Spasí Gumpert svět? RG Nathalie je revoluční supersport
Značku Gumpert není potřeba dlouze představovat. Za jejím zrodem stál Roland Gumpert – dlouholetý vedoucí divize Audi Sport – který se rozhodl jít za svým snem a postavit vlastní superauto. Díky dobrým stykům se značkou Audi stvořil monstrum na kolech Apollo, které poháněl přeplňovaný osmiválec Ingolstadtské značky. Podle specifikace mohl dosahovat až 800 koní s váhou pod 1100 kilo, stovku zvládl pod tři sekundy a zajel rekord na legendární Severní smyčce Nurburgringu. Bohužel, u zákazníků neuspěl. Byl až příliš syrový, jeho řízení vyžadovalo božské řidičské umění a co si budeme povídat, ani to nebyl žádný fešák. Automobilka tak bohužel před sedmi lety zkrachovala.
Firma postupně upadla v zapomnění, až do doby, kdy jí koupil čínský investor a vdechl jí nový život. Pod novým jménem Apollo jsme mohli vidět dechberoucí vůz jménem Intenza Emozione, který je jedním z nejúchvatnějších strojů, co jsem viděl. Jeho srdcem je atmosférický dvanáctiválec od Ferrari o výkonu 780 koní. Auto má extrémní aerodynamiku a na okruhu bude hledat soupeře opravdu těžko. Jedná se o vůz, který vznikne v omezené sérii v ceně desítek milionů za kus a hlavně se onoho projektu už ani neúčastní Roland – ten se odstěhoval do Číny a za pomoci start upu Aiways hodlá změnit svět. Ale to není to, o čem se dnes chci bavit.
Revoluční model RD Nathalie je vše, jen ne běžné auto. Peníze do projektu pumpuje čínský start-up Aiways. Designem nejspíš nezaujme. Jeho tvary jsou futuristické, ale působí hodně obyčejně až nevzhledně. To důležité se ukrývá pod karoserií. Značka Aiways se chce chytit moderní vlny elektromobility a RD Nathalie má být modelem, který má přitáhnout pozornost. Auto disponuje čtyřmi elektromotory (pro každé kolo jeden) o celkovém výkonu 436 koní a přes 1000 Nm, který umožní autu vystřelit na stovku pod 2,5 sekundy. Zatím běžný “elektro-výkřik” kterých z Číny proudí desítky měsíčně, že? Teď to ale začne být zajímavé. Auto totiž disponuje pro elektromobily zcela jedinečnou převodovkou, která mu umožní jet až 305 km/h. Zatím všechny elektromobily současnoti spoléhají na bezpřevodovkové ústrojí, které značně omezuje maximální rychlost. Další zajímavostí je přítomnost palivových článků pod přední kapotou. Nikoliv však vodíkových, ale metanolových. Zásadní výhoda je v jednodušším skladování methanolu oproti vodíku a jeho menší těkavosti. Nevýhoda je ta, že methanol v současné době vzniká zpracováním fosilních paliv, takže Nathalie není tak úplně bezemisní vůz. Nicméně výrobce slibuje dojezd až 1200 kilometrů bez nutnosti dobíjet baterie.
Nathalie by tak mohla vyřešit všechny problémy současného automobilového průmyslu najednou. Kombinuje to nejlepší z obou světů a výhody tohoto řešení jsou zřejmé. Automobil se nemusí dobíjet, stačí natankovat jako běžné auto s pístovým motorem a díky absenci baterií ani netrpí zbytečnou nadváhou (hmotnost je pod 1600 kilogramů). Stále si však zachová všechny výhody elektrického pohonu. Další výhodou je možnost využít současné infrastruktury čerpacích stanic, prootže ty se dají snadno upravit pro ethanol a není potřeba budovat zcela novou síť, jako v případě elektromobilů. Zajímavostí je, že tento stroj nese i Českou stopu, jelikož se na jeho vývoji podílí naše závodnice Gabriela Jílková. Jaký je váš názor? Může Roland Gumpert změnit svět?
« Vybrali jsme nejikoničtější terénní vozy všech dob Redaktorka si zkusila montovat auta. Směna v továrně nebyla jednoduchá »