Takto vypadá technika Octavie s nájezdem 700.000 kilometrů. Budete překvapeni
Kdo by neznal Škodu Octavia první generace. Na cestách jich potkáváme po stovkách a i nadále je potkávat budeme. Nejvíce zastoupeny jsou především ty s motorem 1.9 TDI, který je považován za nesmrtelný a vyžaduje jen minimální investice. Je to jednoduše jeden z nejspolehlivějších naftových motorů vůbec. Přesvědčit se o tom chtěl i Brit Alex Kersten, který je automobilový žurnalista pro místní známý časopis. Jak tedy doopravdy vypadá motor s nájezdem téměř 700 000 kilometrů?
Vzhled odpovídá obrovskému nájezdu
Řekněme si něco bližšího k oné Octavii. Exteriér i interiér nájezdu rozhodně odpovídají. Sedačky jsou potrhané a panely dosti zašlé. Na karoserii byste napočítali jednu vadu vedle druhé. Ona totiž cena tohoto vozu byla v přepočtu 5 800 Kč. Ano, čtete správně. V Anglii jsou takové vozy levnější. Na druhou stranu ale musíme vzít na vědomí, že auto s takovým nájezdem by bylo levné i u nás.
Jak tedy vypadá motor
Do motoru se pustil profesionální mechanik. První přišlo na řadu EGR (propouští část emisí zpět do sání kvůli snížení emisí). Bez potíží fungovalo, ale bylo velmi zanesené karbonem. Dále se dostal k vačkovým hřídelím. Ty ho mile překvapily. Byly ve výborném stavu a neměly žádné hluboké rýhy.
Stále viditelné honování válců
Po kompletním sundání hlavy se ukázaly další karbonové usazeniny, ale mechanik sám uznal, že situaci čekal výrazně horší. Písty byly v naprostém pořádku a na válcích bylo dokonce stále možné vidět honování. A to i po několik stech tisících kilometrů. Proč je technicky stále v tak výborném stavu? Odpověď je jednoduchá. Pravidelná údržba a odpovídající kvalitní olej. Ten zamezí opotřebení a prodlouží životnost motoru. Je to přesně ten suplement, na kterém byste v žádném případě neměli šetřit, toto auto budíš důkazem.
Turbo bude i nadále jezdit
V turbu se samozřejmě nacházela vrstva usazeného karbonu. Samotná hřídel však měla jen minimální vůli, takže může bez repase jezdit dále. Při následném složení bylo pouze vyměněno těsnění pod hlavou, instalována byla rozvodová sada a vyměněny byly všechny kapaliny a filtry.
Octavia první generace a motor 1.9 TDI jsou tedy opravdu kvalitními produkty. Pokud se o tento vůz člověk stará a nešetří na kvalitním oleji a palivu, pak vydrží klidně i takový a ještě vyšší nájezd.
« Svůj Rolls Royce naboural dřív, než dojel pro značky Tihle světoví miliardáři jezdí levnými auty »