Téma: Vyplatí se dnes ještě kupovat auto v zahraničí?
Pamatujete si dobu, kdy byl nákup ojetiny pohádka? Ukázali jste prstem a jeli pro tu svoji malinu. Všechna auta za hubičku, v zahraničí výběr jak v obědovém bufetu pětihvězdičkového hotelu. Žádný strach z podvodu … já taky ne! Nákup ojetiny byl vždy adrenalinový sport.
Auta bez prokazatelné historie, prodejci bez prokazatelného svědomí. Hranice mezi láskou na celý život a finanční katastrofou tenká jako vlas. Člověk v tom musel umět chodit a krom obchodního talentu se taky hodily základní znalosti techniky. Nikdy ale nebyl nákup ojetin takový hazard, jako dnes. Ceny ojetých aut jsou na historickém maximu, dostupnost mizerná a díky moderním technologiím je stále snazší maskovat levoty.
Je v zahraničí situace lepší? Vyplatí se vám kvůli nižší ceně a většímu výběru absolvovat celé to martyrium? Na to se dnes podíváme.
Nejjednodušší způsob srovnání je dát si vedle sebe plusy a mínusy. A tím největším plusem v zahraničí je logicky širší nabídka. Dává smysl, že v celé Evropě bude víc aut k prodeji, než v naší drobné zemi. Můžete si tu tak vybrat specifikaci přesně podle vašich představ. Díky většímu výběru – a ve spoustě zemí taky lepší ekonomické situaci – bývají auta v zahraničí taky levnější. Především pokud jde o u nás oblíbené Škody. Ty u nás mají téměř božský status, což jejich ceny drží nahoře. V zahraničí to jsou prostě jen … auta.
Tím ale překvapivě výčet výhod nákupu v zahraničí končí a začíná trnitá cesta kompromisů, plánování a kalkulace nákladů. Pokud si v Čechách vyhlédnete auto, jste schopni prakticky celý proces vyřídit za dopoledne. To ale určitě neplatí v zahraničí. Samozřejmě se tu najde pár šťastných bydlících v pohraničí, kteří budou křičet, že je pro ně blíž do Německa než do Brna, ale většiny národa se toto bohužel netýká. Především je už ale dávno pryč doba, kdy platilo, že nejlepší auta jsou od doktora ze západu. Naopak Německo patří k zemím s největším počtem podvodů se stočenými tachometry a zamlčenými nehodami. Pravdou ale je, že nákup auta v zahraničí nemusí nutně znamenat nákup v Německu, že?
První problém při nákupu v zahraničí může vzniknout ještě, než auto uvidíte. Prodejce je potřeba dopředu kontaktovat a můžete narazit na jazykovou bariéru. Pokud nemluvíte jazykem dotyčného, můžete zkusit vzájemnou domluvu anglicky, ale ani to nemusí pomoct. Co vám potom zbývá? Shánět známé, oslovit překladatele? Už tady vám vznikají dodatečné výdaje.
Dejme ale tomu, že jste se nějak domluvili. Je před vámi cesta. Při ceně přes čtyřicet korun za litr pohonných hmot, je to zkrátka náklad, který je potřeba započíst už při cestě po České republice, natož za hranice. Taky musíte počítat hodiny strávené cestou za svým novým snem. Při cestě do zahraničí budete taky nejspíš muset čerpat dovolenou a pokud si vyhlédnete něco skutečně daleko, nemusíte to ani stihnout v rámci jednoho dne a teoreticky tak do náklady započítat noc v hotelu. Taky je těžké takovou cestu vykonat v jednom. Ano, můžete jet vlakem, ale to je ještě víc náročné časově a co budete dělat na místě? Zaplatíte taxi, abyste se dostali na požadované místo? Co když to bude desítky kilometrů od nejbližšího nádraží? Většina z vás tedy pojede autem. To znamená, že už pravděpodobně nepojedete sami – v případě nákupu totiž někdo musí dovézt vaše auto zpět. Čas a peníze tak tratí už dva lidé.
Ale dobře, jazyková bariéra překonána, cesta je za vámi, jste u auta. Další problém může nastat při fyzické kontrole. Pokud jste natolik technicky zdatní, že na místě odhalíte všechny, nebo aspoň většinu problémů, máte vyhráno. Pokud ne, máte na výběr buď zariskovat a auto s důvěrou koupit, nebo opět sehnat známého, který s vámi pojede, popřípadě zaplatit technika, který se s vámi vydá na výlet a auto prověří na místě. U nás je celý proces výrazně snazší. I kdyby s vámi někdo měl jet, nezaberete mu celý den, popřípadě dny. Především se dá ale ve většině servisů domluvit předprodejní prohlídka vozu, která stojí řádově jednotky tisíc a může vám ušetřit desítky i stovky v případě skrytých vad. Samozřejmě lze domluvit podobnou prohlídku v zahraničí, ale zase se vracíme k bodu výše – jazyková bariéra. A nesmíme opomenout ani psychologický faktor. Urazíte stovky kilometrů, utratíte tisíce za palivo, ztratíte klidně celé hodiny cestou a auto pak není takové, jak jste se představovali. Jenže pod nátlakem okolností vás podvědomí tlačí do nákupu. Přeci jen je vám líto ztraceného času, peněz, navíc jste unavení a nákup v zahraničí tak přestává být racionální a často se stane, že se s autem na místě prostě smíříte.
Kapitola sama pro sebe jsou pak úřady. V dané zemi musíte znát všechny náležitosti, aby s vámi prodejce nevyběhl. Musíte znát otevírací doby, úřední hodiny a i s prohlídkou auta to musíte stihnout. Co když se něco protáhne, úřad zavře a vy budete muset čekat klidně několik dní? Taky si na místě musíte vyřídit povinné ručení, jinak auto nesmí na silnici – jestli tedy nevlastníte plaťák. Cestou zpět taky už platíte pohonné hmoty do obou aut. Musíte si tedy vyřídit převozní značky a místní pojištění.
Samozřejmě se taky můžete setkat s podvodem v podobě stočeného tachometru, bouraného auta, falešných papírů, vytopeného auta a tak podobně. V ČR jste chráněni zákonem a máte poměrně solidní šanci na úspěch při soudním řízení a vymáhání škody zpět. Při koupi v zahraničí prakticky neexistuje šance podobný spor vyhrát. Musíte se prostě smířit s tím, co jste přivezli domů.
Velice často se taky objevují případy, kdy podvodníci vytáhnou peníze z lidí předem za auto, které neexistuje. Říkáte si, že to se vám stát nemůže, ale tyhle „šmějdi“ jsou dnes neuvěřitelně vynalézaví. Představte si, že si na další týden domluvíte nákupu auta svých snů. Prodejce vás v mezičase masíruje fotkami, nebo třeba i videem, jak vám auto chystá, jak ho jede umýt, jak je v servisu a mění se olej, jak se s ním jede naposledy projet a tak podobně. Pak vám uprostřed noci zavolá, že zítra si pro něj jede kupec s penězi v kapse, ale že chce být fér, protože s vámi mluvil dřív a auto vám podrží, když pošlete 500-1000 Euro. Divili byste se kolik podobných případů se stává. Podobné věci se samozřejmě dějí i u nás, ale je mnohem snazší je řešit přes policii a soudy – potrvá to, ale pravděpodobně se svého domůžete.
Místo běžného nákupu můžete auto taky vydražit. To je ale jen pro největší střelce, protože auto neuvidíte dokud dražbu nevyhrajete a nezaplatíte ho.
Celé tohle martyrium se dá samozřejmě obejít tím, že si najmete firmu specializující se na dovozy. Za podobnou akci si ale řeknou klidně 25.000 a víc a i pro ně platí vše výše zmíněné. V této branži pracuje řada profesionálů, ale stále můžete narazit na někoho, kdo si na místě řekne „ok, už jste utratit za cestu, to auto prostě vezmu, trochu pošiju a nadělím mu ho“.
Přes všechno uvedené netvrdím, že nákup auta v zahraničí je dnes holý nesmysl. Už samotný gigantický výběr vám dává slušnou šanci, že najdete přesně to, co hledáte. Jen to není tak přímočará záležitost jako u nás, kde si najdete auto a prostě se na něj dojedete podívat. Ve finále ale každý musí vybrat podle svojí situace a nakoupit tak, jak to vyhovuje jemu. Ať už budete nakupovat u nás nebo v zahraničí, vždy platí jedno zlaté pravidlo, které musíte vždy dodržet – nikdy se do kupovaného auta nezamilujte. Tohle není část, kam patří emoce. Vše je potřeba brát pragmaticky a s chladnou hlavou. Dát si vedle sebe plusy a mínusy. Pokud vám cokoliv nevoní, je nejsnazší se otočit na patě a hledat dál. Aut je tolik, že dřív nebo později se objeví přesně to, co hledáte.
.« IONIQ 6 přichází na český trh, na kolik vyjde vlajková loď značky? Test Peugeot 308 Hybrid 225 GT: Lepší prémiovka než prémiovky? »