Spalovací motory končí téměř všude, někde i dříve
Jste nespokojení s rozhodnutím EU zakázat spalovací motory? Myslíte si, že to nemá větší dopad a omezení se týká pouze EU? Nic není dále od pravdy. Mnoho dalších zemí, uskupení a regionů po celém světě plánuje, nebo již provádí omezení používání spalovacích motorů a přechod na elektromobilitu. Dokonce i některé země, které jsou členy EU, tento zákaz schválily dříve. Co je ještě zajímavější, zákazy spalovacích motorů se prosazují i na lokální úrovni mezi jednotlivými městy v různých zemích.
Ještě než se pustíme do přehledu, je nutné dodat, že tento článek vychází z veřejně dostupných informací jednotlivých zemí a federací. Není to tedy žádná fikce, ale fakta, které jednotlivé země, oblasti či města oficiálně potvrdila. Dalším zajímavým faktem, který vyvrací častý argument, že elektromobilitu lidem někdo nutí a že pro ně není kupní síla nebo vůbec zájem, je prodej Tesly Y – je to totiž nejprodávanější automobil světa podle aktuálních statistik. Dokonce předběhla i Toyotu Corollu… Ruka trhu tedy promluvila jasně.
První na světě se zákazem spalovacích motorů bude Norsko
Od roku 2025 bude nezákonné prodávat nové benzínové nebo naftové vozy v Norsku. Čtyři hlavní politické strany v zemi dosáhly dohody o tomto radikálním opatření. Norsko bude první zemí na světě, která zcela zakáže prodej automobilů poháněných fosilními palivy.
USA
Podobně se na situací dívá i USA. Stát Kalifornie schválil ban na spalovací motory v roce 2035. Pravidlo vydané Radou pro ovzduší bude vyžadovat, aby všechna nová auta prodaná ve státě od roku 2035 byla bez emisí skleníkových plynů, jako je oxid uhličitý. Pravidlo rovněž stanoví dočasné cíle, což vyžaduje, aby 35 procent nových osobních vozidel prodaných do roku 2026 produkovalo nulové emise. Tento požadavek stoupá na 68 procent do roku 2030.
Podle klimatického plánu prezidenta Joe Bidena by polovina nových aut prodaných ve Spojených státech měla mít nulové emise v roce 2030. Velké dotace se využívají k ochraně místních výrobců a přilákání výroby baterií.
Do tohoto cíle jsou však zahrnuty plug-in hybridy. I když tato vozidla mají motory na fosilní paliva, mohou na své baterie ujet několik desítek kilometrů. Přestože jsou Spojené státy domovem Tesly, mají před sebou ještě dlouhou cestu. Prodej čistě elektrických vozidel představoval v roce 2022 pouze 5,8 procenta trhu.
Státy Kalifornie a New York plánují od roku 2035 zakázat prodej nových aut na fosilní paliva, kromě plug-in hybridů. Kanada si stanovila stejný cíl.
Paříž plánuje do roku 2030 vyřadit všechna auta kromě elektromobilů
Pařížské úřady plánují do roku 2030 vykázat všechna auta na benzin a naftu z nejnavštěvovanějšího města světa, uvedla pařížská radnice. Tento krok znamená urychlení plánů odstavit zemi od požíračů pohonných hmot a přejít na elektrická vozidla ve městě, které je často nuceno ukládat dočasné zákazy kvůli nárůstu znečištění ovzduší.
Velká Británie, Izrael a Singapur již od roku 2030
Británie, Izrael a Singapur plánují v roce 2030 zakázat prodej nových vozidel se spalovacími motory. V Británii je toto opatření součástí snahy o vytvoření „zelené průmyslové revoluce“, jejímž cílem je vytvořit tisíce pracovních míst.
Japonsko
Japonsko, které je rovněž významným výrobcem automobilů, má v plánu přejít na elektrická vozidla a upřednostňuje hybridy, v nichž je Toyota mistrem světa. Elektromobily tvořily v roce 2022 pouze 1,7 procenta prodeje nových aut.
Vláda plánuje v roce 2030 zakázat prodej vozidel na fosilní paliva kromě hybridů.
Indie
Vláda na začátku tohoto roku uvedla, že každé vozidlo prodané v zemi by mělo být do roku 2030 poháněno elektřinou. “Toto je aspirační cíl,” řekl Anil Kumar Jain, vládní poradce pro energetiku. “Logika trhů nakonec zvítězí.”
Indie, která trpí akutním problémem s kvalitou ovzduší, je domovem mnoha nejvíce znečištěných měst na světě. Očekává se, že počet aut na silnicích země v příštích letech exploduje, protože vozidla se stanou dostupnějšími pro střední třídu.
Pokud si rodiny, které si pořizují auto poprvé, koupí elektrické, Indie by mohla předběhnout některé vyspělé ekonomiky.
Čína
Čína se ujala vedení ve výrobě bateriových elektrických vozidel se stovkami společností, které nabízejí auta a štědré veřejné dotace. Čínské firmy také dominují ve výrobě surovin používaných v elektrických bateriích a jejich výrobě.
Čína, největší znečišťovatel světa s největším automobilovým trhem na světě, stanovila směr k eliminaci nových aut na fosilní paliva. Jeho cílem je, aby v roce 2025 tvořila 20 procent prodejů vozidla s elektrickým pohonem, hybridním nebo s palivovými články. Cílem je, aby do roku 2035 tvořily většinu.
Objevily se také místní iniciativy: několik měst nyní zakazuje prodej skútrů na fosilní paliva, utlumuje vozidla s emisemi nebo zavádí nízkoemisní zóny.
Hainan je první provincií v Číně, která stanovila datum vyřazení vozidel s čistě spalovacím motorem. Ostrov je nejjižnější provincií Číny a nyní oznámil, že od roku 2030 zakáže prodej spalovacích vozidel.
Od té doby mají být nově registrována pouze vozidla New Energy Vehicles (BEV, PHEV a FCEV) – ale s plug-in hybridy by vozidla, která jsou alespoň částečně poháněna spalovacím motorem, mohla stále vyrazit na silnice v Hainanu. Dokumenty podle zpráv neupřesňují, zda by se mělo jednat o čistě elektricky poháněná vozidla – tedy BEV a FCEV. Definice nových energetických vozidel běžně používaná v Číně zahrnuje PHEV.
Cílem je, aby do té doby bylo 45 procent vozidel v hainanské flotile elektrických. Na podporu přeměny vláda Hainanu plánuje masivně rozšířit nabíjecí infrastrukturu do roku 2025. Konkrétně je cílem pro rok 2025 poměr 2,5:1, tedy 2,5 NEV na dobíjecí místo. Tato politika samozřejmě předpokládá enormní počet soukromých nabíjecích míst: Pro veřejné nabíjení by měl být poměr 7:1.
V průběhu plánů se očekává, že provincie zřídí ve městech bezemisní zóny pro vozidla. I pro parkování mají být obyvatelé motivováni k používání NEV. Elektrifikovány mají být také oblasti, jako je městská logistika, půjčovny aut a služby veřejné dopravy.
Sama provinční vláda chce jít dobrým příkladem: Do roku 2030 mají být vozidla ve veřejné službě výhradně NEV, to znamená, že do té doby má být přestavěn celý vozový park. Za tímto účelem se již od roku 2025 mají ve veřejné službě Hainanu pořizovat pouze vozidla New Energy Vehicles. Výjimky pak budou udělovány pouze pro speciální vozidla (bezpečnostní složky, armáda).
Hainan je nejjižnější provincií Číny. Celá provincie je ostrov v Jihočínském moři; pro vozidla je Hainan spojen s pevninou a provincií Guangxi pouze trajektem. Na Hainanu žije více než devět milionů lidí.
Ti další (2030 – 2040)
Chile, hlavní výrobce lithia používaného v bateriích, si klade za cíl rok 2035. Mezi země s navrhovaným zákazem patří dále Jižní Korea, Island, Kanada, 12 států USA, které se připojily ke kalifornskému programu Zero-Emission Vehicle (ZEV), Srí Lanka, Cabo Verde, Kostarika, Arménie, Ázerbájdžán, Kambodža, Dominikánská republika, Egypt, Salvador, Ghana, Hong Kong, Indonésie, Keňa, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Macao, Mexiko, Nový Zéland, Paraguay, Rwanda, Thajsko, Ukrajina, Uruguay.
.« Škoda výrazně zlevnila Octavii, akční model reaguje na cenovou smršť na trhu aut Nové MINI Cooper se zážehovými motory: Cooper C a Cooper S »