Škoda versus Hyundai. Tak šel čas u největších rivalů
Není snad žádný český motorista, který by neznal tyto dvě automobilky. Národní klenot patří do všeobecného povědomí a Hyundai se do něj zapsal zase neuvěřitelně agresivní reklamou spolu s nošovickým areálem, kde produkuje velkou část svých vozů. Ale jak to všechno začalo?
Naše ohlédnutí si připomeneme pomocí dvou nejzásadnějších modelů obou automobilek. Na jedné straně tedy stojí Škoda Octavia a proti ní relativní nováček – Hyundai i30. Pojďme se projít jejich životními etapami od chvíle, kdy se střetli.
2007 – Octavia II vs. i30
Píše se rok 2007 a Jihokorejská automobilka uvádí na trh dosud nepoznané. Hyundai i30 je zprvu přikrčeným hatchbackem, který v sobě nezapře jihokorejské geny. Na poměry nižší střední třídy útočí poměrně slušným zavazadelníkem, ale kvůli prazvláštnímu designu, mizerným jízdním vlastnostem a chudší nabídce příplatkové výbavy na Octavii druhé generace jednoznačně ztrácí.
2008 – Octavia II facelift vs. i30
A situace se pro Hyundai nevyvíjí příznivě ani v prvním roce spuštění výroby, v roce 2008. Mladoboleslavští totiž konečně omladili dvojkovou Octavii a ta dál už pouze vylepšila poměrně slušný a velmi praktický celek. Kontroverzní design byl zpočátku vnímán rezervovaně, po letech se však lidem líbí.
2011 – Octavia II facelift vs. i30 gen.2
Historie se opakuje? Tak to ani náhodou. Jihokorejci přesunuli vývoj modelu do Německa, a v roce 2011 zasadila druhá generace Hyundai i30 své konkurenci tvrdý úder. Nálož příplatkové výbavy, i bohatší nabídka motorů se silným naftovým dvoulitrem už dělají mnoha okolním výrobcům vrásky na čele. Kvalita zpracování sice stále nedosahuje takové úrovně, na i30 už se ale nesmí zapomínat.
2013 – Octavia III vs. i30 gen.2
O mílový krok vpřed. Přesně tak by se dal nazvat posun od dvojkové k trojkové Octavii. Autoservisy si to v současnosti po zhruba 6 letech od uvedení moc nemyslí, ale to nic nemění na praktičnosti, velikosti a vyspělosti stále ještě současné generace Octavie. To auto se zkrátka povedlo a Hyundai i30 doslova odsunulo na pátou kolej za nádražní depo. I proto jsme zhruba v polovině roku 2013 svědky masivního příchodu skutečně trapné marketingové kampaně namířené proti Škodě.
2015 – Octavia III vs. i30 gen.2 facelift
Modernizace Hyundai i30 nebyla na první pohled moc vidět. V útrobách auta se ale změnilo hodně. Jezdí lépe, výrazně více potichu a lepší kvality se dočkaly také použité materiály. Zatímco u Octavie lidé po dvou letech na trhu zjišťují, že v porovnání s minulou generací jde, co se kvality týče, spíš o krok zpět. Šílený marketing neustává a už dokonce i Škoda započala útočnou kampaň.
2017 – Octavia III facelift vs. i30 gen.3
Rok změn! Rok 2017 přinesl skutečný převrat v dosavadních bojích mězi oběma modely (automobilkami) na našem území. Nová generace Hyundai i30 je totiž pro Octavii skutečně plnohodnotným soupeřem. Je pohledný, praktický, a aby toho nebylo málo, přibyla na trhu ještě varianta Fastback, která už definitně likviduje dosud nepolapenou výhodu Octavie v podobě karoserie typu liftback.
Octavia třetí generace díky faceliftu naopak dále vyspěla. Má nepopsatelně lepší infotainment, kontroverzní čtyři oči a o pár milimetrů širší zadní nápravu, která auto dělá stabilnějším, komfortnějším a výrazně tišším.
2018 – Octavia III facelift RS245 vs. i30 gen.3 N
Král je mrtev, ať žije král? Pokud patříte k petrolheadské komunitě doslova fanatických příznivců rychlých aut, jistě vás dosavadní kampaň českého zastoupení Hyundai neoslovila. V roce 2018 se ale něco změnilo. Nehledě na děsnou reklamu, na náš trh zavítal popravdě rovnou ten nejlepší hothach, který si lze koupit. A není to Octavia RS s benzínovým turbomotorem a elektronickým samosvorem, je to Hyundai. Hyundai i30 N, který jako jediný z konkurentů nabídne surové svezení připomínající devadesátá léta a dechberoucí jízdní zážitek, u kterého nejenom že jedete rychle, ale u kterého se bavíte!
Tak co myslíte? Standardní Octavia třetí generace nad novým Hyundaiem i30 v našich očích stále vítězí. Její náskok se ale ztenčuje rychleji, než ledy v Arktickém oceánu a je tak více než pravděpodobné, že nová generace i30 ji už definitivně porazí… Vždyť rychlé „Tříce“ se to povedlo už dnes.
.« Krádeží aut rapidně přibývá. Na vině je jeden moderní prvek výbavy Nejostřejší Renault Mégane R.S. Trophy vstupuje na trh. Kolik stojí? »