range-rover-a-mercedes-benz-gls-2

Srovnávací test Range Rover a Mercedes-Benz GLS: Souboj Titánů

28. 11. 2020 • Exkluzivní testy, Land Rover, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Srovnávací testy, Testy

Jsou luxusní, opulentní, majestátní a patří na absolutní špičku své třídy. Pokud někdo diktuje třídě luxusních SUV, je to právě GLS nebo vrcholný Range Rover. Jenže král může být jen jeden. Postavili jsme vedle sebe odvěké rivaly a vybrali vítěze, jednoduché to vůbec nebylo.

Začněme Mercedesem, ten na trh dorazil ve své třetí generaci a má tedy výhodnější startovací pozici než Range Rover, který je na trhu už od roku 2012. Ano, opravdu už má 8 let! Pokud vám předchozí generace GLS přišly velké, věřte, že ta současná dále narostla do všech směrů: Na délku o 77 milimetrů (5207 mm), šířka vzrostla o 22 mm (1956 mm) a polepšil si rovněž rozvor, jenž je teď o 60 milimetrů delší (3135 mm). Evropští rivalové mu velikostí nemůžou konkurovat a větší je už jen Cadillac Escalade. Nezapomínejme, že GLS je vůz vyráběný v Americe a určený zejména pro tamní trh.

range-rover-a-mercedes-benz-gls-7 range-rover-a-mercedes-benz-gls-4

Design je čistě subjektivní záležitostí a zhodnocení necháme na vás. Tvarově se GLS přizpůsobilo aktuálnímu designovému jazyku značky a více se zakulatilo. Mezigeneračně se zapracovalo také na aerodynamice. Výsledné vzezření je nyní více elegantní a méně arogantní, i když svou dominanci dává stále najevo. Nutno říci, že testovaný model má optický paket AMG, který přidává ostře tvarovaný přední nárazník, vytažené lemování blatníků nebo černé lišty kolem oken. Design Range Roveru je tradiční a aristokratický, i po těch letech vypadá svěže a draze. Má v sobě dávku exotiky a majestátnosti. GLS možná vypadá moderněji, ale jeho unifikovaný design podobný celému portfoliu značky tolik nevystupuje. Vzhled je ale čistě subjektivní záležitostí, posuďte sami v galerii pod článkem.

Range Rover je sice také velký, ale na GLS ztrácí všude kromě výšky. Rozvor je kratší o 213 mm a délka o 207 mm. Buďme ale fér, Range Rover se nabízí i s prodlouženým rozvorem o 196 mm, což sice na GLS stále nedosahuje, ale rozdíl to minimalizuje. Kompaktnější rozměry Range Roveru v praxi téměř neodhalíte, pocitově je vnitřní prostor srovnatelný, vzadu se mi sedělo dokonce o něco lépe než v GLS. Pro někoho bude také výhodou lepší manévrovatelnost.

range-rover-a-mercedes-benz-gls-5 range-rover-a-mercedes-benz-gls-18

Mercedes-Benz v současnosti vyrábí nejlepší interiéry. Obří digitální obrazovky mají i své odpůrce, ale jejich funkčnost, grafika a odezva je bezkonkurenční stejně jako umělá inteligence systému MBUX. Perfektní je i samotné zpracování a použité materiály. Range Rover od roku 2012 prodělal několik meziročních modernizací a jeden výrazný facelift. Dovnitř se dostala digitalizace po vzoru mladšího modelu Velar, který jako první představil dotykový sdružený displej pro ovládání klimatizace a dalších položek. Zde musíme pochválit, že Britové ponechali hardwarové tlačítka pro ovládání teploty. Nechybí ani digitální kokpit za volantem a zajímavostí je, že hlavní obrazovku multimediálního systému si můžete elektricky naklápět dle potřeby. Jenže, ani jeden ze systémů nenabízí takovou odezvu (vlastně je docela zamrzlý) a uživatelskou přívětivost jako Mercedes.

Jenže funkčnost digitální výbavy není vše. Tradiční interiér Range Roveru nádherný a ve výsledku působí mnohem luxusnějším a příjemnějším dojmem. Je také na pohled exotičtější a méně okoukaný. GLS je uvnitř podobný každému jinému Mercedesu, Range Rover je naopak svůj a unikátní. Vše je obšito měkkou  a voňavou kůží, sedadla jsou spíše křesla a uvnitř se cítíte prostě lépe, jako ve svém soukromém paláci. Najednou technicky dokonalý interiér GLS působí chladně a neútulně, i když je funkčně mnohem lepší.

mercedes-benz-gls-2020-20 range-rover-p400-54

Range Rover dominuje v zadní části interiéru. Nejlepší funkci v sobě ukrývá sedadlo za spolujezdcem. To má totiž tak zvanou „papalášskou pozici“. Po stisku tlačítka se přední sedadlo posune co nejvíce dopředu, aby se maximalizoval prostor pro nohy. Zadní sedačku pak můžete položit téměř do polohy lehátka, pustit masáž, a rozplývat se blahem. Místa je vzadu ale na rozdávání i v běžné konfiguraci. Snad jen prostřední sedadlo je velká nouzovka. Lepší je vyklopit si středovou opěrku a užívat si konfigurace 2+2. Středová opěrka se samozřejmě sklápí pomocí tlačítka elektronicky, přeci se vaše lordstvo nebude obtěžovat takovou prací. Mezi zajímavé vychytávky zadní řady patří ještě čtecí lampička. To samo o sobě není nic, co by stálo za zmínku, ale v Range Roveru má jiné teploty světla pro čtení a pro práci s počítačem, aby se vaše oči co nejméně unavily. Zadní sedadla jsou zkrátka jako v limuzíně, úplná škoda sem dávat děti. Ideálně jim co nejdříve zařídit řidičák, ať vás můžou vozit. Kdežto GLS je vzadu vlastně tuctové SUV.

Jízda s Range Roverem je o komfortu a klidu. Moderní německá konkurence dělá, co je v jejich silách, aby pocitově maskovala rozměry a hmotnost svých aut. Má to samozřejmě svoje výhody, ale trochu se z nich vytrácí majestát luxusních jachet. GLS tak nabídne inteligentní vzduchový podvozek, který se podle GPS a kamery přizpůsobuje cestě před vámi nebo natáčecí zadní nápravu. Díky tomu si za volantem nepřipadáte jako v obrovském SUV a překvapí vás ochota auta zatáčet, lehkonohost a celková agilita.

range-rover-a-mercedes-benz-gls-11

Range Rover stále přistupuje k luxusu trochu staromilsky, auto působí neohrabaně, rozvážně, cítíte jeho hmotnost…a to je to pravé ořechové. Nekupujete si obří luxusní auto kvůli tomu, abyste se v něm cítili, jako v dobře vybaveném hatchbacku. Chcete ochutnat tu obrovitost, chcete si užít ten pocit nadřazenosti. A přesně to vám Range dá. Naplno se projevuje modrá krev, která mu koluje v žilách. Za jízdy působí neuvěřitelně vychovaně. Vzduchový podvozek se stará o to, aby z jakékoliv cesty udělal jízdu jako po obláčcích, kabina se topí v absolutním tichu, a vy si připadáte jako pán světa. Při každé jízdě máte pocit, jako by se venku zpomalil čas a vy si uvědomíte, že vlastně vůbec není kam spěchat – svět na vás počká. Jízda s Range Roverem je tak uklidňující zážitek, že by se měla předepisovat jako prevence stresu. Ještě jednou ale musím vypíchnout práci podvozku. Jistota a luxus v jeho podání je naprosto fascinující. Jednoduše aristokrat každým coulem. Z moderních SUV už se bohužel ten pocit majestátu vytrácí, o to víc výjimečně Range Rover působí.

Neberte to tak, že GLS není komfortní. Je a to hodně. Stejně tak je i tiché, ale k jízdě přistupuje úplně odlišně. Nutí vás jezdit rychle a co nejvíce se snaží maskovat fakt, že je to přerostlé SUV. Dokonce má i režim Curve. Jde o mód, jenž eliminuje náklony vozu v zatáčkách a někdy jej naklopí na opačnou stranu, čímž vyruší odstředivou sílu a vyvolá dojem klopené zatáčky. Samozřejmě podvozek také ztuhne, čímž se připravíte o dávku komfortu. Pokud však z nějakého důvodu chcete vymetat zatáčky, jde to. To vystihuje rozdílný přístup obou vozů k jízdě asi nejvíce. Mimochodem převodovka ZF v Range Roveru řadí lépe než 9g-Tronic v GLS.

range-rover-a-mercedes-benz-gls-14

Dobře, pojďme dál. Je to legrační, že se jsme se ještě ani dotkli terénních schopností, že? Range Rover má sofistikované nastavení odpružení, které se podle potřeby zvedá a spouští, high-tech režimy řízené počítačem s pohonem všech kol, redukci a uzamykatelné diferenciály. Vsadili bychom se, že Rover je lepší v terénu než Benz. Jenže ten disponuje těmi samými pomocníky. Jenže, ukažte nám tato auta, jak v reálném životě s nimi jejich majitelé zdolávají skály, pouště nebo bahna a my vám ukážeme dýchajícího mamuta.

Stále si myslíme, že Range Rover je lepší v terénu, ale máte pravdu. Neexistují žádní majitelé, kteří by byli ochotni otestovat jejich off-road vlastnosti dostatečně daleko, aby věděli, co je lepší. A nezkoušeli jsme to ani my. I když se přiznáme, že s Range Roverem máme najeto několik absurdních terénních vložek v Alpách, na tankovém cvičišti a dokonce jsme s ním projeli zatopený lom, kde nám nad hladinou koukala jen okna… Nepochybujeme, že GLS zvládne podobné věci, ale Range Rover je v tomto ohledu kovanější.

range-rover-a-mercedes-benz-gls-17

Je to o osobních preferencích. Obě auta jsou sice na stejném segmentu a přitom absolutně odlišná. Kromě osobního vkusu a požadavků bude hrát velkou roli i image a cena. Někdo chce zkrátka to nejdražší a zařadit se mezi menšinu na silnicích. GLS je prodejně násobně úspěšnější a také je levnější a masovější. Základní cena Range Roveru začíná na částce 2 819 300 Kč. GLS koupíte už od 2 280 580 Kč. Range Rover má pochroumanou, ale zlepšující se reputaci ohledně spolehlivosti, ale německé účty za opravy (i když se objevují méně často) také nelze ignorovat.

Musíme vybrat vítěze. Upřímně, GLS je mnohem dokonalejší auto s přesvědčivou a bezkonkurenční moderní výbavou. Jenže je tak trochu schizofrenní a nemůže se rozhodnout, jestli bude mastodontním SUV nebo obratným hatchbackem. Range Rover naopak zaostává v infotainmentu a nenabídne tolik vymožeností. Jenže je neskonale komfortní a jeho uvolněný aristokratický charakter a originální luxus na palubě vás zcela pohltí. No a za nás je i hezčí. I po osmi letech tak dokáže obhájit pozici nejlepšího SUV planety. Dost možná nejen SUV…

range-rover-a-mercedes-benz-gls-2

Nyní je čas, abyste to zvážili vy. Dejte nám vědět, co si myslíte. Range Rover? Mercedes-Benz? Nebo něco jiného?

Podrobnější informace o testovaných vozidlech naleznete v jejich samostatných testech:

Test MERCEDES-BENZ GLS 400 D 4MATIC
Test Range Rover P400 mHEV: Stále na vrcholu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz