Škoda Slavia: Atraktivní sedan doplňuje nabídku modelů v rámci projektu INDIA 2.0
Po úspěšném uvedení SUV KUSHAQ rozšiřuje ŠKODA AUTO nabídku modelů určených pro indický trh o sedan ze segmentu A0. Stejně jako KUSHAQ je i SLAVIA postavena na modulární platformě MQB‑A0‑IN. Jedná se o verzi modulární platformy MQB koncernu Volkswagen, která byla společností ŠKODA AUTO speciálně upravena pro indický trh. Vůz nabízí bohatou bezpečnostní výbavu, moderní infotainment a také dva úsporné a výkonné motory TSI o výkonu 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k). Model je z velké části vyvíjen v Technologickém centru v indické Púně.
Spolu s SUV ŠKODA KUSHAQ vytváří nová ŠKODA SLAVIA podmínky pro naplnění růstových plánů koncernu Volkswagen v Indii. Ten investuje do projektu INDIA 2.0 celkem jednu miliardu eur. Cílem je dlouhodobé posílení pozice značek ŠKODA a Volkswagen na indickém trhu. Do roku 2025 chtějí tyto dvě značky v závislosti na vývoji trhu a konkrétního segmentu dosáhnout společného tržního podílu ve výši 5 %. Pro ŠKODA AUTO by se tak Indie stala jedním z pěti největších trhů na světě.
Jméno modelu propojuje Indii s Českou republikou. Vzdává také hold zakladatelům společnosti Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, kteří od roku 1896 vyráběli a prodávali v Mladé Boleslavi vlastní bicykly pod názvem SLAVIA. V roce 1899 pak představili první motocykly. Jméno SLAVIA se stalo na počátku 20. století synonymem spolehlivosti, cenové dostupnosti a vynalézavosti. Jsou to vlastnosti, které i dnes charakterizují filozofii značky ŠKODA.
Nová SLAVIA nabízí velkorysý prostor pro pět cestujících a objem zavazadlového prostoru činí 521 litrů. Vůz má velmi elegantní tvar evokující kupé. Přední světlomety a zadní světla s typickými krystalickými prvky využívají LED technologii. Chromované designové prvky a dvoubarevná kola z lehké slitiny odpovídají představám indických zákazníků. Nový metalický odstín modrá Crystal je barva nabízená exkluzivně pro vůz SLAVIA.
Díky velkému rozvoru 2 651 mm, vyváženým proporcím a siluetě evokující kupé spojuje nová ŠKODA SLAVIA ve své třídě eleganci s velkorysým prostorem typickým pro vozy ŠKODA. Šířka 1 752 mm a výška 1 507 mm pak zajišťují dostatek místa pro pět cestujících. Díky délce 4 541 mm a světlé výšce 179 mm se vůz skvěle hodí do indických velkoměst a největší zavazadlový prostor ve své třídě o objemu 521 litrů z něj dělá ideálního rodinného společníka.
Nová ŠKODA SLAVIA je k dispozici ve třech výbavových stupních Active, Ambition a Style. Vůz vnáší do oblíbeného segmentu A0 emocionální designový jazyk vozů OCTAVIA a SUPERB, které jsou v Indii úspěšné. Vzhled nového sedanu tak charakterizují ostře vykreslené linie a čisté plochy. Elegantní silueta s mírně se svažující linií střechy evokuje kupé. Široké víko zavazadlového prostoru a nízká nákladová hrana umožňují snadné a pohodlné nakládání předmětů, uprostřed je pak umístěn nápis ŠKODA. Ve výbavových stupních Ambition a Style umocňují celkový dojem chromované prvky. Ve výbavovém stupni Ambition se nacházejí na vnějších klikách a předním nárazníku. Ve výbavě Style jsou na spodní straně bočních oken a na zadním nárazníku. Od výbavového stupně Ambition zdobí přední blatníky specifická plaketa s krystalickými chromovanými prvky a nápisem ŠKODA. Součástí výbavového stupně Style jsou dvoubarevná broušená 16″ kola z lehké slitiny.
Široká šestihranná maska chladiče s chromovaným rámečkem zasahuje po stranách k úzkým světlometům s krystalickými prvky. Ve výbavových stupních Active a Ambition jsou pro potkávací a dálková světla použita halogenová světla, denní svícení využívá LED technologii. Od výbavového stupně Ambition jsou součástí standardní výbavy také kulaté mlhové světlomety. Vrcholná verze předních světlometů výbavového stupně Style má šestihranný LED modul pro potkávací a dálkové světlo a také výraznou linku denního svícení ve tvaru písmene L. U dvoudílných zadních světel, které mají typický tvar písmene C, využívá koncové a brzdové světlo LED technologii. Výbavové stupně Ambition a Style mají ve víku zavazadlového prostoru ještě doplňkové LED světlo.
ŠKODA SLAVIA je dostupná v pěti barvách karoserie. Kromě metalického odstínu modrá Crystal, který ŠKODA nabízí exkluzivně pro tento nový sedan, jsou na výběr stejně jako u vozu KUSHAQ odstíny červená Tornado, bílá Candy a metalické laky stříbrná Brilliant a Carbon Steel.
Prostorný interiér sedanu SLAVIA charakterizují typické prvky značky ŠKODA obohacené o indické akcenty. V novém voze SLAVIA je použit současný koncept interiéru známý z evropských modelů ŠKODA. Centrálním prvkem je samostatně stojící obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou až 10″. Dalším výrazným elementem jsou kulaté boční výdechy ventilace. Použité barvy, dekorační lišty a komfortní prvky, které jsou součástí výbavového stupně Style, jsou navrženy tak, aby vyhovovaly potřebám indických zákazníků.
Nová SLAVIA nabízí samostatně stojící obrazovku infotainmentu s dotykovým ovládáním. Pod dotykovým displejem s úhlopříčkou až 10″ kopíruje charakteristická linie tvar masky chladiče a vytváří i opěrku pro ruku, která ovládá dotykovou obrazovku. Šíři interiéru s velkorysým prostorem podtrhuje horizontální dekorační lišta, která se táhne až k výrazným kulatým bočním výdechům ventilace. SLAVIA má také speciální designový prvek – po stranách obložení přístrojového štítu se nachází nápis ŠKODA. Přístrojová deska a výplně dveří jsou ve všech třech výbavových stupních dvoubarevné. Horní část je v černém provedení a dolní část ve světle béžové barvě. Sedadlo řidiče je standardně výškově nastavitelné. Ve výbavových stupních Active a Ambition jsou sedadla potažená látkou, ve výbavě Style je pak použito kožené čalounění.
SLAVIA je dostupná ve výbavových stupních Active, Ambition a Style. Základní výbavový stupeň Active nabízí dvouramenný volant, analogové ukazatele a 2,8″ LCD displej. Přístrojovou desku zdobí černá dekorační lišta. Součástí výbavy je také výkonná klimatizace, LED čtecí lampičky vpředu i vzadu a dva úchyty ISOFIX a TopTether pro dětské sedačky na zadních sedadlech. Od výbavového stupně Ambition je součástí standardní výbavy automatická klimatizace Climatronic s funkcí Air Care a výdechy ventilace pro cestující vzadu. Ambientní LED osvětlení zdobí palubní desku, odkládací prostor ve středové konzoli a vnitřní kliky dveří. Kombinovaný přístrojový panel má TFT displej. Řadicí páka a volant jsou kožené. U vozidel s automatickou převodovkou (k dispozici ve výbavových stupních Ambition a Style) nebo převodovou DSG (na přání pro výbavový stupeň Style) je volant vybaven také pádly, kterými lze volit rychlostní stupně. Dekorační lišta na přístrojové desce je ve stříbrné metalické barvě. Vnitřní kliky dveří a tlačítko ruční brzdy jsou chromované stejně jako rámeček bočních výdechů ventilace. Přední loketní opěrka má odkládací schránku, zatímco zadní středová loketní opěrka disponuje držákem nápojů. Zadní sedadla lze sklápět v poměru 60:40.
Nejvyšší výbavový stupeň Style nabízí velmi bohatou výbavu. Přidává další chromované ozdobné prvky na středové konzoli a automaticky zatmívatelné vnitřní zpětné zrcátko. Dekorační lišta na přístrojové desce má speciální lesklou povrchovou úpravu. Přední sedadla jsou ventilovaná, sedadlo řidiče lze výškově nastavit. Sedadla jsou čalouněná perforovanou kůží v béžové barvě a zdobí je kontrastní švy, které jsou použity také u středové loketní opěrky. Kůží jsou potaženy i loketní opěrky dveří. Součástí výbavového stupně Style je rovněž elektricky ovládané střešní okno s automatickým vypnutím pohonu při mechanické detekci překážky v dráze okna, bezklíčové odemykání KESSY, vnější zpětná zrcátka s funkcí automatického sklápění a digitální přístrojový panel s 8″ barevným displejem.
Speciální odkládací prostor na palubní desce byl navržen tak, aby odpovídal představám indických zákazníků. Řidič může mít díky tomu pevně připevněný talisman pro štěstí stále na očích. K dalším typickým Simply Clever prvkům patří například držák parkovacích lístků na vnitřní straně A sloupku, přihrádka na sluneční brýle, pružný držák na dokumenty v odkládacích schránkách dveří nebo reflexní odrazky ve všech dveřích, které zajišťují, aby řidiči projíždějících vozidel ve tmě dříve zaregistrovali otevřené dveře. Nová SLAVIA nabízí v interiéru odkládací prostory s celkovým objemem 23 litrů. V přední části interiéru se kromě víceúčelového odkládacího prostoru na přístrojové desce nachází také odkládací schránky ve dveřích, odkládací schránka na straně řidiče nebo klimatizovaná schránka před spolujezdcem. Kromě otevřené přihrádky nabízí středová konzole také Jumbo Box pod středovou loketní opěrkou a protiskluzovou gumovou podložku v držáku nápojů. V zadní části interiéru se nachází odkládací schránky v zadních dveřích a držák nápojů ve středové loketní opěrce vzadu. Mobilní telefony lze uložit do malých kapes umístěných na opěradlech předních sedadel. SLAVIA nabízí také největší zavazadlový prostor ve své třídě o objemu 521 litrů.
ŠKODA SLAVIA nabízí dva úsporné a výkonné benzinové motory TSI. K dispozici je tříválcový motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) a čtyřválcový motor 1,5 TSI generace Evo o výkonu 110 kW (150 k). Oba motory splňují přísnou indickou emisní normu BS6. Svůj výkon standardně přenášejí prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, do sériové výbavy patří také systém Start-Stop. Motor 1,0 TSI je na přání dodáván s šestistupňovou automatickou převodovkou. Vrcholná motorizace 1,5 TSI je na přání k dispozici se sedmistupňovou převodovkou DSG.
Nová ŠKODA SLAVIA nabízí moderní a úsporné benzinové motory TSI s přímým vstřikováním paliva, které se vyznačují vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Oba motory se pojí s pohonem předních kol a splňují přísnou indickou emisní normu BS6. Svůj výkon standardně přenášejí prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.
Základním motorem je výkonný benzinový tříválec 1,0 TSI se zdvihovým objemem 1,0 l a výkonem 85 kW (115 k). Maximální točivý moment činí 178 Nm. S tímto motorem dosahuje vůz zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s a maximální rychlost je 190 km/h. Standardně dodávaný systém Start-Stop s rekuperací pomáhá snižovat spotřebu paliva a emise CO2. Varianta s na přání dostupnou šestistupňovou automatickou převodovkou je také standardně vybavena systémem Start-Stop. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 11,7 s, maximální rychlost činí 190 km/h.
Vrcholnou motorizací je 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a s maximálním točivým momentem 250 Nm. S tímto čtyřválcovým motorem generace Evo zrychluje SLAVIA z 0 na 100 km/h za 8,8 s. Maximální rychlost činí 190 km/h. Díky mnoha technickým změnám má tento motor nižší spotřebu paliva. Motor je na přání dostupný také v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG. Systém Start-Stop s rekuperací je standardně dodáván k oběma převodovkám. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru. Dosavadní litinové vložky válců jsou nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy. Tenká prášková vrstva měří pouhých 150 μm (0,15 mm) a snižuje vnitřní tření, což zároveň snižuje spotřebu paliva a emise. Stejně tak se díky lepšímu rozložení a odvodu tepla ve spalovacím prostoru redukuje i tepelné zatížení motoru. Motor 1,5 TSI je také vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která je v této třídě nabízena vůbec poprvé. Systém automaticky vypíná při nízkém zatížení motoru dva válce, a dále tak snižuje spotřebu a emise.
« Agresivita na silnicích aneb Proč se za volantem chováme jinak Test Hyundai i20 N Premium: Nejlepší HotHatch? »