Světlomety a technologie. Takto šel čas a vývoj
Světlomety jsou vynálezem ještě starším než samotný automobil. Už dříve, v dávných dobách koňských povozů, se vozily zapálené lampy, které měly kočímu pomáhat při nočních putováních…
Od té doby jsme ale urazili obrovský kus cesty, a ačkoliv se to nezdá, obyčejná žárovka v něm ve finále sehrála tu největší roli. Pojďme se společně podívat na krátký průřez toho, čím se svítilo na automobilech dříve a čím se svítí dnes.
Obyčejná žárovka s wolframovým vláknem
V dávných dobách automobilových začátků vlastně nic jiného nebylo, ale lidé v noci potřebovali jezdit, a tak se snažili o co nejlepší osvětlení, protože kdo vidí, ten jede. Na veteránech z předválečné doby můžete vidět reflektory ještě čistě bez rozptylek, které v noci svítí všude a vlastně nikam. Podobné žárovky měl dokonce i první Trabant. K nim ale už tou dobou přibyla nečirá optika s rozptylkami na skleněném překrytu paraboly, které mají za cíl světlo směřovat přesně do těch míst, kde je ho třeba.
Halogeny
Nástupcem obyčejných žárovek byly elektrické halogenové žárovky. Ty vynikají vyšší intenzitou světelného toku, delší životností a příjemnějším, bělejším odstínem vyzařovaného světla, na které se lze v noci lépe spolehnout a tolik neunavuje oči. Halogenové světlomety má i do dnešního dne značná část novodobých automobilů. Možná se ještě sluší říci, že jistým pokrokem ve vývoji světlometů používajících žárovky bylo i rozdělení parabol pro dálková a potkávací světla, díky čemuž mohly být v dálkové parabole použity silnější halogenové žárovky.
Xenony
Na trhu ojetin jsou momentálně nejchtěnějším artiklem xenonová světla. V historii automobilů ale takový rozmach, zdá se, mít nebudou. Xenonová výbojka je sice mnohem výkonnější, než halogenová žárovka, ke svému fungování však potřebuje vícero komponent, které se výrobcům z hlediska výrobních nákladů moc nevyplácely. Xenony se nicméně i tak v příplatkových výbavách automobilů udržely (a v některých případech ještě stále drží) po zhruba 30 let. A jejich hlavní výhoda? Enormně silný světelný tok a daleko bělejší odstín připomínající denní světlo. Xenonové výbojky zároveň doznaly mnoha proměn, od první generace D1S, až po nejnovější D5S a mnozí odborníci tvrdí, že technologie moderních xenonů je už tak daleko, že kvalitou a výkonem předběhla moderní LED světlomety.
Ke xenonům se zároveň řadí i pojem bi-xenony. Ten značí, že světlomety vozu využívají xenonovou výbojku jak pro potkávací, tak dálkový režim. Bi-xenony jsou většinou osazeny klapkou pro dálková světla, která se při zapnutí sklopí a pustí lom světla více do dálky. Výjimkou je pak například takový Volkswagen Phaeton, Touareg, nebo Bentley Continental GT, které měly v nejvyšších výbavách ve světlometech dokonce čtveřici čoček s xenonovými výbojkami. Jedny pro potkávací a jedny pro dálková světla.
S nástupem bi-xenonů se pak plošně objevují už i první adaptivní světlomety reagující na úhel natočení volantu v závislosti na rychlosti. Ovšem pozor, těsně po nástupu nového milénia se zdaleka nejedná o žádnou novinku. Natáčecí světlomety nabízel už i Citroën u legendárního „Fantomas“ modelu DS21 ze šedesátých let. Na začátku druhé dekády pak díky Mercedesu přibylo také dynamické osvětlení chodců kolem silnice.
LED Světlomety
Současnost ale nahrává světlometům LED. Jejich konstrukce je zaprvé daleko jednodušší, takže i levnější, ale také jsou mnohem spolehlivější a hlavně se s nimi dá vymýšlet daleko více věcí. Vzhledem k nížším dosahovaným teplotám mohou mít světlomety daleko menší zástavbové rozměry a světelný tok LED světlometů se dá lépe modulovat. Je tak jen na výrobci, zda technologii LED využije pro potkávací, zároveň i dálková, anebo také třeba pro mlhová světla. Navíc už jste určitě slyšeli o takzvaném vyřezávání protijedoucích vozidel. To by šlo s techlogií xenonových výbojek jen velmi těžko realizovat.
LED Matrix/MultiBeam LED
Jenomže LED světlomety jdou ještě dál než k obyčejnému vyřezávání. Například automobilky Audi, Mercedes-Benz nebo Opel dnes svým zákazníkům nabízejí techlogii LED Matrix, která spočívá v tom, že čelní světlomet nemá jeden, nebo dva, ale klidně hned desítky světelných bodů, které před automobilem tvoří jakýsi pomyslný obraz o dejme tomu 100 pixelech. (Počty jsou u jednotlivých modelů různé.) Chytré kamery pak snímají dění před automobilem a jednotlivé světelné body zhasínají jen tam, kde zaregistrují protijedoucí automobil. Vy tak vlastně stále svítíte dálkovými světly a jednotlivé stíny se před autem v noci jen plynule prolínají spolu s okolním provozem.
Laser lights
Myslíte si, že tím už končíme? Ale kdepak, v souvislosti s novými LED světly, se také BMW rozhodlo, že do světa světelných technologií něco přispěje. A vedle vyřezávání pro novou řadu 7, tak započal rovněž vývoj takzvaných Laser lights, neboli laserových světlometů. Ty může mít například nová řada 7, 8, nové BMW X5, nebo futuristický model i8. Tyto světlomety dokážou prostor před automobilem osvítit až do vzdálenosti 600 metrů. A jak to celé funguje? V praxi se jedná o supersilné diody s velmi úzkým tokem světla, jejichž paprsek je promítán na fluorescentní fosforovou vrstvu, která vyzařovanému světlu dodává jasný bílý odstín. Automobily mají klasické, LED světlomety s potkávacím i dálkovým režimem, ovšem v momentě, kdy technika vyhodnotí, že před autem nic nejede, a nevzniká tak nebezpečí z přílišného oslnění, pustí do dálková světla na plný, laserový výkon.
Digital lights
Už se pomalu zdá, že se tu bavíme o vesmírných technologiích, jenomže při bližším zkoumání člověk odhalí, že všem ostatním, kromě Mercedesu, nejspíš ujel vlak. Technologové ze Stuttgartu totiž přišli na způsob, kterým způsobí doslova revoluci v nočním cestování. Pamatujete, jak jsme psali o světelných bodech u technologie LED Matrix? Takový Opel Astra jich má v každém světle 16. Nová Insignia? 32. Nový Mercedes-Benz třídy G hned 84. Jenomže nová technologie, která se jmenuje Digital light, už nebude jen o rastrových modulech. Bude to vlastně jeden velký displej. Jednotlivých modulů má mít totiž každé světlo rovný milion, což otevírá zcela novou dimenzi. Světlomety tak budou umět vykreslovat šipky navigace přímo před automobil, označovat na vozovku šířku automobilu, aby se vám lépe jelo ve zúžených pruzích a podobně. Člověku se až nabízí otázka, co všechno nás ještě čeká. Jedno je ovšem jisté. Ve světě světlometů se rozhodně máme na co těšit!
.« Reportáž: 38. ročník KOWAX Valašská Rally ValMez Vybrali jsme auta, která vypadají rychleji, než opravdu jsou »