Stola GTS – Cayman made in Italy
Spojení italské vášně a designu s německou precizností a technikou je snem mnoha petrolheadů. Vzpomeňte si třeba na Pagani Zondu, italský supersport z vesmírných materiálů, neskutečným interiérem a motorem od Mercedesu. GTS je však malinko jiný případ, většina vozu pochází z Německa, na starost si jej však vzala karosárna Stola, jedna z nejstarších italských firem ve své branži (založena 1919). Výsledkem je variace na téma Boxster coupé, jež vznikla dva roky před tím, než byl představen sériový Cayman.
Samotný Cayman se pro značku nikdy nestal úspěšným vozem. Na vině jsou zejména dvě skutečnosti. Vzhledem ke konkurentům byl příliš drahý a nepraktický a ten, kdo chtěl Porsche, si většinou koupil spíše 911 kvůli statutu legendy. Přitom Cayman je nesmírně talentovaným vozem s precizním naladěním podvozku a řízení, čímž překonává i levnější varianty devět set jedenáctky. Reálně by však klidně mohl umět jezdit po jednom kole, křísit ohrožené druhy kytiček nebo magicky přitahovat vysokoškolačky (i když to možná umí, že?) a zákazníci by stejně kupovali 911 – na schopnosti se totiž dnes již moc nehraje a hlavní je prestiž.
Zpět však ke Stole, ta vznikla na základě Boxsteru S první generace z roku 2001, kterého v Itálii náležitě odlehčili a vyztužili. Důvod je jednoduchý, celé auto počínaje motorem, karoserií, podvozkem a brzdami konče je brutálně přestavěno pro ještě mnohem rychlejší svezení. A to již základní Boxster rozhodně není pomalé auto. Taková přestavba má i své výhody, ve Stole již rozhodně nemůžete vidět Gábinu Partyšovou či podobné celebrity chlubící se, že je to vlastně dívčí auto (což každý chlap co v tom jel musí vyvrátit). Přední část vozu zůstala víceméně stejná, když si odmyslíme kryty světel a tuningový nárazník, pravá proměna vozu nastala v zadní části. Samozřejmě, je zde pevná střecha vkusně navazující na zbytek karoserie, ale teprve zadní část s náznakem tradičního kachního ocasu a černočernými světly vás dostane. A jestli se podivujete nad barevným schématem a něco vás připomíná, tak je to jen a jen správně. Slavné závodní barvy společnosti Gulf mají vyjadřovat zaměření GTS pro závodní tratě a úctu k historii Porsche. Samotný tvůrce vozu Alfredo Stola k tomu říká, že když viděl v deseti letech závodit v Le Mans Porsche 917 v modro oranžovém laku, právě tyto barvy mu utkvěly v hlavě napořád, jako spojitost se slavnou závodní minulostí Porsche. Je také známo, že další inspirací pro vůz bylo Porsche 904/6 GTS.
Samotné nastupování do vozu vyžaduje důvtip Sherlocka Holmese a obratnost Houdiniho. GTS nemá žádné kliky, musíte tedy naleznout tlačítko ukryté na zpětných zrcátkách, které vám otevře. Pak už stačí jen nasoukat se dovnitř, což je prý stejně “jednoduché” jako vlézt do Lotusu Elise se střechou. Ideální pro celebrity s minisukní, jež potřebují mít vyfocený rozkrok na hlavní straně Blesku. Interiér Italové také částečně přepracovali, téměř vše je pokryté alcantarou. Samozřejmostí jsou polozávodní skořepinové sedačky.
Pevnou oporu při řízení budete dozajista potřebovat, motor totiž prošel úpravou ve společnosti Gemballa. Výsledkem je plochý šestiválec se dvěma turby, objemem 3,6 litru a výkonem 480 koní v 7000 otáčkách. To vše ve 1280 kg vážícím autě. Ne, tohle opravdu není hračka pro ženy, tohle je zákeřná bestie vyžadující ocelové koule řidiče. Zrychlení na stovku za 3,9 vteřiny, to je dnes u supersportů spíše horší číslo. Kolik jich však má zrychlení ze 100 na 200 za 3,7 vteřiny? Ano, na dvoustovce je tento vůz za téměř sedm a půl sekundy! Maximální rychlost se pohybuje kolem tří stovek. Samozřejmostí jsou brutální brzdy Brembo a výškově stavitelný podvozek.
Exkluzivní testy tohoto vozu se rozplývaly nad sílou motoru a nastavením podvozku, jedna z mála stížností směřovala k veliké turbodíře motoru. Ta velmi otupovala zrychlení z nižších otáček. To však nikoho z nás trápit nemusí, ve své době se počítalo s výrobou pouze tří vozů za cenu 160 – 240 tisíc eur. Kolik se jich nakonec doopravdy vyrobilo není jisté. Podstatné je jen to, že i vzhled tohoto vozu určoval jak bude vypadat Cayman a že počátkem tisíciletí se na trhu objevil výtvor méně známé karosárny, které ohromil svět. Je příjemné vidět povedený tuning (tedy, přední nárazník jako by upadl z Calibry na Mimoňských válkách, ale je funkční), který na silnici funguje a který odkazuje na závodní minulost značky. Nyní by se již hodilo jen naskočit do Stoly GTS a vyjet v plném tempu na rovinku Mulsanne.
.« TEST MINI John Cooper Works – Supersport do kapsy! Mercedes-Benz představil SLK 250 CDI »