Téměř čtvrtina řidičů po zimě nepřezouvá: Dojíždění zimních pneumatik je však hazardem
V období od dubna do května mění podle loňského průzkumu společnosti Continental pneumatiky svého vozu asi 70 procent českých šoférů. Zbylí řidiči volí nejčastěji celoroční obutí, mnozí však riskují na v teple nespolehlivých zimních gumách. Kvalita a dobrá kondice pneumatik je přitom klíčová pro zajištění správných jízdních vlastností automobilu. Pravidelnou výměnou a servisem gum tak majitel vozu nejen předchází možné nehodě, ale ve výsledku šetří i finance a životní prostředí.
Až o 30 metrů delší brzdná dráha
Zákon v České republice stanovuje řidičům povinnost používat zimní pneumatiky v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, a to v případě, pokud je na silnici sníh, led nebo námraza. Během zbylých měsíců však nařízení po šoférech striktně letní obutí nevyžaduje. Nemálo řidičů této situace využívá a namísto přezutí takzvaně dojíždějí zimní gumy. „Ačkoli se nejedná o zákonnou podmínku, tak je jízda na zimních pneumatikách v létě hazardem jednak s vlastním zdravím, ale i s bezpečností všech účastníků silničního provozu,“ varuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování čtyř set plně a moderně vybavených, energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice.
Zimní pneumatiky nejsou stavěny na jízdu v horkých letních dnech a automobil tak na nich má v těchto podmínkách dramaticky odlišné jízdní vlastnosti. „V případě, kdy je mokrá vozovka, se může při rychlosti sto kilometrů v hodině brzdná dráha auta prodloužit až o třicet metrů. Vozidlo je rovněž náchylnější k aquaplaningu, celkově je hůře ovladatelné a snižuje se jeho přilnavost v zatáčkách. Zimní obutí se rovněž v létě vlivem teplot velmi rychle opotřebí. Automobil je rovněž hlučnější a produkuje větší množství výfukových zplodin. V neposlední řadě vyšší valivý odpor zimních pneumatik zvedá spotřebu paliva,“ doplňuje Zukal.
Raději počkat než výměnu uspěchat
Od začátku čtvrtého kalendářního měsíce mívají pneuservisy napilno. Někteří řidiči proto přezutí odkládají na později, jiní se ho snaží vyřešit s předstihem již během března. Druhá varianta se však může vymstít, neboť zima obvykle potrápí šoféry i v dubnu. Odborníci proto doporučují měnit pneumatiky až ve chvíli, kdy se teplota během celého dne pravidelně drží nad sedmi stupni Celsia.
Problém s přeplněnými pneuservisy nemusí řešit vlastníci dvou sad kol, neboť jejich výměna není pro běžného motoristu nijak zvlášť složitá. „I zde je však důležité nic nezanedbat, kola správně utáhnout a nezapomínat na pravidelnou výměnu pozic pneumatik. Dále je nezbytné překontrolovat, zda mají gumy stále ještě dostatečnou hloubku vzorku a jestli jsou odpovídajícím způsobem nahuštěné. Nesprávný tlak v pneumatikách vede opět k jejich rychlejšímu opotřebení a zvýšení spotřeby,“ upozorňuje Marek Zukal.
Servis je jistota
Dostat pneumatiky na ráfky je oproti výměně celé sady kol již složitý a technicky náročný úkon. V tomto případě by tak měl motorista raději svěřit přezutí odbornému autoservisu. V něm běžně při výměně pneumatik dochází i k vyvažování kol a geometrii náprav. Tyto úkony se provádějí kvůli zajištění ideální ovladatelnosti vozu a zabránění již zmiňovanému nadměrnému či nerovnoměrnému opotřebovávání gum i zvýšené spotřebě paliva. „Kvalifikované pracoviště zvládne výměnu pneumatik během pětačtyřiceti minut,“ uzavírá Zukal.
.« Meziročně vzrostla cena i počet nabízených ojetin Vyznáte se mezi návěsy »