Subaru Forester 2.0i-L. Univerzální voják
Subaru Forester je tu s námi již přes dvě desetiletí a jako takové stálo u zrodu kategorie SUV. Do dnešního dne zůstalo jako jedno z posledních věrné původnímu konceptu, a to fungovat dobře jak na silnici, tak mimo ní. Mně se do ruky dostala nejnovější generace, která přináší vylepšení především na poli bezpečnosti.
Modelový rok 2018 se zaměřuje především na bezpečí. Nově zde nalezneme poslední generaci systému EyeSight, který funguje jako další pár očí. Už jste o tomto systému určitě slyšeli – pro mě je to stále jeden z nejlépe vyladěných asistenčních systémů na trhu. Rozhodně nejsem fanda toho, když vám auto v jednom kuse tahá za volant, pouští ohlušující alarm pokaždé, když zaparkované auto stojí kolem ve vozovce, nebo začne samo brzdit, když objíždíte odbočující vůz. U EyeSight se podobných excesů nedočkáte. Systém je naladěn velice decentně a vždy nechává řidiče ve velení, zasahuje až v nejnutnějších případech – většinu času tak o něm vůbec nebudete vědět, a tak to má být. Mezi jeho funkce ale nepatří pouze předkolizní brždění. Dokáže vás držet v pruhu, spolupracuje s inteligentním adaptivním tempomatem nebo omezí výkon a upozorní vás, pokud se chcete rozjet proti překážce. Novinkou je také kamera v zrcátku, kterou si můžete promítnout dění u pravého předního kola. To je podle mne velice dobrý nápad, protože to je místo o kterém máte z pozice řidiče nejmenší přehled.
No dobře, z počátku byl Forester spíš zvednutý kombík, než SUV, ale do dnešní doby ho evoluce zavlála právě do kategorie SUV, která stále roste na popularitě. Vládne zde lítý konkurenční boj a automobily musí nabídnout něco, čím zaujmou zákazníka. Zatímco se výrobci předhání v tom, kdo vymyslí extravagantnější vzhled, Subaru dává přednost klasice. Forester vlastně ani nevypadá, jako úplně nové auto, a pár přátel se mě ptalo, jestli je opravdu nový. Něco pravdy na tom je, současná generace je vlastně jen facelift, který odhalí pouze skalní fanoušci. Vepředu najdeme tradiční masku se světly s integrovaným denním svícením, které má znázorňovat protilehlé písty tradičního motoru boxer, který je s touto značkou nerozlučně spojen. Tradiční je také velkorysé prosklení, které přispívá ke skvělému výhledu z auta. Celkově bych Forester vyloženě hezkým autem nenazval, ale na první pohled z něj mám pocit, že je to parťák do nepohody. Nepotrpí si na nejnovější značkové oblečení, ale za to se nebojí vyhrnout si rukávy a vrhnout se do práce. Zkrátka auto, které vás nikdy v ničem nenechá.
V interiéru se věk projevuje ještě výrazněji. Vládnou zde jednoduché tvary a ve srovnání s novou Imprezou, nebo XV působí pracoviště stroze. Důležité ale je, že celý interiér je fantasticky prostorný a vzdušný. Nalezení ideální pozice za volantem je až nečekaně snadné. Samozřejmě se sedí výš, ale mám všude dostatek prostoru a především výhled z vozu je špičkový. Díky tenkým sloupkům a výraznému prosklení máte perfektní přehled o dění kolem vás. Zadní sedadla poskytnou dostatek místa i přerostlým tvorům, jako jsem já – pochválit musím především místo nad hlavou. Ke zpracování a volbě materiálů také nemám žádnou výtku. Interiéru vládne příkladná ergonomie a hned víte, kam sáhnout.
Hlavní ovládací prvky zůstaly věrné tlačítkům, zbytek ovládáte skrze dotykovou obrazovku. Palubní systém StarLink je velice jednoduchý, ale funkční. Je navržený tak, aby co nejméně odváděl pozornost od řízení a jeho ovládání bylo intuitivní. Tento úkol se podařilo splnit na jedničku. Nad tímto displejem najdeme ještě jeden menší, který nám dává informace o jízdě, pohonu, nebo umí skrze kameru v zrcátku promítnout, jak už jsme zmiňovali, co se děje u předního kola. U Subaru jsem si zvykl, že tento menší displej supluje head-up. Dále už tu najdeme pouze klasickou kapličku přístrojů s analogovými budíky a dobře padnoucí volant, který má sice záplavu tlačítek, ale jejich funkce je jasná a auto se jeho pomocí snadno ovládá. Nenalezneme zde žádné výstřelky, vše je podle tradičního a ověřeného receptu. Je skvělé sednout do auta a hned vědět co a jak bez přemýšlení a pročítání manuálu.
Pod kapotu se nastěhoval dvoulitrový čtyřválcový motor – jak jinak, než boxer. Tato koncepce je prostě se Subaru neodmyslitelně spjata. Po nastartování je téměř neslyšný, ale když mu dopřejete, odmění se vám příjemným sytým zvukem ve vyšších otáčkách. Jelikož mu k dýchání nepomáhá žádné přeplňování, je jeho výkon poměrně skromných 150 koní a 198 Nm. Že vám to přijde málo? Nebudu se s vámi hádat, Forester by zasloužil trochu šťavnatější jednotku. Sprint na stovku mu při váze přes 1600 kilogramů zabere dlouhých 11,8s. V reálném světě není dynamika tak špatná, jak se může zdát na papíře. Pro běžné ježdění je výkon dostačující a ve většině případů vám chybět nebude. Pouze předjíždění na 90 km/h už chce trochu plánování a nad dálničním limitem narůstá rychlost už opravdu vlažně.
Motor je spjat s převodovkou CVT. Většina z vás se asi křižuje, ale je potřeba začít dělit trh na převodovky CVT a převodovky CVT od Subaru. Automobilka je neustále vylepšuje a v současné době jsou v naprosté většině situací k nerozeznání od běžného automatu. Jejich hlavní výhoda je naprostá absence vibrací a plynulost, kterou se může téměř rovnat elektromobilu. V drtivé většině případů nechá motor převalovat těsně nad volnoběhem. Vzhledem k ražení Foresteru mi to přijde jako ideální varianta, která perfektně sedí k charakteru auta. Dokonce s ní ani není Lesník tolik užraný. Přes deset litrů se podíváte málokdy, dlouhodobě si vystačí s méně, než osmi litry.
Kde jsem si byl jistý, že mě Subaru nezklame, je podvozek. V současné produkci je beru za naprosté podvozkové bohy, kteří dokáží běžný konvenční podvozek naladit tak perfektně, že konkurence nedokáže držet krok ani za pomoci adaptivních tlumičů – na fenomenální podvozek Levorgu nikdy nezapomenu. Forester je samozřejmě jiného ražení, jeho cílem není zesměšňovat majitele silnějších aut na okreskách, ale především hýčkat posádku. A to dělá perfektně. Lehkost, s jakou zdolává i ty nejrozbitější cesty, je neuvěřitelná. Při svých cestách jsem si chtěl udělat zkratku a zahnul jsem na polní cestu, nějak jsem nevnímal dění okolo a užíval si jízdy přírodou, až jsem se podíval na tachometr a nevěřil svým očím.
Číslo 70 mi doslova vyrazil dech, auto jelo tak tiše a samozřejmě, že bych mohl mít na palubce kelímek s vodou a nevylila by se ani kapka. Dovedete si pak představit, jaká hračka je pro tohle auto proplouvat našimi městy a požírat stovky kilometrů silnic nižší třídy. Podvozek je opravdu ukázkově komfortní. V zatáčkách má tendence se víc naklánět, ale když si na to zvyknete, zjistíte, že je opravdu stabilní. Je skvělé, že i při této stavbě karoserie dokázalo Subaru Foresteru vtisknout svoje DNA. Auto se pohybuje s typickou lehkostí a máte skvělý pocit z kontroly nad vozem. Jízda na dálnici pro mě byla také velké překvapení. Nejsem zrovna expert na aerodynamiku, ale při pohledu na krabicovitý tvar karoserie jsem čekal výrazný hluk od protékajícího vzduchu a náchylnost na boční vítr, ale nedočkal jsem se ani jednoho. Auto je ukázkově tiché až do nějakých 150 km/h a stabilita v přímém směru je také vynikající. Žít každý den na cestách s Forestrem je opravdu pohoda.
Dobře jezdit na silnici zvládne většina dnešních SUV, kde velice často jim dochází síly mimo ní. Forester funguje excelentně i tady. Díky nadstandardní světlé výšce 220 mm a symetrickému pohonu 4×4 se opravdu jen tak někde nezastaví. To auto jede pořád kupředu. A nejlepší na tom je, že máte pocit, že mu to vůbec nevadí. Nepřipadá vám, že mu tvrdým zacházením ubližujete, je z něj cítit, že může dřít celý den a pak vás v klidu večer odveze s rodinou na večeři. Tohle beru na celém autě jako nejlepší vlastnost. Je neskutečně univerzální a máte z něj pocit, že je nezničitelné. Forester je skrz na skrz moderní SUV, ale stále si uchovává vlastnosti pracanta. Je v podstatě jako kamarád, kterého znáte od dětství a víte, že se na něj můžete vždy spolehnout. Díky jeho osobnosti jsem si ho opravdu zamiloval.
Subaru Forester je moderní SUV se vším všudy, navíc přidává skutečný pocit nezničitelnosti a robustnosti, díky které může fungovat jako rodinné auto i pracovní nástroj. Díky své praktičnosti a bezpečnosti také může fungovat jako skvělý vůz pro rodinu, která se ničeho nebojí.
Plusy
Bezpečnostní výbava
Nadprůměrné schopnosti v terénu
Pocit nezničitelnosti
Komfort jízdy
Převodovka
Minusy
Strohý interiér
Motor by zasloužil větší výkon
« Toyota Camry jako nepopulárnější sedan světa. Toto je jeho historie Mercedes-AMG GT R PRO bude nejdrsnější okruhovou zbraní z Affaleterbachu »