Socialismus škodí i Volkswagenu. V krizi platí dělníkům 4 500 eur
VW potřebuje v příštích letech ušetřit 10 miliard eur. Do této šlamastiky se dostal mimo jiné kvůli velkorysým mzdám zaměstnanců ve svých německých továrnách.
Volkswagen se nachází v největší krizi ve své historii. Sázka na elektromobily mu nevyšla. Jejich prodej se v tomto roce propadá. V srpnu klesly registrace elektrických aut v Evropě meziročně o 36 %. Samotný Volkswagen na tom však byl ještě hůře, zaznamenal pokles o 45,7 %, když prodal jen 11 363 elektromobilů. To znamená, že v současnosti má nadbytečné výrobní kapacity, což zvyšuje náklady a snižuje jeho konkurenceschopnost. Proto již v lednu oznámil ozdravný plán. Nakonec se částka, kterou potřebuje v příštích letech ušetřit, vyšplhala na 10 miliard eur. A to už bude bolet.
Začátkem září Volkswagen oznámil, že zvažuje uzavření dvou německých továren. Focus však tvrdí, že ohroženo je až šest závodů. Kromě toho zrušil program garance pracovních míst do roku 2029. Jde doslova o zemětřesení, zejména když byli zaměstnanci automobilky zvyklí na velkorysé platové tarify a řadu dalších výhod. Jenže prosadit radikální změny v kolosu, jakým je Volkswagen, není vůbec jednoduché. Je to doslova stát ve státě. Celosvětově zaměstnává přibližně 650 000 pracovníků, z toho téměř 300 000 v samotném Německu.
Polovinu křesel v dozorčí radě společnosti zastávají zástupci odborů, ale co je ještě problematičtější, spolková země Dolní Sasko, která vlastní v automobilce 20% podíl, se často staví právě na stranu odborů. Odborový svaz IG Metall již pohrozil obřím stávkou, která by mohla začít v prosinci. Odboráři přitom navrhují jen kosmetické změny, například čtyřdenní pracovní týden. Těžko uvěřit, že to myslí vážně, protože se právě snaží vyjednat 7% zvýšení mezd a 170 eur navíc pro učně. Je to nepochopení situace. A ani se není čemu divit. Němečtí zaměstnanci firmy žili svůj vlastní sen. Jejich platy nyní zmapoval magazín Bild.
Podle tohoto zdroje běžný zaměstnanec na výrobní lince vydělával ročně 54 000 eur, což je 4 500 eur měsíčně. Vyšší pracovníci s individuálními tarify dostávali průměrně 150 000 eur, což je 12 500 eur měsíčně. K tomu mohli všichni počítat s dotacemi na stravu a příspěvky na dovolenou. Mimochodem, dovolené měli ročně 36 dní, což s víkendy představuje téměř dva měsíce prázdnin. Bild také porovnal platové tarify s jinými německými automobilkami. Tvrdí, že ve firmě Mercedes-Benz lidé ve výrobě vydělávají ročně 44 400 eur, tedy o 10 000 eur méně než ve Volkswagenu. Stále je to však královská mzda ve srovnání s platy například slovenských zaměstnanců.
Průměrný hrubý měsíční příjem zaměstnanců automobilky Volkswagen na Slovensku bez managementu dosáhl loni 32 256 eur, což je 2 688 eur měsíčně. V Číně jsou však náklady na zaměstnance Volkswagenu ve srovnání s Německem pouze šestinové. Je logické, že extrémně nákladná výroba aut v Německu připravila koncern VW o konkurenceschopnost. O to více šokuje, že právě v Německu umístil výrobu elektromobilů, které jsou samy o sobě drahé z hlediska nákladů. Tím se uzavírá destruktivní kolotoč. Drahá výroba znamená drahá auta a drahá auta se neprodávají. Plánované propuštění přibližně 30 000 zaměstnanců v domácích továrnách se tak zdá nevyhnutelné.
.« Ruské prodeje aut lámou rekordy, ne však kvůli prosperitě Test Maserati Granturismo Modena: Dokonalost sama »