Škoda se pořádně odvázala: Enyaq RS Race je závodní elektromobil ve stylu rally
Škoda Motorsport představuje nový koncept plně elektrického závodního vozu: Enyaq RS Race. Tento koncept, vycházející ze závodní DNA značky Škoda, podporuje vývoj inovativních technologií a udržitelných materiálů a slouží jako pilotní projekt pro budoucí sériově vyráběné modely. Koncepční vůz, který je nižší a širší, je z části tvořen inovativními, udržitelnými biokompozitními díly, které poskytují stejnou tuhost a hmotnostní výhody jako uhlíková vlákna. Zároveň přispívají k celkovému snížení hmotnosti o 316 kg ve srovnání s vozem Škoda Enyaq Coupé RS, z něhož Enyaq RS Race vychází.
„Vůz Škoda Enyaq RS Race byl vyvinut zcela ve vlastní režii Škoda Motorsport. Vychází ze sériového modelu Enyaq Coupé RS a vyznačuje se sebevědomým designem s výraznou závodní DNA, vylepšenou aerodynamikou a vynikající akcelerací. Z hlediska udržitelných řešení slouží nový koncepční vůz také jako pilotní projekt pro budoucí inovace v sériové výrobě. Biokompozitní díly vedly k výraznému snížení hmotnosti a s ohledem na budoucí implementaci je nyní testujeme v motorsportu, včetně aktuálního závodního speciálu Škoda Fabia RS Rally2.“ Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.
Inženýři Škoda Motorsport vyvinuli plně elektrický závodní vůz, který se inspiruje jízdní dynamikou úspěšného vozu Škoda Fabia RS Rally2. Závodní DNA značky Škoda a přísné požadavky motorsportu nadále posouvají hranice technických inovací. Vývoj modelu Enyaq RS Race byl zahájen v roce 2023. Projekt je ukázkou aktivit společnosti Škoda Auto v oblasti elektrifikovaného motorsportu, který je motorem pokroku směrem k udržitelnější budoucnosti. Koncepční vůz vychází z modelu Škoda Enyaq Coupé RS a využívá stejné elektrické pohonné ústrojí, je však o 70 mm nižší a širší vpředu o 72 mm a vzadu o 116 mm. Co je však nejdůležitější – vůz je výrazně lehčí než sériový model. Ke snížení jeho hmotnosti přispívají biokompozitní díly použité na karoserii i v interiéru, které obsahují lněná vlákna. Kromě toho koncept těží z řady vizuálních a technických úprav, včetně širšího a sníženého podvozku, přepracovaných nárazníků a také upravených tlumičů a pružin. Zcela nový vysoce výkonný brzdový systém, závodní sedadla a bezpečnostní rám zajišťují nejvyšší možnou aktivní i pasivní bezpečnost. Zatmavené přední světlomety jsou opatřeny výrazným logem Škoda Motorsport. Schránky světlometů jsou upraveny tak, aby bylo možné vůz osadit většími koly. Zadní světla byla rovněž ztmavena. V místě masky chladiče byla přední maska Crystal Face sériového modelu nahrazena jedním podlouhlým LED pásem spojujícím oba světlomety.
Pro snížení hmotnosti ve srovnání se sériovým modelem použili inženýři Škoda Motorsport inovativní a udržitelné materiály a odstranili všechny komponenty, které nebyly pro zamýšlené použití vozu nezbytné. Navíc u automobilu použili boční okna a okno pátých dveří z odlehčeného polykarbonátu. Tato opatření společně vedla k celkovému snížení hmotnosti o 316 kg. Udržitelné biokompozitní díly, vyvinuté ve spolupráci s partnerem Škoda Motorsport, společností Bcomp, jsou použity na karoserii, včetně nárazníků, blatníků, střechy, kapličky větrání na střeše a zadního křídla. Tyto odlehčené materiály jsou použity také v interiéru, například na palubní desce, výplních dveří a opěrkách nohou pilota a navigátora. Kromě toho byla panoramatická prosklená střecha sériového modelu nahrazena střešním panelem z biokompozitu.
Celkem 16 komponent vozu je vyrobeno z udržitelných materiálů, přičemž uhlíková vlákna byla nahrazena přírodními lněnými vlákny v interiéru i exteriéru. Ta jsou testována v nejnáročnějších závodních podmínkách, například ve voze Škoda Fabia RS Rally2, spolu s udržitelnými mazivy pro spalovací motory, převodovky a tlumiče. Jedním z příkladů je AmpliTex, technická výztužná tkanina vyrobená z obnovitelných lněných vláken pěstovaných v Evropě. Tato tkaná vlákna nejenže snižují vibrace v interiéru a přispívají ke snížení hmotnosti, ale slouží také jako vizuálně atraktivní designový prvek. Vlákna jsou navíc zpracovávána mechanicky, nikoli chemicky, a pěstování lnu má ve srovnání s jinými plodinami výrazně nižší dopad na půdu.
Technologie PowerRibs™ společnosti Bcomp využívá velmi lehká, vysoce výkonná přírodní vlákna, která jsou rovněž vyrobena ze lnu. Materiál PowerRibs™ kombinuje maximální tuhost a minimální hmotnost tím, že vytváří 3D strukturu, která vyztužuje tenkostěnné panely karoserie. Mezi výhody patří úspora surovin, snížení hmotnosti a nižší výrobní náklady díky použití menšího množství spotřebního materiálu. Tento inovativní materiál nabízí srovnatelnou tuhost a hmotnost jako uhlíková vlákna a zároveň snižuje emise CO₂ přibližně o 85 %. Je to poprvé, co Škoda Auto použila tento materiál na komplexní a velké díly, jako jsou přední blatníky, bočnice a nárazníky. Při přípravě a výrobě prototypu konstruktéři rovněž hojně využívali 3D tisk a použili recyklované materiály, jako je nylon a CO₂ neutrální biologicky odbouratelná biopolymerní vlákna.
Při stavbě karoserie modelu Enyaq RS Race byly jednotlivé díly staženy z výrobní linky, od základu přepracovány a znovu sestaveny. Kromě bezpečnostního rámu z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli, který zpevňuje karoserii a chrání posádku, je koncepční vůz vybaven dalšími bezpečnostními prvky převzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Patří mezi ně závodní sedadla Atech se šestibodovými bezpečnostními pásy, bezpečnostní výplně dveří a automatický hasicí systém. Stejně jako u rallyových vozů kategorie WRC signalizují stav vysokonapěťového systému zelená a červená světla na obou stranách vozu. Světlá výška byla snížena o 70 mm. Spodní část vozu je chráněna speciálními ližinami, které zamezují nadměrnému opotřebení podvozkových součástí a zároveň chrání baterii.
Aerodynamický paket zahrnuje velké zadní křídlo, aerodynamicky optimalizovanou střechu a kanál přivádějící náporový vzduch do kabiny vozu. Malé finlety v zadní části střechy usměrňují proudění vzduchu přímo na zadní křídlo. Přepracován byl také přívod vzduchu k chladicí soustavě, kde došlo k vyplnění čelní plochy a nasávání vzduchu probíhá spodní částí nárazníku. Z toho důvodu bylo nutné také naklopit chladicí stěnu. Přepracované nárazníky se dvěma přídavnými vzduchovými clonami vpředu, širší blatníky a nový zadní difuzor spolu s velkým zadním křídlem zvyšují přítlak a zlepšují jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech. Turbulence v okolí kol jsou minimalizovány prvky pro vedení vzduchu ve tvaru křídla. Větrací mřížky v podbězích předních a zadních kol zlepšují aerodynamiku i chlazení brzd. Enyaq RS Race může být vybaven také aerodynamicky optimalizovanými koly.
Odborníci Škoda Motorsport upravili několik komponentů vozu Enyaq RS Race. Například brzdová soustava sériového modelu byla nahrazena vysoce výkonnou, která obsahuje karbon-keramické brzdové kotouče, desetipístkové třmeny vpředu, čtyřpístkové třmeny vzadu a nový systém chlazení brzd. Kromě toho byl koncepční vůz vybaven dlouhou pákou hydraulické ruční brzdy, která je nezbytnou výbavou každého rallyového vozu. Pedálová sestava byla převzata z vozu Škoda Fabia RS Rally2. Místo standardních DCC tlumičů bylo instalováno speciální sportovní odpružení, které umožňuje individuální nastavení tuhosti pružin, komprese a odskoku. 20“ kola jsou obuta do nízkoprofilových pneumatik. Dva elektromotory s kombinovaným výkonem 250 kW a baterie s kapacitou 82 kWh jsou shodné s těmi, které jsou použity v sériovém modelu. Stejně jako u vozu Škoda Enyaq Coupé RS je nejvyšší rychlost 180 km/h, ale lehčí Enyaq RS Race dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než pět sekund.
Zcela přepracovaný interiér je inspirován modelem Škoda Fabia RS Rally2 a zahrnuje také upravený systém infotainmentu. Závodní volant s novými tlačítky připomíná volant z úspěšného zákaznického rallye vozu. Místo progresivního hřebenového řízení používaného v modelu Enyaq Coupé RS je Enyaq RS Race vybaven lineárním řízením s nastavitelným odporem při řízení ovládaným pomocí softwaru a převodovým poměrem optimalizovaným pro závodní účely. Volič směru jízdy a centrální panel pro startování vozu a aktivaci automatického hasicího systému jsou v tomto dvoumístném voze umístěny mezi sedadly.
Enyaq RS Race je vybaven prémiovým audiosystémem Havas s digitálním zesilovačem zvuku, který zajišťuje charakteristický strhující závodní zvuk. Tento zcela nový audiosystém je výrazně hlasitější než audiosystém v sériovém modelu Enyaq Coupé RS a jeho zvukový projev lze měnit. Zvuk je produkován i při rychlostech nad 30 km/h, což zajišťuje vzrušující akustický zážitek po celou dobu jízdy.
« Test ojetiny Chevrolet Camaro SS 6,2 V8: Dostupná cesta k pořádnému autu Řidiči mají poslední šanci vyzkoušet palivo šampionů české rally před zimní přestávkou »