skoda-octavia-iv-27

Škoda odkládá elektrickou Octavii a prodlužuje život spalovacím modelům

11. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Klesající prodeje elektromobilů donutily mnoho automobilek aktualizovat své původní plány. Patří mezi ně i Škoda. Už dříve jsme věděli, že se rozhodla prodloužit životní cyklus modelů Fabia, Scala a Kamiq. Teď přichází na řadu i Octavia.

„Původně jsme řekli, že do roku 2027 postupně vyřadíme modely Fabia, Kamiq a Scala, ale nyní jsme dali těmto autům zelenou, aby na linkách zůstala až do konce dekády, protože když mluvíme o prodeji elektromobilů, dochází k jeho zpomalení,” řekl pro britský Auto Express šéf Škody Klaus Zellmer.

Zellmer také dodal, že „Škoda se vždy starala o to, co chtějí spotřebitelé a ne o to, co si myslí, že je správný způsob dopravy nebo pohonu.“ Podle něj se automobilka pokusí být co nejflexibilnější. Změny se však dotkly i elektrických ambicí. Přitom ještě loni bylo všechno jasně nalinkované. Škoda měla přinést na trh do roku 2026 šest nových elektromobilů. Jenže podle Evropské asociace automobilových výrobců ACEA se od ledna do srpna snížil podíl elektromobilů na registracích z 15,1 na rovných 14 procent. To je minimálně o pět procent méně, než automobilky očekávaly.

Škoda tedy reaguje zpomalením harmonogramu. „Abych byl úplně upřímný, se zpomalením transformace na bateriová elektrická vozidla se vracíme k našemu plánu,” řekl Zellmer. Obětí se má stát právě elektrická Octavia. „Kadence je nyní taková, že po Enyaqu, Enyaqu Coupé a Elroqu je na řadě Epiq a poté SUV na bázi konceptu Vision 7S, který jste viděli. Teprve poté, možná v roce 2027 nebo 2028, se zaměříme na Octavii kombi,“ vysvětlil šéf české značky. To je odklad o dva roky.

Zellmer přisuzuje zpomalení prodeje elektrických aut různým faktorům, včetně nedostatků v nabíjecí infrastruktuře, obav z dojezdu, rostoucích nákladů na elektřinu a výrazně vyšší ceny elektromobilů. Zároveň kritizuje, že lidé se při koupi auta rozhodují iracionálně. „Vždy jsem říkal, že lidé kupují auta z nejméně pravděpodobného důvodu, pro který je potřebují. Například si koupí kombi, protože v určitém okamžiku sháněli nábytek v Ikei a potřebovali naložit skříň. A pak chtějí opět kombi.” Obavy z dojezdu považuje za čistě emocionální.

„Kdo pravidelně jezdí dál než 500 km? A i když se tak stane, stačí jedna zastávka, kde auto nabijete z 30 na 60 % za méně než 15 minut. A jede se dál. Není to problém,“ tvrdí Zellmer. Podle něj elektromobily vyžadují změnu návyků, a proto zákazníci potřebují více času. „Musíme dát lidem čas, aby na to byli připraveni, a proto nabízíme alternativy.” Než se tak stane, bude muset Škoda žít z prodeje spalovacích aut a bojovat s nízkými maržemi z elektromobilů. Marketingový šéf Škody Martin Jahn totiž připustil, že společnost obětuje ziskovou marži na novém Elroqu, aby k němu přitáhla více zákazníků.

„Přiznávám, že tohle není nejziskovější auto v naší nabídce. Musíme zapracovat na nákladech, zejména na nákladech za baterie, aby byly elektromobily v budoucnu ziskovější,“ přiznal Jahn. Do té doby pomohou neziskové elektromobily alespoň snížit flotilové emise a vyhnout se drastickým pokutám za nadlimitní gramy CO2.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz