výdechy klimatizace vedle budíků vytváří pocit uzavřeného kokpitu. Kulatý sportovní volant pak padne skvěle do ruky. Sedačky jsou komfortní a slušně drží tělo. Druhá věc, kterou registruji, je samotný interiér: Všechny ty lomené hrany, geometrické tvary a ostré linky působí jako by auto bylo neustále ve spěchu. Svým dravým stylem, který doplňuje sportovně střižený exteriér, se mi líbí.

No, a poslední věc, kterou registruji, je fakt, že je tu všechno jinak. Golf, Leon i Octavia jsou auta, která dala sbohem klasické ergonomii a po hlavě se vrhla do digitální doby bez toho, aby někdo domyslel uživatelskou přívětivost. Velké modely Audi nám už několik let vnucují, že není nic lepšího, než mít všechno ovládané přes umaštěné dotykové displeje. No a pak je tu A3, která na tohle všechno kašle a předvádí až nečekaně civilní a tradiční interiér, který dotykové plochy nahradila tlačítka. Každá důležitá funkce má svoje tlačítko, to je navíc na místě, kde ho čekáte. Ovládání auta je tak zcela přirozené a intuitivní. Audi A3 je skvělou ukázkou toho, že když něco dobře funguje, není potřeba to měnit.

audi-a3-sportback-2021-34 audi-a3-sportback-2021-30

Dotykové ovládání zbylo jen pro displej umístěný na palubní desce, skrze který k vám promlouvá systém MMI poslední generace. Displej má úžasné podání barev a neuvěřitelně jemné rozlišení. Druhý displej je v kapličce budíků: tím je tradiční virtuální cockpit, o kterém už byly popsány stohy papíru, tak to nebudu dlouze rozebírat – stále patří na absolutní špičku. Samotné zpracování interiéru je na skvělé úrovni, materiály jsou voleny vcelku dobře – ne ale bez chyby. Pořád se tu najde spoustu tvrdých plastů a kvality BMW 1 to určitě nedosahuje.

Pod kapotou testovaného auta byla motorizace 35 TFSI, ale opravdu to není žádný šestiválec. Nové značení motorů je u Audi trochu zavádějící a rozhodně už dávno nenaznačuje objem motoru, ale spíše výkonové spektrum. V tomto případě se tedy jedná o benzínový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru. Výkon činí 110 kW a 150 koní. Kroutící moment pak 250 Nm a vůz zrychlí na stovku za 8,4 sekundy. V případě kombinace s automatickou (dvouspojkovou) převodovkou S tronic jde navíc o mild-hybrid se 48V startér-generátorem. To pomůže zejména při prvotních reakcích pohonné jednotky po sešlápnutí plynového pedálu. Celkově jde o skvělý motor. Výkonu má tak akorát, nechybí mu pružnost a pro každodenní ježdění se hodí parádně.

audi-a3-sportback-2021-7

Menší problém nastane, pokud po autě bude chtít vyloženě sportovní výkony. Motor začne působit letargickým dojmem prostý o jakékoli emoce. Dynamika je v pořádku, ale jednotka ve vás nevyvolá vůbec žádné pocity. Převodovka má navíc poměrně dlouhé převody. Potěší ale spotřeba, klidným tempem se vejdete do 6 litrů, dynamická jízda zvýší odběr na 9 litrů.

audi-a3-sportback-2021-6

Testované auto bylo vybavené o 15 milimetrů sníženým S-Line podvozek a adaptivními tlumiči. S-Line u Audi dříve znamenal prkennou jízdu a nejisté poskakování na nerovnostech. To už naštěstí neplatí. Je fakt, že v této konfiguraci je auto poněkud tužší, ale ne do té míry, aby bylo tvrdé, nebo nějak narušovalo každodenní využitelnost. Ba naopak. Inženýrům se podařil najít výtečný kompromis mezi komfortem a sportovní jistotou. Auto tak velice pečlivě kopíruje vozovku, ale nezapomíná ani na pohodlí vašeho pozadí. Jízdně pro mě byla A3 opravdu milým překvapením. Skvěle je nastavené také řízení. To je velice rychlé – pouze dvě otáčky mezi krajními polohami – a přesné. I přes strmý převod se ho navíc podařilo naladit tak citlivě, že při jízdě rovně nehoníte auto mezi pruhy.

audi-a3-sportback-2021-14

Výhodou A3 je také víceprvkové zavěšení zadní nápravy, kterou mají všechny verze modelu od základu – tím se nemůže pochlubit ani Golf ani Octavia. Díky tomu je jízda stabilní i na rozbité silnici, autu neodskakuje zadek na nerovnostech v zatáčkách a nemá takový ten povědomý pocit houpnutí na větších nerovnostech. Snad jediná chyba je sterilnost jízdního projevu. Skoro se mi chce říct přílišná dokonalost. Občas jsem měl pocit, že mě auto vůbec nepotřebuje. Kdyby se sportovní vzhled, posaz a přesnost auta podařila spojit ještě s trochou emocí, šlo by o naprosto špičkové svezení. Takhle jde především o rychlý a efektivní způsob přepravy, který vás moc nestojí.

audi-a3-sportback-2021-13

Cenovka je oproti zmíněné trojici bratříčků znatelně vyšší. Nejlevnější Audi A3 Sportback 30 TFSI s litrovým tříválcem vyjde na 652 900 Kč, testované 35 TFSI S tronic vás vyjde minimálně na 762 900 Kč v základní výbavě.

Plusy

– Jízdní vlastnosti
– Úsporný motor
– Design
– Interiér a jeho architektura
– Podvozek a jízdní vlastnosti

Mínusy

– Málo místa vzadu
– Cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz