db2024au01946_retina_2000

Tak velký může být malý automobil: Volkswagen slaví 50 let modelu Polo

7. 1. 2025 • Historie, Novinky, Zajímavosti

Volkswagen Polo se stal ve své třídě průkopníkem, který od roku 1975 vyvolává nadšení motoristů napříč generacemi. Polo vždy symbolizovalo cenově dostupnou mobilitu, nadčasový design a pokrokovou techniku a s více než 20 miliony prodanými vozy šesti generací se prosadilo jako jeden z nejúspěšnějších modelů své třídy. Volkswagen v roce 2025 připomíná 50. výročí tohoto kompaktního modelu.

Když bylo v 70. letech na programu nahrazení modelu VW Brouk, měl Volkswagen hned několik es v rukávu: v roce 1973 byl na trh uveden Passat, o rok později následoval Golf a v roce 1975 se přidalo Polo. Žádný dosavadní model nebyl tak krátký a kultivovaný jako Polo. Polo, situované na trhu o třídu níž než Golf, završilo novou rodinu modelů s pohonem předních kol. Šest generací modelu Polo o 50 let později dokládá, jak se sympatický malý vůz dokáže suverénně prosadit. Více než 20 milionů prodaných exemplářů je vizitkou, která hovoří sama za sebe.

Cenově dostupná mobilita založená na inovacích: automobil pro každého

Polo ztělesňuje nejen technické inovace, ale také cenově dostupnou mobilitu pro každého. Polo podporuje napříč generacemi individuální mobilitu nejmodernější technikou a férovým poměrem cena/výkon. Ať se jedná o první jízdy v autoškole, potěšení ze sportovní jízdy, nebo rodinný vůz, Polo vytváří vzpomínky, a i v budoucnosti bude mnohostranným partnerem. V českém konfigurátoru naleznete akční model Polo Limited s cenovkou od 389 900 Kč, ale také akční modely People nebo R-Line People, které nabízejí výbavu zdarma.

Ohlédnutí: malý vůz slaví velké úspěchy

Základem malého vozu představeného v březnu 1975 bylo Audi 50. Sériová výroba mírně pozměněného modelu VW Polo byla zahájena ve Wolfsburgu. Polo okamžitě přineslo svěží vítr do segmentu malých vozů. Svým čistým designem a vysokou funkčností vystihlo ducha doby. Hospodárný, praktický a cenově dostupný automobil s nízkou hmotností se vyznačoval také agilitou, velmi dobrými jízdními vlastnostmi a úspornými motory. A s těmito klíčovými vlastnostmi píše od té doby úspěšný příběh.

Evoluce napříč šesti generacemi

Malý model byl s každou další generací postupně zdokonalován. Polo II nabízené od roku 1981 přineslo řadu vylepšení, mezi něž patřilo více vnitřního prostoru spolu s vyšší úrovní komfortu a modernizovanými motory. V roce 1987 debutovalo ve speciální limitované edici Polo Coupé GT G40 spirálové dmychadlo, které zajišťovalo vyšší výkon. Ve třetí generaci vyráběné od roku 1994 následoval další skok, a to i po technické stránce. Polo III bylo jedním z prvních vozů ve své třídě s inovativními bezpečnostními prvky výbavy, jakými jsou airbagy. V roce 1998 bylo Polo poprvé k dispozici také jako GTI. Výrazně větší čtvrtá generace poskytovala od roku 2002 novou úroveň komfortu a bezpečnosti, mimo jiné díky čelním a bočním airbagům, posilovači řízení a ABS v sériové výbavě. Polo V přineslo digitální inovace v podobě informačních, zábavních a asistenčních systémů, díky nimž byla jízda od roku 2009 ještě komfortnější. Polo V ohromovalo také v motoristickém sportu. Volkswagen získal se soutěžními vozy Polo R WRC od roku 2013 čtyřikrát v řadě titul mistra světa v rallye. Šestá generace vychází z modulární platformy MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč a v roce 2017 stanovila nová měřítka v oblastech konektivity, bezpečnosti a jízdní dynamiky. Po modernizaci v roce 2021 je Polo ještě digitálnější a inovativnější. Zákazníci navíc v tomto kompaktním voze naleznou asistenční a komfortní systémy, které jinak znají jen z vyšších automobilových segmentů.

Živá historie

Volkswagen Classic připravil pro jubilejní rok modelu Polo prezentaci historických vozů z vlastní sbírky. Prvním krokem bude expozice na veletrhu Bremen Classic Motorshow, který se uskuteční ve dnech 31. ledna až 2. února 2025. Návštěvníci veletrhu se mohou těšit na dva exempláře z rané historie modelové řady Polo: oceánově modré Polo L z roku 1975 a jedinečné Polo pro závody do vrchu z roku 1977.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz