Slovenští hasiči ukázali, jak hasí elektromobil v podzemní garáži. Mají ověřené metody
Prezídium Hasičského a záchranného sboru v cvičném středisku Lešť uskutečnilo experiment s hašením elektromobilu. Experiment se zaměřoval na měření hořlavosti u požáru elektrického auta v uzavřeném prostoru simulujícím podzemní garáž.
Na testování hašení se zúčastnili ministr vnitra SR Matúš Šutaj Eštok, první státní tajemnice ministerstva vnitra Lucia Kurilovská, generální tajemník úřadu ministerstva vnitra Igor Tkačivský a prezident Hasičského a záchranného sboru Adrián Mifkovič. Pozvání přijali také hosté z Hasičského záchranného sboru České republiky.
„Bezpečnost včetně ochrany zdraví a majetku obyvatel je hlavní prioritou ministerstva vnitra. Technologický vývoj postupuje vpřed milníky a jedním z výzev je rozvoj elektromobility. Musíme být proto v rámci Hasičského a záchranného sboru připraveni reagovat i na možné požáry a nehody způsobené elektromobily,“ uvedl Matúš Šutaj Eštok.
Výsledky získané z experimentu budou sloužit jako podklad pro tvorbu interních předpisů, technických norem a obecně závazných předpisů, stejně jako učební materiál pro hasiče. „Data použijeme pro tvorbu legislativy ohledně elektromobility, parkování, nabíjecích stanic a nastavení nových taktických postupů v souvislosti se zavedením nových technologií,“ objasnil prezident Hasičského a záchranného sboru Adrián Mifkovič.
V rámci experimentu hasiči vyvolali zkrat tepelným působením na velkokapacitní trakční baterii s následnou iniciací požáru. Následně byl ponechán prostor pro volný rozvoj hoření elektromobilu, hlavním cílem bylo měření tepelného toku, který vznikl v uzavřeném prostoru prostřednictvím termočlánků.
Dalším cílem provedeného experimentu bylo prověření účinnosti instalovaných požárních zařízení, konkrétně elektrické požární signalizace, stabilního hawícího zařízení a zařízení na odvětrání kouře a tepla.
„Chci deklarovat, že budeme v rámci materiálně-technického vybavení Hasičského a záchranného sboru přijímat takové kroky a opatření, abychom zabezpečili nejmodernější techniku k zvládnutí nových výzev,“ dodal ministr vnitra.
Hasičský a záchranný sbor dosud eviduje dva případy, kdy bylo nutné likvidovat požár elektrického vozidla na slovenské silnici. Na tento druh události Hasičský a záchranný sbor vysílá stejnou techniku jako při požáru konvenčního vozidla s tím, že jako další v pořadí je vysíláno vozidlo s kontejnerem k uložení elektromobilu do vodní nádrže, tzv. karantény.
Ke konci března 2024 bylo v evidenci vozidel na Slovensku 10 479 elektromobilů.
.« Poškození laku? Oprava doma není složitá a zvládnete to za pár korun EU už nepovažuje elektromobily za bezemisní. Odklad zákazu spalovacích motorů se blíží »