Tesla Model 3 versus Ford Focus RS: Souboj o ledový trůn
Ford v minulém století spustil globální revoluci a mobilizoval svět. Tesla spustila v našem století globální revoluci a elektrifikovala svět. Tyto automobilky patří k nejvlivnějším v celé automobilové historii – a dnes je postavíme proti sobě. V netradičním sněžném testu se střetne Tesla Model 3 a Ford Focus RS. Kdo z nich bude rychlejší ve sprintu? Kdo bude rychlejší na časovce? Kdo z nich bude zábavnější? Na papíře jde o podobně silné čtyřkolky, v reálném světě ale nemůžou být rozdílnější. Dnes se střetnou dva světy.
Ten nejzásadnější rozdíl vyjde najevo, když si tahle dvě auta postavíte vedle sebe. Ford Focus RS vypadá jak válečník oblečený do zbroje, připravený vrhnout se na nepřítele. Agresivní bodykit, velké nasávací otvory, křídlo a dvě pořádné koncovky dávají jasně najevo, že tohle není obyčejný Focus. Ford dokázal správně namíchat mix agresivních prvků tak, aby RS vypadal nasupeně, ale ne přehnaně (ehmmm, Civic Type-R). Tohle auto dělá slavnému označení „Rallye Sport“ čest. Pod jeho kapotou se nachází přeplňovaný čtyřválec o objemu 2.3 litru, který ze sebe doluje 350 koní a 440 Nm (až 470 při overboostu). Díky tomu zvládne sprint na stovku za 4,7 sekundy a zarazí se až na rychlosti 266 kilometrů v hodině. Veškerý výkon putuje na silnici přes všechna čtyři kola. Ford používá speciální čtyřkolku, která má namísto diferenciálu elektronicky ovládané spojky a je tak schopný řídit výkon nejen mezi přední a zadní nápravu, ale taky mezi levé a pravé zadní kolo, čímž si pomáhá se stáčením auta. Focus je taky jeden z posledních zastánců staré školy. Mezi sedadly trčí klasická manuální převodovka a manuální ruční brzda.
Vedle toho Tesla je z úplně jiného těsta. Tváří se nekonfliktně, jde jí především o eleganci a z jejích čistých linek je cítit snaha o dosažené co největší aerodynamické efektivity. Vedle nasupeného Fordu vypadá nenápadně a trochu vystrašeně. Rozhodně se ale nenechte zmást zjevem. Pod sukněmi ukrývá dva motory o výkonu 440 koní a 500 Nm. Stovku zvládne za 4.3 sekundy a umí uhánět až 233 kilometrů v hodině. Jejích chytrý pohon všech kol umí pomocí vektorování točivého momentu řídit výkon na každém kole zvlášť a díky absenci mechanických součástí reaguje naprosto okamžitě. Tesla ale musí bojovat s asi o tři metráky větší hmotností. Ať máme výčet čísel kompletní, tak se můžeme mrknout na cenu – byť Ford Focus RS již nejde objednat. Nicméně jeho základní cena byla stanovena na 915 tisíc, zatímco Tesla Model 3 Long Range startuje na 1.486.990. Rozdíl v ceně je opravdu markantní – ale dnes tu nejde o to srovnat přímo konkurenční auta, jen se podívat na dva různé přístupy k podobné tématice.
Nicméně musím uznat, že vyšší cena Tesly je znát uvnitř. Zvolené materiály i kvalita zpracování jsou o poznání lepší než ve Focusu. Taky Tesla nabídne lepší posaz. Ve Fordu se sedí moc vysoko (a to majitel už nechal snížit uchycení sedačky o několik centimetrů). Interiér je tmavý, plný tlačítek a trochu nudný. Vlastně nic neprozrazuje to, že jste ve sportovním modelu. Až na malou kapličku na vrchu palubní desky a naprosto skvělé skořepiny od Recara.
Dost už ale tlachání, teď je čas na činy. První disciplína je sprint a já se ujmu Fordu Focus RS. Podmínky jsou bez přehánění extrémní. Plochu pokrývá asi deset centimetrů prašanu a pod ním centimetr ledu. Překypuji odhodláním a sebevědomí mi nechybí. Auta od Tesly si ale udělala jméno svojí schopností zrychlovat. Jejímu řidiči navíc stačí jen potopit plynový pedál do podlahy a užívat si praskajícího krbu. Já ve Focusu musím vše od spojky přes řazení a trefování správných otáček zvládat sám, navíc kontrolu trakce tady zastupuje moje pravá noha. Seřadíme tedy auta na čáru. Odpočet. Start. Ford Focus RS zoufale protáčí všechna kola ve snaze najit alespoň kousek gripu, zatímco koutkem oka registruji Teslu, jak bez jediného protočení kola mizí v dálce. Sněhu je tolik, že ještě ve 130 znamená plný plyn úplnou ztrátu trakce, ale Tesla Model 3 jako by to nevěděla a neustále zvyšovala náskok.
No, takže jsem prohrál. Vlastně to spíš vypadalo, že jsem se ani neúčastnil. Odmítám takový debakl připustit a jdeme na další pokus. Trochu jsem si pohrál s nastavením Focusu a je tu další start. Ten je mnohem lepší, ale stále to není nic, co by se mohlo (byť jen vzdáleně) blížit Tesle. Opět jsem dostal nařezáno asi o třetinu trati. Jezdili jsme jeden sprint za druhým, hrál jsem si s nastavením, jezdil v různých režimech…nic na plat, výsledek byl vždy téměř beze změny. Ford Focus RS prostě na Teslu nedokázal najít recept. Její schopnost zrychlovat v daných podmínkách byla skutečně dechberoucí. I stabilita v přímém směru. Zatímco ve Fordu jsem bojoval o to, abych ho alespoň udržel rovně, v Tesle pomalu ani nebylo znát, že napadl sníh.
Nemá smysl dál pokračovat. Radši jdeme na další disciplínu. Tou je časovka. Naše improvizovaná trať se skládá z krátkého sprintu, za kterým následuje slalom mezi kužely, nájezd na rovinku, dvojitá rychlá zatáčka, opět krátká rovinka a hodně ostrá šikana. Za ní už jen krátká rovinka, dvě rychlé zatáčky a cílová čára (jestli si profil trati nedovedete představit, podívejte se na přiložené video). Jako první sedlám poraženého z předchozího klání – Ford Focus RS. Podmínky jsou stále šílené, ale mě to nevadí. Co prověří auta lépe než takový extrém. Nejdřív odkroužím testovací kolo a Focus RS si mě okamžitě získá. Motor má sílu jako medvěd, je výbušný a skvěle zní. Řízení je krásně citlivé, auto ho poslouchá na slovo a podvozek dokonale kopíruje povrch – auto tak mám neustále pod kontrolou. Pohon všech kol funguje znamenitě. Ve Focusu RS je jasně cítit jeho rallyový rodokmen a působí, jako by se pro takové podmínky narodil. V hlavě těžko hledám auto, která by bylo na sněhu tak ovladatelné a jisté. Jestli pojedete čistou stopu, nebo divoký rozevlátý styl je čistě na vás. Focus je celou dobu hravý, komunikativní a jistý. V driftu se dá řídit plynem, manuální ručka hezky kouše. Tohle je bez debaty jedno z nejlepších aut, které třída hot-hatchů spatřila.
Teď je ale čas zajet kolo a ukázat nováčkovi, jak že se to řežou zatáčky. Startovní čára – další protáčení kol. Ale rozhazování prašanu na míle daleko je sakra efektní a asi se nikdy neomrzí. To už se ale blíží kužely, jemně jdu na brzdy a padám mezi oranžové panáčky. Pryč je nejistota z rovinek, Focus je i na kluzkém povrchu krásně řiditelný. Mám skvělý přehled, kde leží hranice gripu a s lehkým power slidem opouštím slalom. Čtyři kola se zakousnou do závěje a rovinku doslova přeskočí. Před dvojitou lomenou zatáčkou jdu lehce na brzdy – tohle je vážně piplačka, na brzdách musím být jemný, ale razantní a tancovat přesně po hraně, kdy se láme hranice adheze. Focus se ale opět ukázal jako skvěle naladěné auto, dávkovat brzdy i v takových podmínkách je hračka.
Před zatáčkou trochu přitáhnu volant a zatopím. Auto se zlomí a zatáčku vykrouží nekonečným driftem všech čtyř kol, který celý řídím plynem. Volant skoro ani není potřeba. To mě vyveze na další rovinku, po té ostré brždění do šikany, levá – pravá, Focus nonstop bokem a já se už začínám řehtat jako šílenec. Už je mi trochu jedno, jaký budu mít čas, protože tohle je neuvěřitelná zábava. Zbytek tratě prolétnu podobně teatrálně a protínám cílovou čáru. Celý se chvěji adrenalinem a žasnu na schopnostmi Fordu Focus RS. To auto je prostě epické! Díky jeho upřímnosti a komunikativnosti v něm získáte velké sebevědomí. Tohle je čistá petrolheadská zábava. Z časomíry mi hlásí čas 2:03 a já vlastně ani nevím, jestli je to dobré – chybí srovnání. Odkládám tak Ford na stranu a s nevadnoucím úsměvem sedám do Tesly.
I s ní absolvuji testovací kolo a hned je mi jasné, že tohle bude rychlé, ale jaksi „studené“. Tesla Model 3 Long Range vám totiž žádným způsobem nedovolí ovlivnit nastavení elektronických pomocníků a jste tak pod neustálým dohledem. Auto dělá jen to, co samo uzná za vhodné a nemáte nad tím žádnou kontrolu. Občas jste tak spíš pasažér. Hrát si s kontrolou trakce a distribucí výkonu manuálně umožnuje verze Perfomance, ale ta má o třetinu větší výkon než Focus a za její cenu byste měli „RSka“ dvě a ještě by vám zbylo na benzín na pár let. Srovnání by tak bylo úplně mimo mísu. No nic, jde se na věc.
Startovní čára. Odpočet. Bum. Šlápnu na plyn a Tesla vystřelí jak na gumě. Sníh, led, je to fuk. Chytrá čtyřkolka udělá svojí magii a najde trakci, o které se Focusu ani nezdá. Tohle je vážně neuvěřitelné. Při nájezdu na slalom se ale projeví dvě zásadní věci. Tesla je těžká a brzdový pedál je spíš vypínač bez jakékoliv zpětné vazby. ABS vyhlašuje alarm a já ji stihnu tak tak zlomit za první kuželku. Při každé změně směru bojuji s nedotáčivostí, kterou ještě zhoršuje pohon všech kol, který se stále snaží hledat grip a chce rovnat auto. Nedaří se mi tak přehozy. Výsledek je, že slalom musím jet extrémně opatrně a mezi kužely dosahuji přibližně poloviční rychlosti Fordu. To už ale zase přichází rovinka, aktivuji WARPový pohon a mizím. Před dvojitou rychlou zatáčkou už jsem mnohem opatrnější a pečlivěji vyberu brzdný bod. Nájezdová rychlost je na hraně, auto opět bojuje s nedotáčivostí, tak se pokusím přemoct jeho hmotu plynem a … nic se nestane.
Tesla registruje moc prokluzu, utne mi nadvládu na plynovým pedálem a odmítá zrychlit, dokud nesrovnám kola. Vyhovím ji a tralala, už zase nabírám rychlost jak smyslu zbavený. Šikanou se protáhnu velice opatrně a mizím směrem k cílové čáře. Musím říct, že celý zážitek byl lehce frustrující, protože v tom autě je tak obrovský potenciál, ale tvrdohlavá elektronika mi nedovolí ho využít. Nejde o to, že by Tesla 3 nezatáčela. Jen jí to mozek nedovolí. Prakticky celou dobu jsem bojoval s nedotáčivostí a se systémem, který odmítal popustit koním uzdu. Vše ještě zhoršoval fakt, že auto není zrovna komunikativní a odhadnout limity přilnavosti bylo téměř nemožné, protože jsem neměl tušení, co se pode mnou děje. Nemůžu ale říct, že by se to dalo brát jako nevýhoda. Verze Long Range je totiž výkonný rodinný vůz, ne sportovní. Jeho nastavení odpovídá směru využití a nejde o nic, s čím byste se měli snažit o nějaké sportování. Mnohem důležitější pro ní je jistota a stabilita, čemuž odpovídá i přísné nastavení asistencí. O to větší šok přišel, když mi časomíra ohlásila „2:02 – seš o sekundu rychlejší“. Jak? Proč? Nechce se tomu věřit. Spalováky si donáší další porážku? Navíc v disciplíně, které mají kralovat?
Pořád jsem měl pocit, že obě auta mají na víc. Vydal jsem se tedy na další jízdy v Tesle a nesnažil se na ní zkoušet žádné sportovní finty. Prostě jsem přijal fakt, že tohle je rodinné auto s neutrálním naladěním, které odpovídá především tomu, aby bylo bezpečné a zvladatelné pro každého. A jak to najednou šlo. Jízda byla pořád trochu jalová a nezáživná, nedotáčivost nezmizela, ale auto se uklidnilo a zvládlo trať zajet v lepší čase. A to nejen o kousek, ale o celé tři sekundy! Nejlepší měřený čas Tesly 3 tak byl 1:59. Takže Fordu už chyběly 4 vteřiny.
Trochu nejistě jsem přesedl do RS a šel na další jízdy. Rozhodl jsem se, že do toho dám prostě všechno. Budu se k Focusu chovat jako k neposlušnému mezku, který potřebuje, abyste mu neustále stáli na krku a nejednali s ním v rukavičkách. Vůbec mu to nevadilo. Naopak. Tetelil se blahem, s každým výletem do omezovače spokojeně práskal do výfuku a doslova žral zatáčky. Najít s ním společný rytmus je tak snadné. No, nicméně bylo doježděno a slyším „tak hádej kolik“ … ani jsem se nesnažil. Srdce mi bušilo tak rychle, že jsem si nepamatoval ani časy z předchozí jízdy. Odpovědí mi bylo „Máš to, 1:58“ …
A je po klání. Je mi jasné, že spousta z vás teď bude vášnivě zastávat jeden nebo druhý pohon. Že spousta z vás bude rozporovat férovost srovnání. Ale dnešní test nemá přinést žádnou zásadní spotřebitelskou radu, ani vás donutit zvolit stranu. Je to jen a jen o zábavě. Trochu překročit zažité hranice a srovnat nesrovnatelné. Tesla zlikvidovala Ford v přímce, ten si zase vzal čest zpět na časovce – i když to bylo hodně těsné a mít Tesla možnost vypnout ESP, možná by to dopadlo jinak. Možná taky máte pocit, že Model 3 je auto jednoho triku a řidičům nemá moc co nabídnout. Což taky není pravda. Model 3 je úžasně ovladatelné auto, které ve správných podmínkách taky velice dobře baví.
V kontrastu s ostrým Focusem jen působí trochu odtažitě a až moc digitálně. Ford Focus RS je zkrátka auto, která vám rozbuší srdce, roztáhne koutky úst až k uším a připomene vám, proč vlastně tak milujete auta. Pravdou ale taky je, že jeho zvládnutí vyžaduje mnohem víc zkušeností a není to auto, se kterým budete chtít poslat mamku na nákupy. Tesla vedle toho nabízí bezpečí, komfort a bezpečně dosažitelnou rychlost pro každého. Obě auta toho mají tolik moc co nabídnout, jen každé pro zcela jinou skupinu lidí. Není potřeba teď volit stranu. Pro mě to byla skvělá zábava se skvělými auty, která asi nemá žádnou vypovídající hodnotu, ale doufám, že i vy jste si to užili.
Tesla Model 3 a Ford Focus RS jsou přesné protiklady. Jedno je bezpečný rodinný dostavník, druhé drsný bojovník s rallye v krvi. A každý umí být ideální volbou, jen musíte vědět, co chcete.
« Test Dacia Lodgy 1,6 Stepway: Kolik jste toho schopní obětovat? Škody na dovezených autech dosahují za měsíc téměř jedné miliardy korun »