Spalovací motory zachráněny: Na e-paliva se budou vyrábět i po roce 2035
Evropská komise navrhla plán, který umožní prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035, pokud budou jezdit pouze na klimaticky neutrální e-paliva. EK se snaží vyřešit spor s Německem ohledně postupného vyřazování automobilů se spalovacími motory z trhu.
Předběžný návrh, který v úterý viděla agentura Reuters, navrhuje vytvoření nového typu kategorie vozidel v Evropské unii pro automobily, které mohou jezdit pouze na uhlíkově neutrální paliva. Taková vozidla by musela používat technologii, která by jim v případě použití jiných paliv zabránila v jízdě, uvádí se v návrhu.
Návrh by mohl výrobcům automobilů nabídnout cestu, jak pokračovat v prodeji vozidel se spalovacím motorem po roce 2035, tedy datu, kdy má být v EU zakázán prodej nových aut s emisemi CO2. Po měsících vyjednávání se na zákoně loni dohodly země EU a Evropský parlament. Německé ministerstvo dopravy ale tento měsíc překvapilo ostatní země tím, že na poslední chvíli vzneslo proti zákonu námitky, jen několik dní před konečným hlasováním, které mělo vstoupit v platnost.
Hlavním požadavkem ministerstva je, aby EU povolila prodej nových aut na e-paliva po roce 2035. V úterý uvedlo, že je v kontaktu s komisí, aby se pokusili najít řešení problému, který pozorně sleduje silný německý automobilový průmysl. “Máme zájem o rychlé objasnění, ale musí být odolné a závazné. Momentálně to pečlivě prověřujeme,” uvedla mluvčí.
Dva zdroje obeznámené s touto záležitostí uvedly, že podmínka komise, že auta musí být schopna rozpoznat CO2 neutrální paliva od fosilních paliv, byla pro Německo problematická, protože by to do značné míry nutilo výrobce automobilů vyvíjet nové motory. Německý ministr dopravy Volker Wissing nechtěl zcela zamítnout návrh komise, ale spíše jej vylepšit, řekly zdroje agentuře Reuters.
Strany mají za cíl dosáhnout dohody do čtvrtečního summitu EU.
Mluvčí komise odmítl návrh dokumentu komentovat, ale odkázal na komentáře šéfa politiky EU v oblasti klimatu Franse Timmermanse, který minulý týden řekl, že jakékoli řešení musí být v souladu se zákonem o postupném vyřazení aut produkující CO2 od roku 2035 dohodnutým v loňském roce. “Jednání mezi komisí a německými úřady probíhají,” uvedla mluvčí.
Představitel EU v pondělí agentuře Reuters řekl, že jakýkoli návrh na registraci automobilů s elektrickým pohonem bude předložen až poté, co bude definitivně přijat zákon o vyřazení spalovacího motoru.
E-paliva se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí elektřiny bez CO2. Zatím se však nevyrábějí ve velkém. Studie zveřejněná v úterý Postupimským institutem pro výzkum klimatu zjistila, že všechny plánované projekty s e-palivem na celém světě by v příštích několika letech vyprodukovaly pouze tolik paliva, aby pokrylo 10 % německé poptávky pro použití elektronického paliva v letectví, lodní dopravě a chemikáliích.
Na tuto záležitost také upozornil tweet českého poslance Evropského parlamentu, Alexandra Vondry (ODS), který zveřejnil krátkou a výstižnou zprávu. „Vypadá to dobře. Auta se spalovacím motorem na e-paliva se budou vyrábět i po roce 2035.“
.Vypadá to dobře. Auta se spalovacím motorem na e-paliva se budou vyrábět i po roce 2035. https://t.co/QfyJqxXxYZ
— Alexandr Vondra (@AlexandrVondra) March 21, 2023
« Při volbě povinného ručení je u klientů rozhodující cena Škoda vyvíjí robotický semafor, který zastaví auta: Chodcům pomůže i digitální maska »