Škoda vyvíjí robotický semafor, který zastaví auta: Chodcům pomůže digitální maska
Na přechod pro chodce vjíždí robotický semafor. Zastaví přijíždějící auto a chodcům ukáže zelenou. Podobný signál navíc přecházejícím ukazuje i maska automobilu. Sci-fi? Nikoli, nepříliš vzdálená realita.
Robotický rover nazvaný IPA2X má pomáhat dětem, seniorům a lidem s hendikepem bezpečně přecházet přes silnici. Na vývoji inteligentního asistenta se podíleli například odborníci z Institutu informatiky, robotiky a kybernetiky při pražském ČVUT (CIIRC), Technické univerzity v Mnichově nebo ze Škoda Auto, kteří se soustředili mimo jiné také na novou signalizační masku vozu.
Do projektu podporovaného programem Urban mobility Evropského inovačního a technologického institutu (EIT) se zapojila rovněž řada dalších společností z oblasti autonomní jízdy a výzkumné ústavy a výrobci technologických zařízení. Ke slovu přišly zkušenosti a know-how z oborů specializujících se na umělou inteligenci a 5G mobilní sítě. Výsledkem je přes dva metry vysoký robot, který vypadá jako pojízdný semafor.
„Robot se vydá na cestu doprostřed přechodu. V okamžiku, kdy tam doputuje, zobrazí zeleného panáčka, chodci mohou přecházet. Robot monitoruje své okolí, takže je schopný zjistit, že se k přechodu blíží auto. Výhodou je, že díky vysoko umístěným senzorům vidí i přes řadu zaparkovaných aut. Vjede pak do silnice ve chvíli, kdy vidí, že je to bezpečné,“ popisuje práci robota Michal Sojka z CIIRC.
Robot zobrazuje informace pro chodce i varování pro přijíždějící řidiče, jejichž směrem zobrazí signál k zastavení – značku stop. Také jim do automobilu posílá upozornění, které se jako animace zobrazuje na displeji infotainmentu. „Vyskočí varování, že před řidičem je přechod, na kterém se něco děje. Jakmile lidé přejdou, robot cestuje zpět na krajnici. V okamžiku, kdy dojede k chodníku, varování na palubní desce zmizí a řidič může pokračovat,“ dodává Michal Sojka. Pro další vývojové verze se počítá také s tím, že rover bude vydávat doprovodné zvukové signály.
S chodci si „povídá“ i auto
Dalším zajímavým výstupem projektu a právě inovačním vkladem automobilky Škoda Auto je signalizační maska na přídi automobilu, díky níž může vůz komunikovat s okolím. Zdálky je celkem náročné srozumitelně a jednoznačně upozornit chodce, proto vývojáři přišli s náhradou čelní masky auta. Zabudovali do ní LED pásky, díky nimž lze zobrazit piktogramy i celé animace.
„Jde v podstatě o kompletní náhradu podsvícené masky Crystal Face modelu Enyaq iV. Vyrobili jsme nové tělo s držáky LED pásků. Diody jsou programovatelné a každou z nich lze řídit zcela odděleně, proto lze vytvářet animace. Pak už přišla na řadu jen lehká difuzní vrstva a zakrytování, aby maska při testování snesla i náročnější povětrnostní podmínky,“ přibližuje Zdeněk Herda, specialista na HMI simulace a automatické řízení v Technickém vývoji Škoda Auto.
Scénář je následující: auto se blíží k přechodu a s patřičným předstihem dává vědět lidem, že je zaznamenalo. Zastaví a ukazuje jim například pomocí zelených šipek, že mohou přecházet. Jakmile chodci přejdou a auto se potřebuje rozjet, opět dá signál ve smyslu „Stop, už na přechod nechoďte“. Dalším scénářem je pak ten, že auto blížící se k přechodu nemůže z jakéhokoliv důvodu zastavit – pak musí dát jasně najevo: „Pozor, nemohu brzdit, nevstupujte na přechod“.
Testovaná symbolika zahrnuje zelené šipky, zeleného panáčka, barvy, na které jsme všichni zvyklí ze semaforů, výstražný trojúhelník nebo červený trojúhelník s křížkem. To jsou symboly, jimž každý rozumí. Projekt v tuto chvíli zkouší různé scénáře a možnosti, které tyto technologie umožňují. Jak Zdeněk Herda vysvětluje, v budoucnu by se mohlo jednat třeba i o statické prvky – například semafor u přechodu pro chodce by měl přehled o tom, kde se v okolí nacházejí lidé, kolik jich je, zda se blíží k přechodu nebo už na něm jsou, a informace by posílal do blížících se automobilů.
Testy v Itálii a Slovinsku
Experti ze Škoda Auto a ČVUT testovali také komunikaci robota s automobilem. Testování probíhalo loni na podzim ve třech evropských městech. V Miláně a Modeně se zkoušelo využití robota u škol, v Lublani pak byli vzorkem senioři. Vedlejším přínosem projektu je kromě zvyšování bezpečnosti i snížení hluku a znečištění prostředí, ale také snížení nákladů na administrativní zajištění hlídání přechodů lidmi.
Od italských školáků dostal vývojový tým cennou zpětnou vazbu. „Od dětí jsme se dozvěděli spoustu užitečných věcí. Přišlo jim divné, že robot nemluví, že nemá ruce, nebo že jezdí moc pomalu. Je to množství námětů, jak použitelnost robota vylepšit,“ říká Michal Sojka.
Školáci v jiných městech by se robotických semaforů mohli dočkat poměrně brzy. „V roce 2024 by měla skončit testovací fáze a roboti by se mohli objevit v ulicích možná už v roce 2025,“ uvádí koordinátor projektu Andrea Bastoni z Technické univerzity v Mnichově.
« Britové zavádějí povinné kvóty na prodej elektroaut: Vrací se socialistické plánování? Strategická expanze společnosti AUTODOC: Jak nová distribuční centra mění efektivitu provozu »