Stát spouští dotace na nákup elektromobilů, vyčlenil si miliardu
Česká republika je mezi evropskými trhy, kde rostou prodeje elektromobilů nejpomaleji. Ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje změnit tuto situaci prostřednictvím programu nazvaného „Záruka Elektromobilita – I. výzva“, který je financován z Národního plánu obnovy a tedy z prostředků Evropské unie.
Majitelé elektromobilů mají v České republice poměrně málo výhod, zejména ve srovnání s jinými státy Evropské unie. Můžou sice parkovat na modrých/fialových zónách v Praze zdarma, nebo užívat celou českou dálniční síť bez nutnosti pořízení dálniční známky, ale to je vše. Dosud chyběla výraznější podpora od státu ve formě dotací, ale to se teď mění. Má to ale několik háčků.
Ministerstvo nabídne soukromým firmám dotace na nákup nových elektromobilů poháněných bateriemi nebo vodíkem. Podnikatelé mohou získat celkovou podporu až 1,65 miliardy korun, s dalšími třemi stovkami milionů určenými na podporu pořízení a výstavby dobíjecích stanic.
Důvody pro nákup elektromobilů v Česku podle vrchního ředitele sekce fondů EU, Mariana Piechy z ministerstva průmyslu a obchodu, zahrnují motivaci z dotací a výhodu parkování zdarma kdekoliv v Praze, kterou však město plánuje brzy zrušit. Proto ministerstvo využívá evropské financování a spouští program na podporu elektromobility.
Výzva ministerstva začne platit již 1. prosince tohoto roku a firmy budou moci žádat o podporu až do konce září 2025. Na rozdíl od předchozích dotací budou firmy aktuální podporu dostávat pouze v případě, že si pořídí elektromobil nebo vodíkový vůz pomocí úvěru/leasingu, který zaručí Národní rozvojová banka.
Podpora se skládá z bankovní záruky za komerční úvěr a finančního příspěvku na nákup bezemisních vozů a dobíjecích stanic. Podnikatelé mohou získat bankovní záruku až do 70 % jistiny zaručovaného úvěru. Finanční příspěvek na nákup vozů může dosáhnout až 200 tisíc korun u osobních vozů a až 300 tisíc korun u nákladních a vodíkových vozů. Podpora na dobíjecí stanice může být až 50 tisíc korun pro stanice typu AC a až 100 tisíc korun pro stanice DC do 40 kilowattů. Pro výkonnější stanice lze získat podporu až 150 tisíc korun.
Firmy mohou žádat o příspěvek u leasingových společností nebo prodejců nových vozů, kteří nabízejí leasing. Rozvojová banka posoudí, zda firmy splňují kritéria. Podpora jedné firmy je omezena na celkovou částku 200 tisíc eur během tří let, což odpovídá necelým pěti milionům korun. Ministerstvo průmyslu a obchodu bude nejprve hradí příspěvky firmám ze svého orzpočtu a pokud podpoří prodej alespoň 4555 vozů (což je podmínka pro zisk dotací Evropské unie a dělá to necelou miliardu korun) může poté žádat o proplacení veškeré podpory.
.« Zase ty mlhovky: Víte, kdy je zapnout a kdy to není vhodné? Test Mercedes-AMG C43 4Matic: Čtyři? A není to málo? »