abarth-595-competizione-exterior-3

Test Abarth 595 Competizione. Kapesní Ferrari

23. 9. 2018 • Abarth, Exkluzivní testy, Sportovní vozy, Testy

motor: 90%

Převodovka: 85%

podvozek: 85%

Zpracování: 80%

Radost z jízdy: 100%

Emoce, vášeň a samotný zážitek. Toto auto je přesně o tom a o ničem víc. Brutální retro vzhled s přehnaným bodykitem, interiér plný karbonu a alcantary, nebo absurdní zvuk. Stačí nastartovat, zašlápnout plyn a jste v rauši. Abarth 595 Competizione se kupuje srdcem ne rozumem. A je naprosto boží!

Verdikt:

Pro tento Abarth se označení hothatch opravdu nehodí, jediné, co vystihne jeho charakter a vulgární projev je termín “kapesní supersport.” Teatrálnost a brutálnost tohoto autíčka totiž nemá obdob a to nejen ve třídě malých aut. Tunu vážící auto je nafouknuto na 180 koní a jede jako splašená svině! Existuje jen velmi málo aut, ve kterých máte pocit, že se vás neustále snaží zabít. Toto je jedno z nich.

Pojďme pěkně však hezky od začátku. Začíná to už dramatickým vzhledem, a to i přes fakt, že vůz je postavený na základech velmi roztomilého Fiatu 500. Retro autíčko se však proměnilo v pekelně naštvaného šílence. Agresivní nárazníky, vytažené blatníky, rozšířený rozchod, obří difuzor, střešní spojler a absurdní výfuk Record Monza se čtyřmi plnohodnotnými koncovkami. Vše dostanete jako standard k verzi Competizione, která je předmětem tohoto testu. Nechybí ani pořádné brzdy Brembo nebo lehká a moc hezká černá kola 695. Vše dokresluje super žlutá barva Monza. Miluji ty italské názvy jako u Ferrari :)

abarth2
abarth1

Uvnitř přehlídka pokračuje. Sportovní volant s tlustým věncem v alcantaře a karbonovým dekorem, velkolepé karbonové skořepiny od firmy Sabelt (s naprosto úchvatným táhlem odklápění, mrkněte na foto) a také celá palubka obložena v karbonu. Vypadá to draze, je to drahé a také velmi efektní. Prostě zmenšený exkluzivní italský supersport. Taky je tu několik detailů, které vám budou pít krev. Tím nejhorším je asi příliš vysoké ukotvení sedadel, takže posed je opravdu hrozivý. Vlastně sedíte jako v dodávce a mlátíte se hlavou o strop. Ty nádherné skořepiny sice parádně drží tělo, ale jsou tvrdé a úzké, takže musíte mít fit italskou postavu, jinak na tento příplatek zapomeňte.

Největší tuning se však udál pod kapotou. Motor 1,4 T-Jet je vyladěn na 180 koní a 250 Nm. a dostal nové turbodmychadlo Garett GT. Mezi předními koly nechybí poctivý mechanický samosvorný diferenciál a podvozek dostal tlumiče Koni FSD. Jedinou možností u verze Competizione je manuální převodovka s pěti stupni. Samozřejmě i ta prošla úpravou. Tohle je seriózní úprava a není divu, že se Abarth, po vzoru třeba německé Alpina, profiluje jako samostatná značka.

abarth5

Stačí nastartovat a nepochopíte. Výfuk zabručí a ustálí se na absurdně hlasitém volnoběhu, který přeřve i vyloženě supersportovní auta. Něco takového se opravdu jen tak nevidí a skvěle to dokresluje praštěný charakter celého auta. Jakmile pořádně přidáte, začnou se tříštit okenní tabule, houkat alarmy okolních aut a sousedí si vás napíšou na seznam nechtěných obyvatel. Zvuk je navíc velmi hluboký, takže je to opravdová apokalypsa.

Samotný projev motoru je podobně ulítlí. Velké turbo potřebuje spoustu času, ale pak dostanete kopanec, kterému nebudete chtít uvěřit. Malé vzteklé autíčko se rozletí dopředu s ohromnou razancí a dokud je v boostu, nepoleví. Samotná akcelerace z místa zabere jen 6,5 sekundy, ale nejpřesvědčivější je pružné zrychlení tunového 595 Competizione. Stačí na dálnici podřadit, poslat plyn do podlahy a ujedete téměř všemu. Je to jedna z nejvtipnějších vlastností tohoto auta –  pronásledovat s retro autíčkem plnohodnotné sporťáky, nebo jim dokonce ujet, je k nezaplacení… Měli byste vidět ty nevěřícné pohledy jejich řidičů, jak se zoufale snaží setřást tu divnou žlutou krabičku ze svého zrcátka.

abarth7

Ta pravá zábava začne až na pořádné okresce, kde vám dá tato malá věc pořádně do těla. Abarth letí do otáček za dramatického hromobití, nervózně poskakuje a v zatáčkách pohazuje zadkem. Vlastně ne jen tím, protože kraťoučký rozvor (2300 mm), vysoká stavba karoserie a vysoko umístěné těžiště způsobují opravdu divoké jízdní zážitky. Abarth potřebuje pevnou ruku zkušeného pilota, jen ten s ním může jet opravdu rychle. Tuhý podvozek na nerovnostech navíc odskakuje. Připočtěte si k tomu nestabilní agresivnost a o zábavu máte opravdu postaráno.

Přilnavosti je na rozdávání, v zatáčkách pod plynem vás samosvor vyloženě tlačí na vnitřní stranu oblouku a po nedotáčivosti není ani památky. K mému překvapení si Abarth vedl v zatáčkách výborně i na mokru. Když samosvor sepne naplno, vůz se ihned stočí do oblouku a kola musíte narovnat vší silou zpět, jinak se proletíte nejbližší škarpou. Jak jsem už psal – neznám mnoho aut, které se vás takto konstantně snaží zabít… Ale to už zkrátka supersporty dělají, očividně i ty miniaturizované. A jejich majitelé i řidiči jim to rádi odpustí, protože pak je tu přece druhá stránka věci.

abarth4

Tou jsou emoce, vášeň a samotný zážitek. Toto auto je totiž přesně o tom a o ničem víc. Brutální retro vzhled s přehnaným bodykitem, interiér plný karbonu a alcantary, nebo absurdní zvuk. Stačí nastartovat, zašlápnout plyn a jste v rauši. Abarth 595 Competizione se kupuje srdcem ne rozumem. A je naprosto boží! Co víc, taková auta už dnes v podstatě neexistují, třída supermini už mnoho nenabízí a jako jediná konkurence vlastně zbývá nový VW UP! GTI, ale vsadím se, že brutálnosti a teatrálnosti Abarthu nedosáhne ani z poloviny.

abarth6

Tak a teď ta cena, doufám, že sedíte. Testovaný kus stojí, ehm, 917 300 Kč. Pokud se uskromníte o příplatky typu karbon všude, skořepiny, velký display infoteinmentu nebo třeba samosvor můžete se dostat na základní cenu 680.000 Kč. To je však pořád hodně. Holt i minisupersport něco stojí… Tak či onak, Abarth 595 Competizione je přesně ten druh auta, které si budu ještě dlouho pamatovat. Vlastně po něm docela hodně toužím!

Plusy

Výbušný motor
Neurvalý charakter
Brutální zvuk
Samosvorný diferenciál
Brutálním bodykit
Karbonové a semišové detaily uvnitř
Teatrálnost
Nikdo nic podobného nevyrábí

Minusy

Extrémně tvrdý podvozek
Stabilita a uskákanost na rozbité silnici
Vysoko ukotvené sedačky
Stísněný prostor na hlavu
Nehorázně vysoká cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz