Tato nehoda odstartovala mediální hon na nejnižší lidské pudy
Většinou to nedělám a hysterické mediální scény okolo dění v dopravě nekomentuji a přehlížím i zcestné názvosloví typu “silniční pirát” a podobně, jenže teď už nemůžu. Pamatujete si na několik let starou nehodu? Jedná se o velmi smutný případ usmrcené ženy na zastávce MHD mladíkem za volantem černého automobilu. Událost nepopiratelně velmi tragická. Je to právě tato nehoda, která odstartovala mediální šílenství a hon na řidiče a nesmyslné názvosloví. Jako by za to snad mohla značka auta…
Bohužel takové případy se stávají, stávaly a budou dít i nadále. Jedná se o jasné pochybení jedince za volantem a porušení předpisů, což je neakceptovatelné a bude následovat snad i adekvátní trest. Já se ale chci zabývat tím, jak hlavní média informace zprostředkovávají široké veřejnosti, protože i tady se děje věc, která by se neměla akceptovat.
Lid zajímají negativní zprávy, bohužel taková je pravda. Těžko by někdo klikal na články a sledoval hlavní zprávy, kdyby hlásaly, že někdo dorazil šťastně do cíle, že klesla úmrtnost na silnicích nebo zločinnost. Tak to je, lidi chtějí senzace a vidět cizí neštěstí skryté za potřebou sebesatisfakce, že někdo je na tom ještě hůř. Proto si ještě dlouho budeme číst negativní informace a dramatické senzace, které překračují hranice morálky a lidskosti samotné. Nikomu určitě nemusím připomínat mediální “žumpu” okolo smrti Bartošové…
Obdobně to platí i pro automobilismus a dopravu jako takovou. Nějaký idiot někoho vybrzdí nebo vytlačí a už je tady mediální válka proti “pirátům”. Nikoho nezajímá, že to bylo o nezdravé psychice jedince za volantem a už jsou všichni rychle jedoucí sprostí “piráti”. Nedávno třeba případ Ferrari jedoucího asi 260 km/h na tříproudové dálnici na Slovensku s krásným povrchem, pozdě večer a bez provozu – pochopitelně byl nazván potenciálním vrahem a nechybělo zdůraznění značky auta. To je ostatně klasický příklad, jak vypočítavé média jsou. Apelují totiž na základní lidskou emoci – závist. Všeobecně více nehod a to i smrtelných se stává v obyčejných autech, protože jich prostě jezdí více. To platí i pro přestupky samotné, jenže koho by to zajímalo, kdyby média hlásaly mainstreamové výrobce. A tak se vždy dozvíme i zcela nepodstatnou informaci, že za tragickou smrtelnou nehodou stálo BMW, tedy přesněji “luxusní černé BMW”. Čím více přídavných jmen vyvolávající závist, tím lépe. Přitom nikdo u takto smutné události nepotřebuje vědět, v jakém autě nesoudný řidič seděl. Ale pak by to nebyla senzace, lidé by neklikali na nadpisy a televizní reportáže by nezaujaly… O to tady totiž primárně jde!
Kromě vyvolávání negativních emocí se ve své podstatě jedná i o podněcování nenávisti vůči prémiovým výrobcům a lidem, jež jejich auta používají. Kdo má “luxusní BMW” je vlastně automaticky potenciální vrah a nedejbože ten, kdo překročí rychlost na zcela přehledném úseku v autě, které je na to technicky vybaveno ( od podvozku, přes gumy, asistenční systémy až po brzdy samotné ). Nemusím snad zdůrazňovat, že vyšší nebo adekvátní rychlost v ohledu na podmínky provozu také zvyšuje koncentraci řidiče.
Dlouho jsem to přehlížel, jenže kvůli mediální masáži ze strany médií to začínám reálně pociťovat v běžném životě i já osobně. K mé práci patří jezdit i luxusními vozy a za jejich volantem jsem si poslední dobou všiml nenávistných pohledů nebo hlasitých zamyšlení, kde jsem na to vzal, ehmmm, nakradl! Několik lidí mě vulgárně insultovalo i při dodržení předpisů. Jo, seděl jsem totiž za volantem BMW. Tohle je výsledek vypočítavé honby za čísly sledovanosti a počtu zobrazených stránek. Rád bych teď řekl, že si lidé píšící tyto absurdní definice neuvědomují vedlejší efekty lovení senzací, jenže to není pravda. Je to čistá vypočítavost, zneužití role opinion leader a nic jiného. Všichni zdraví lidé jsou si vědomi, že se jedná, v případě podobné tragické události, o pochybení jednotlivce, o jeho charakterovou vadu nebo prostou hloupost. Nelze paušalizovat a házet řidiče stejných značek do jednoho pytle. Bohužel to také svědčí o stádovosti a neschopnosti utváření vlastního názoru většiny čtenářů zmíněných serverů. Navíc kolik takové ojeté pětkové BMW předchozí generace stojí? 200.000? Dokonce i méně a mnohem méně, než nová Fabia nebo Dacia. Další důsledek onoho spojení “luxusní BMW” a neschopnosti přemýšlet a dohledávat souvislosti. V nátlaku emoce závisti si čtenář tento fakt prostě neuvědomuje. Smutné.
Pobavilo mě také okamžité vyzbrojení zpravodajských serveru proti dalšímu řidiči BMW, který nahrál své video s driftováním na internet ( navíc jako záměrný troll ). No přeci jen je to další možný vrah, jak hlásal titulek. To, že je zcela evidentně vidět absolutní kontrola nad vozidlem a že ohrozil maximálně zábradlí a zeď, je přeci věc druhá. Lidé totiž nepřemýšlí a hladově hltají senzace. Driftování se odehrálo v jednosměrce, kde navíc chodci mají vstup zakázán. Dokonalý příklad manipulace se čtenáři, vzbuzování nenávisti, poškozování image výrobce…
Nejsmutnější je však celkový úpadek morálky sdělovacích prostředků. Vydat se tajně na pohřeb oné holčiny, fotit pozůstalé v zoufalé situaci a dokonce rozestavěny hrob… Nezlobte se na mě redaktoři, ale jděte si nafackovat a hluboce se nad sebou zamyslete! To že pak dáte fotku hrobu na Facebook s popiskem: “Do tohoto hrobu Marušku poslalo BMW Marka Půčka” doplněno o odkaz na rozšířený zvrácený článek je už prostě přestřel největšího kalibru. Nelidskost a totální ztráta morálky. Chce se mi zvracet. Ne proto, že to odnáší automobilismus na základě chyb jednotlivců, ale hlavně proto, že tady máme takto zvrácené a vypočítavé média.
Pro dokreslení situace přikládám screenshoty:
« Range Rover představil nový Evoque. Nabízí například průhlednou kapotu Řízení s kocovinou může být stejně záludné jako zbytkový alkohol »