Stačí dodržet několik pravidel a zima vás za volantem nezaskočí
Venku stále vládne teplý podzim, proto řada řidičů odkládá přezutí pneumatik. Dle predikcí některých meteorologů ale přijde zimní počasí náhle, a proto je potřeba se připravit, aby nás pokles teplot nezaskočil. Nejde jen o přezutí. Připomeňte si některá základní pravidla, jak zimní období strávit na silnici v bezpečí a s autem v co nejlepším stavu. Předejdete tím problémům i potenciálním zbytečným nehodám.
Co se týče pneumatik, je zimní obutí s dezénem alespoň 4 mm povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud je silnice pokrytá sněhem či ledem, nebo tomu počasí nahrává. „Rozhodně nedoporučuji spoléhat se na celoroční pneumatiky, protože nemají ty správné vlastnosti do zimy v našich podmínkách. Oproti tomu klasické zimní gumy mají vyšší procento přírodního kaučuku, takže jsou pružnější, což je pro jízdu na zimní vozovce zásadní,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, provozující sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Automatické svícení nestačí
Mlhy, sněžení a brzký západ slunce přináší během zimy zhoršenou viditelnost. Abyste byli na vozovce za každé situace vidět, obejděte své auto a přesvědčte se, že vám v pořádku svítí přední i zadní světla, včetně blinkrů a mlhových světel. Při jízdě s automatickým svícením se často stává, že senzor nerozpozná např. mlhu nebo hustý déšť, nechává zapnuté pouze denní svícení předních diod a zezadu je pak auto naprosto neviditelné. Proto za volantem vnímejte situaci a ve vlastním zájmu včas ručně zapínejte mlhovky nebo potkávací světla, při kterých se rozsvítí i světla vzadu, abyste předešli možným kolizím.
Očištěné auto, správná výbava a provozní náplně
Nejen být viděn, ale i sám dobře vidět je pro bezpečnou zimní jízdu extrémně důležité. V autě proto stále vozte škrabku, smeták a speciální sprej na rozmrazování oken, pokud zrovna nemáte vyhřívaná i čelní skla. V mrazivých ránech šetrně oddělte přimrzlé stěrače od skla, aby se při jejich spuštění nepotrhaly gumičky. A pokud vás na zaparkovaném autě překvapila vrstva sněhu, smeťte ho nejen z okna, ale i ze střechy, aby při jízdě neohrožoval řidiče za vámi.
Samozřejmostí je doplnění nemrznoucí směsi, aby vám v autě nezamrzla chladicí kapalina, stejně jako zimní kapalina do ostřikovačů. Náročné zimní počasí vám může nachystat nemilé překvapení v podobě vybitého akumulátoru, ať už u vašeho auta nebo u vozu někoho v okolí. K nezaplacení jsou v takovém případě startovací kabely. Spolu s nimi se v zimě vyplatí vozit i lopatu pro odházení sněhu, deku, pití a něco k snědku pro případ dlouhého stání v kolonách.
Jak jezdit
Na mokré, namrzlé nebo zasněžené vozovce se může během vteřiny stát téměř cokoli, takže univerzální rada pro vlastní bezpečnost zní: jezdit s větším rozestupem. Brzdná dráha je na mokré vozovce dvojnásobně dlouhá a na ledu dokonce desetinásobná. Nehledě na fakt, že od jedoucích aut stříká dozadu voda a odlétávají různé nečistoty včetně kamínků, které dokážou poškodit čelní sklo.
Při mokré vozovce a teplotě pod 4 °C mějte na paměti, že voda na silnici může být již zmrzlá, a zvolte adekvátní jízdní styl. Vyhněte se prudkému brždění tím, že budete předvídat a průběžně mírně přibržďovat. Do zatáčky vjíždějte pomalu, přibrzděte si ještě před ní a rozhodně ne až zprudka během zatáčení. Zatáčku projíždějte při pravé straně vozovky. A co když se auto skutečně dostane do smyku a cítíte, že nad ním nemáte kontrolu? „Základní pravidlo je dívat se tam, kam chcete jet, hlavně vůbec nebrzdit, vyšlápnout spojku a točit volantem proti směru, kam se stáčí záď auta. Jestli se záď při smyku stáčí doprava, volantem točte doleva, tak aby auto zůstalo na silnici,“ připomíná Petr Vaněček.
.« Test ojetiny Hyundai Kona Electric: Nejlepší ojetý elektromobil Nová Škoda Kodiaq míří do prodeje na českém trhu »