toyota_c_hr_ni_mh_battery

Takhle vypadá ekologie: Téměř třetina nových baterií v Evropě končí rovnou ve šrotu

7. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Evropští politici se chlubí bezemisními cíli, kterých však dosahujeme jen tím, že „špinavé součásti“ pro čisté elektromobily dovážíme z jiných zemí, kde jejich těžba výrazně znečišťuje životní prostředí. Většina z těchto surovin se zpracovává v Číně, kde továrny využívají elektřinu z uhelných elektráren, což produkuje obrovské množství emisí CO₂. Jak se říká – co oči nevidí, to srdce nebolí.

Nicméně se ukazuje, že i výroba baterií přímo v Evropě je velmi neekologická. Podle zjištění magazínu Financieel Dagblad, až třetina všech nových baterií vyrobených v Evropě končí rovnou po výrobě na šrotišti. Tento alarmující údaj odhaluje vážné problémy ve výrobním procesu s významnými ekonomickými a ekologickými dopady.

Výroba baterií je extrémně náročný proces zahrnující asi 20 různých fází. I drobná chyba v kterékoli z nich může způsobit, že baterie nebude bezpečně použitelná. Míra zmetkovitosti se běžně pohybuje mezi 15 a 30 %, avšak v některých továrnách dosahuje až 90 %. Největší problémy nastávají při přechodu z pilotní výroby na masovou produkci, která je klíčová pro snižování nákladů. Pokud je ale většina produktů nepoužitelná, náklady naopak rostou.

Elektromobily jsou často propagovány jako ekologická alternativa ke klasickým vozidlům se spalovacím motorem. Pokud však velká část baterií skončí jako odpad ještě předtím, než se vůbec dostanou do aut, jejich environmentální přínosy se výrazně snižují. Navíc recyklace baterií je zatím možná jen částečně a kapacity pro recyklaci v Evropě jsou velmi omezené. Například recyklační továrna v Rotterdamu dokáže ročně zpracovat jen 20 tisíc bateriových článků, zatímco prodeje elektrifikovaných vozů jdou do milionů.

Na zjištění magazínu už reagovaly automobilky jako Volkswagen a Volvo, které problém potvrdily. Volkswagen zmiňuje recyklaci, ale i tento proces má své limity. Současná situace ukazuje, že bez efektivnějších výrobních procesů a vyšších recyklačních kapacit bude těžké dosáhnout ekologických cílů, které elektromobily slibují.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz