Strašák jménem oxid uhličitý aneb Kolik ho produkuje vaše auto
Každý ví, že nadměrná produkce CO2 škodí životnímu prostředí, proto se zájem o jeho snížení také dostává do podvědomí politiků, zejména pak Evropské unie. Není proto divu, že si úředníci zasedli na automobilky, ve snaze zmírnit dopad na přírodu.
Zajímá vás, jak se počítá oxid uhličitý? Je to jednoduché. Počítá se podle jednoho ujetého kilometru. Samozřejmě produkce je u každého auta jiná, protože velmi také záleží na samotné spotřebě auta. Logicky, pokud pojedete 140 kilometrů za hodinu se spotřebou 10 litrů, budete produkovat víc škodlivin, než řidič, který pojede se spotřebou 6 litrů.
Ostatně kolik škodlivin vaše auto produkuje zjistíte snadno a nebudete k tomu potřebovat žádné velké počty. Stačí si vzít k ruce velký technický průkaz. Hledejte položku V.7 CO2.
Úředníci tak stanovují limit škodlivin, které nesmí automobilka ročně překročit. Proč automobilka? Protože limit se vztahuje na všechna vyrobená auta konkrétní společností. Pokud limit překročí, musí zaplatit pokutu za každý další gram a auto. Hodnoty aut se vždy průměrují. Pro představu, prodá-li automobilka elektromobil s nulovými emisemi a následně další benzínové auto s produkcí 120 gramů CO2, zprůměruje se to a výsledek je stále pod úrovní stanoveného limitu. Pro rok 2020 je stanoven limit 95 gramů na jeden kilometr.
Z těchto výpočtů lze snadno odhadnout, že automobilky ročně dostávají vysoké sankce, protože výroba jen benzínových nebo naftových vozů není schopna dodržet hranici limitu, často jsou průměrné hodnoty přes 100 gramů na jeden kilometr. Z toho důvodů se automobilky uchylují k výrobě hybridních vozů, které rapidně snižují průměr limitu oxidu uhličitého a mezi lidmi jsou také stále oblíbenější než čistě elektrické verze aut, které jsou pro mnohé řidiče zatím nedostupnou a luxusní komoditou, a tak o ně není zájem. Za to hybridní vozy jsou zlatá střední cena při snižování průměrné hodnoty limitu škodlivin.
Foto: Pixabay.com
.« Většina výrobců ruší nebo omezuje produkci a na trhu budou chybět vozy Vybrali jsme doporučení, jak se chránit v autě před virem »