Spojka v autě: jak funguje a kdy ji vyměnit?
Je to strašák nejednoho učícího se či nezkušeného řidiče. A i jako otrlý veterán byste nejraději, aby prostě fungovala a bylo o ní slyšet co nejméně. Řeč je samozřejmě o spojce. Obzvlášť u vozidel s manuálním řazením bývá tato součástka nezřídka zdrojem bolavých hlav, a to nejen během jízdy. Pojďme se proto dále zaměřit na to, jak přesně tento komponent funguje, abychom si následně ujasnili, jak se můžete postarat o to, aby vám spojka pracovala optimálně po celou dobu její životnosti a nenechala vás ve štychu.
K čemu slouží spojka v autě?
Není těžké konstatovat, že spojka patří k těm nejdůležitějším součástem automobilu, zejména z hlediska hnacího ústrojí. Přitom je její úkol stejně důležitý, jako je jednoduchý. Jak již její název naznačuje, spojka představuje jakýsi most mezi motorem a samotným pohonným ústrojím. U manuálních převodovek se motor odděluje od převodovky sešlápnutím spojkového pedálu, což umožňuje řazení různých rychlostních stupňů.
To umožňuje najít ideální převodový poměr při různých rychlostech a zatíženích, a tím maximalizovat výkon vozidla, aniž by byly komponenty zbytečně vystaveny zvýšenému namáhání. U vozů s automatickou převodovkou je celý tento proces, nikoli překvapivě, automatizován. Přeřazení převodového stupně je zcela na uvážení vozidla. Podobně jako u auta ovládaného člověkem se to obvykle odvíjí od otáček motoru a má to tu výhodu, že méně často dochází k pochybením v důsledku nepozornosti nebo kvůli chybnému úsudku.
Jak lze předejít poškození spojky?
Spojka je sice považována za součástku podléhající opotřebení, nicméně pokud s ní budete nakládat ohleduplně, může vám vystačit klidně i na celou životnost vozu. Potýkáte se s problémy se spojkou a zajímá vás, jak se v budoucnu vyhnout závadě? Uvádíme zde seznam nejdůležitějších a nejčastějších nešvarů. Pokud se těchto zlozvyků zbavíte, spojka vám s největší pravděpodobností vydrží o mnoho tisíc kilometrů déle.
– V první řadě se ujistěte, že spojkový pedál používáte skutečně jen při řazení, a zbavte se bohužel rozšířeného zvyku pokládat za jízdy nohu na pedál spojky.
– Předčasnému opotřebení můžete předejít také tím, že nebudete běžně popojíždět dopředu, když stojíte na červenou nebo v koloně. V takových situacích zařaďte místo sešlápnutí pedálu raději neutrál.
– Další důležitý faktor, který se bohužel jen málokdy bere v úvahu: na spojku má negativní vliv i hmotnost vozu, jež by neměla být příliš vysoká. Je-li vozidlo nadměrně naloženo, musí motor vynaložit mnohem větší množství energie, aby se vůz rozjel. Tím se spojka dodatečně namáhá, což mimo jiné vysvětluje, proč se například u tažných vozidel musí tato součástka častěji vyměňovat.
– Samozřejmě, že ani razantní rozjíždění příliš neprospívá dlouhé životnosti vašeho komponentu. To platí zejména v případě, že před uvolněním spojky a zařazením rychlostního stupně nejprve roztočíte motor do vysokých otáček. To vám sice zajistí impozantní start, ale již po několika málo opakováních to může značně poškodit vaši součástku.
Z dlouhodobého hlediska vám bude vděčná hlavně vaše peněženka, pokud skoncujete s takovými nezdravými řidičskými návyky. Zjednodušeně lze říci, že již několik kroků může mít obrovský vliv na životnost vaší spojky. V zásadě platí, že by se měla sešlapávat pouze tehdy, když je to opravdu potřeba, a její zatížení by se mělo pokud možno snížit na minimum, abyste z ní v dlouhodobém horizontu vytěžili skutečně maximum.
Jak poznat vadnou spojku?
Koneckonců, opotřebení se časem projeví i na těch nejlépe udržovaných komponentech: Zub času se podepisuje na všech součástech vozu a nevyhnutelně vyústí v nutnost jejich výměny. Příznaky vadné spojky se projevují postupně a je jich celá řada. Z toho důvodu, jak je uvedeno výše, je velmi důležité vždy jezdit obezřetně. Jedním z prvních a nejzřetelnějších symptomů může být obtížné řazení, ale na poškozenou součástku mohou poukazovat třeba i zvláštní zvuky při měnění převodového stupně.
Také v případě, že spojka prokluzuje a auto již nechce řádně táhnout, lze předpokládat, že je komponent poškozen. Mezi poněkud méně zjevné příznaky patří například snížený výkon motoru. Jestliže díl vykazuje jakékoli z popsaných příznaků, je třeba jej co nejdříve zkontrolovat, jelikož to může vést k nebezpečným situacím, zejména na dlouhých úsecích dálnic. Avšak může se oprava zdařit i ve vlastní dílně, nebo je přece jen vhodnější zvolit pomoc od profesionálů? Vzhledem k tomu, že se u spojky jedná o složitou, hluboko zabudovanou součástku, doporučujeme vám, abyste se bez výčitek svědomí obrátili na servis. Zkuste raději ušetřit trochu peněz za pořízení nového náhradního dílu – ne však za odbornou výměnu.
Informační zdroje:
https://www.autodoc.cz/info/jak-se-pozna-vadna-spojka-v-aute-kolik-stoji-vymena
https://www.autozive.cz/jak-poznat-rozbitou-spojku/
.« Test Cupra Born eBOOST 77kWh: HotHacth na baterky Bitva prémiových ojetin: Audi A4 vs BMW řady 3 vs Mercedes-Benz třídy C. Které zvolit? »