Soutěž Světové auto roku ovládli Číňané
Anketa o nejlepší auto planety pro rok 2025 odstartovala zveřejněním takzvaného „long listu“, tedy seznamu přihlášených modelů. Všechny musí splňovat několik základních pravidel. Musí být vyrobeny v objemu nejméně 10 000 kusů ročně a musí být v prodeji nejméně na dvou hlavních trzích (Čína, Evropa, Indie, Japonsko, Korea, Latinská Amerika, USA) a na dvou samostatných kontinentech v období od 1. ledna 2024 do 30. března 2025.
BYD má v seznamu hned tři modely a podobně je tomu se značkami GAC nebo MG. O převaze čínských modelů tedy není pochyb. Počtem přihlášených aut jim z tradičních výrobců může konkurovat jen Mini, které nasadilo čtyři modely a Toyota s BMW se třemi vozy. Pro náš region je zajímavá nominace Škody Kodiaq, VW Passat, VW Tiguan nebo Suzuki Swift. A pak jsou zde podkategorie o nejlepší sportovní, elektrické, městské a luxusní auto roku, kde najdeme další značky včetně těch, které v hlavním seznamu nefigurují. Například Porsche nebo Mercedes-Benz.
Neorientujete se v tom nebo vám přihlášené značky v seznamu jako Leapmotor, Beijing, Bestune, XPeng nebo Jaecoo nic neříkají? Nuže, budeme si muset zvykat. Více jasno vnese do všeho první „sítko“, které proběhne v lednu. Porota složená ze 100 novinářů z celého světa zúží seznam na deset postupujících aut v hlavní kategorii a na pět v každé podkategorii. V březnu bude následovat vyhlášení tří finalistů v každé kategorii a jména vítězů včetně celkového se dozvíme na autosalonu v New Yorku 16. dubna. Bude to poprvé čínské auto? Vyloučené to rozhodně není.
Tento rok je zvláštní zejména tím, že do ankety doslova vtrhla Čína. Z 31 značek v hlavní kategorii Světové auto roku je až 11 čínských. Ostatní kontinenty zaostávají. Evropa má sedm zástupců, Japonci čtyři a Korea dva. Zbytek připadá na americkou produkci. Samozřejmě, samotných aut je více, protože některé automobilky jsou reprezentovány více modely. Ale platí to i o těch čínských.
.« Test BMW i4 xDrive40: Nejlepší elektromobil současnosti? Spotřebou ne, jízdně určitě Audi odmítlo 26 nabídek. Bruselské továrně hrozí uzavření, tři tisíce lidí přijde o práci »