SOS systém v autě může stát tisíce korun navíc, mnoho řidičů o tom neví
Systém eCall je dnes známý téměř každému. Tento automatizovaný nouzový systém, který je od března 2018 povinnou součástí všech nových automobilů prodávaných v Evropské unii, výrazně zkracuje dobu reakce záchranných složek při dopravních nehodách.
Hlavním cílem systému je zachránit životy tím, že v případě nehody automaticky kontaktuje tísňovou linku. Aktivace může být manuální (stiskem tlačítka) nebo automatická (například při aktivaci airbagů). Systém odešle záchrannému centru údaje o poloze, čase nehody, směru jízdy a typu vozidla, což umožňuje rychlejší zásah záchranných složek. Používání eCall je pro řidiče bezplatné a funguje ve všech zemích EU.
Achillova pata: záložní baterie
Pro správnou funkčnost systému je nutná záložní baterie, která zajistí odeslání údajů i v případě, že je elektrická infrastruktura vozidla při nehodě nefunkční. Problém však spočívá v tom, že tato baterie má omezenou životnost a je třeba ji pravidelně měnit – obvykle každé 3–5 let, v závislosti na značce vozu.
Autorizované servisy si z této povinné výměny udělaly výnosný byznys. Během běžné servisní prohlídky mohou řidiči čelit nečekaným nákladům. Například podle německého magazínu Focus stála výměna záložní baterie v jednom dokumentovaném případě 170 eur (110 eur za baterii, zbytek za práci). Cena se obecně pohybuje mezi 100 a 280 eury, přičemž stejnou baterii lze zakoupit na internetu za přibližně 25 eur – což znamená marži až 350 %.
Automatická výměna: ekonomické, ale drahé
Servisy často mění baterii automaticky podle předepsaného intervalu, protože její skutečný stav lze ověřit až po demontáži části středové konzole nebo přístrojové desky. Jakmile je baterie přístupná, je ekonomicky výhodnější ji rovnou vyměnit, než ji opětovně kontrolovat při každé prohlídce.
Jak ušetřit?
Pokud vlastníte vozidlo se systémem eCall, měli byste si před plánovanou servisní prohlídkou zjistit:
- Zda je výměna baterie skutečně nutná.
- Kolik stojí tato služba v různých servisech.
Pokud je vaše vozidlo stále v záruce, musíte výměnu provést podle pokynů výrobce, jinak byste mohli o záruku přijít. Pro vozy mimo záruku je ale vhodné porovnat ceny různých servisů nebo zvážit výměnu baterie svépomocí za cenu výrazně nižší.
Co po záruce?
Pokud je však vozidlo již po záruce, máte mnohem více možností, jak situaci vyřešit. Výměnu baterie vám mohou provést i neautorizované servisy, často za použití levnějších alternativ. Samozřejmě, i to má své výhody a nevýhody. Neodborný zásah může vést k poškození nebo úplnému znefunkčnění celého bezpečnostního modulu eCall.
Pro zajímavost – mezi největší výrobce značkových záložních baterií pro systémy eCall patří FDK, GP Batteries, EVE Battery, Varta Microbattery, Panasonic a Tadiran.
.« Prodejci ve Velké Británii jsou zoufalí: Nemohou prodávat běžná auta Takhle vypadá ekologie: Téměř třetina nových baterií v Evropě končí rovnou ve šrotu »