ŠKODA OCTAVIA RS 245: sportovní, prostorný a praktický rodinný vůz
Nová ŠKODA OCTAVIA RS 245 je nejsilnější a nejdynamičtější ŠKODA OCTAVIA v historii značky. Vrcholný, sportovně laděný model nejprodávanější modelové řady má výkon 180 kW (245 k), tedy o 11 kW (15 k) vyšší, než měla dosud nejsilnější verze ŠKODA OCTAVIA RS 230. Silný motor a inovativní technika podvozku včetně elektronicky řízené mechanické uzávěrky předního nápravového diferenciálu (VAQ) umožňují ultimativní zážitek z jízdy. Tento vůz je k dostání v karosářských verzích liftback i kombi. Jeho maximální rychlost je omezena na 250 km/h, z 0 na 100 km/h zrychluje za pouhých 6,6 s (v karosářské verzi kombi: 6,7 s). V interiéru a zavazadlovém prostoru je jako obvykle k dispozici spousta místa. Kromě toho jsou i pro vůz ŠKODA OCTAVIA RS 245 k dostání nejnovější asistenční systémy. S infotainment systémem jsou cestující díky Wi-Fi hotspotu a modulu LTE na přání vždy online. Četná Simply Clever řešení dokládají praktičnost. V segmentu kompaktních sportovně laděných vozů jde o jedinečnou kombinaci.
Design
ŠKODA OCTAVIA RS 245 nese novou tvář značky se mimořádně sportovními detaily. Vertikálně uspořádané lamely masky chladiče i rámeček masky chladiče mají leskle černý lak. Nárazník je formován výrazně do šířky, má široké vstupy vzduchu s voštinovou strukturou. Nově strukturované světlomety s křišťálovým vzhledem jsou standardně vybaveny Full LED technologií a funkcí AFS. Také mlhové světlomety, zadní sdružené svítilny a osvětlení registrační značky mají krystalický design a jsou vybaveny prvky LED.
Sportovní černou barvu mají také kryty elektricky ovládaných vnějších zrcátek s pamětí a Boarding Spots – světla, která osvětlují okolí vozu při nastupování a vystupování. Masku chladiče a páté dveře zdobí logo RS s lesklým černým „V“ (Victory). Detaily jako spoiler na zádi liftbacku, resp. spoiler na hraně střechy u verze kombi jsou dalšími znaky emocionálního a dynamického designu. Také markantním zvukem ze sportovního výfuku dává model ŠKODA OCTAVIA RS 245 najevo, že je špičkovým sportovně laděným vozem. Vzhled exteriéru dotvářejí lichoběžníkové leskle černé koncovky výfuku.
Střešní linie u vozu ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245 klesá jemně směrem dozadu a elegantně přechází do sloupku D. Zakončení tvoří hrana spoileru (u verze liftback), resp. spoiler na hraně střechy (u verze kombi). LED prvky zajišťují téměř všechny funkce zadních svítilen. Pro značku typické koncové světlo v podobě písmene C vypadá jako homogenní světelná plocha. Detailní kontury zapracované ve světlech zlepšují aerodynamiku, která má u karosářské verze liftback hodnotu cx 0,303 a u verze kombi 0,319.
Obě karosářské verze mají délku 4 689 mm. Šířka vozu činí 1 814 mm, výška verze liftback činí 1 448 mm, u verze kombi 1 452 mm. Rozvor náprav 2 680 mm je pro tuto třídu vozů neobvykle dlouhý. Z těchto rozměrů vytvořili technici ve ŠKODA AUTO interiér, který dalece přesahuje obvyklé rozměry v tomto segmentu a zajišťuje tak velkou prostornost.
Tyto velkorysé rozměry dělají z modelů RS 245 opravdové rodinné sportovní vozy. Základní délka zavazadlového prostoru činí 1 084 mm u karosářské verze liftback, 1 050 mm u karosářské verze kombi. Při sklopeném zadním opěradle naroste na 1 912 mm u verze liftback (1 878 mm u verze kombi). Šířka zavazadlového prostoru 1 010 mm mezi podběhy u verze liftback i kombi umožňuje transport zvláště neskladných předmětů. Objem zavazadlového prostoru karosářské verze liftback je také velkorysý – 590 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 580 l). Ve verzi kombi je to dokonce 610 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 740 l). Hodnoty, kterých jen zřídka dosahují i vozy vyšších tříd.
Pro vozy ŠKODA OCTAVIA RS 245 a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245 jsou na výběr čtyři barvy karoserie: červená Corrida, bílá Moon, černá Magic a šedá Steel.
Hnací ústrojí a podvozek
Pod kapotou vrcholné verze modelové řady ŠKODA OCTAVIA pracuje čtyřválcový benzinový motor TSI o výkonu 180 kW (245 k). Nabízí o 11 kW (15 k) vyšší výkon než předchozí špičková varianta modelu. Maximální točivý moment 370 Nm je k dispozici od 1 600 do 4 300 min-1. Na výběr je šestistupňová ručně řazená převodovka nebo sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Karosářská verze liftback zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 s, verze kombi za 6,7 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. ŠKODA OCTAVIA RS 245 je tak nejrychlejším a nejsilnějším modelem řady ŠKODA OCTAVIA všech dob.
Průměrná kombinovaná spotřeba paliva činí jen 6,4 l/100 km v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG (6,6 l s manuální šestistupňovou převodovkou), odpovídající emise CO2 činí 146 resp. 150 g/km.
Zvláště působivé jsou hodnoty pružného zrychlení. Sprint z 60 na 100 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni trvá ve voze ŠKODA OCTAVIA RS 245 s manuální převodovkou jen 6,4 s (ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245: 6,5 s), na zrychlení z 80 do 120 km/h stačí pouhých 6,6 s (ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245: 6,8 s) – to jsou působivé hodnoty.
Sportovní podvozek snižuje karoserii vozu ŠKODA OCTAVIA RS 245 oproti běžným modelům této řady o 15 mm. Rozchod zadních kol je o 30 mm širší než u předchozího modelu ŠKODA OCTAVIA RS 230. Standardně dodávaná kola z lehké slitiny v černém designu jsou devatenáctipalcová.
Stabilizační program ESC se sportovním režimem patří ke standardní výbavě stejně jako elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ. Ta umožňuje zvláště dynamické zrychlování ze zatáček. Technika původně vyvinutá pro motorsport funguje na bázi elektronicky řízené lamelové spojky, která je umístěna mezi diferenciálem a pravou polovinou hnací nápravy. Dle potřeby lze poslat až 100 % přenositelné hnací síly na jedno z předních kol. Diferenciál se zvýšenou svorností distribuuje při průjezdu zatáčkami hnací sílu motoru ve zvýšené míře na přední vnější kolo v zatáčce, tedy tam, kde je v zatáčkách lepší trakce. Riziko nedotáčivosti vozu při zrychleních podstatně klesá.
Volba jízdního profilu Performance Mode Selection a Performance Sound Generator umožňuje individuální nastavení funkcí pohonu, podvozku a komfortních funkcí. Dynamický charakter vozu ŠKODA OCTAVIA RS 245 je navíc zvýrazněn progresivním řízením a volitelným adaptivním podvozkem DCC (Dynamic Chassis Control).
Elektronicky ovládané prvky mění průtočný průřez ventilů a tím ovlivňují charakteristiku tlumičů. Řidič má přitom k dispozici tři režimy: Comfort, Normal a Sport. DCC kromě toho přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že v dynamicky projížděných zatáčkách nebo krizových situacích samočinně přepíná do nastavení odpovídajícímu režimu Sport a tím zajišťuje vyšší stabilitu, lepší přilnavost pneumatik a kratší brzdné dráhy.
Volbou jízdního profilu může řidič ovlivňovat charakteristiky řízení, řazení DSG a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport a Individual. Individuální preference se ukládají do volitelných personalizovaných klíčů. Ty si pamatují i další individuální nastavení pro klimatizaci Climatronic, audiosystém nebo pozici sedadla a automaticky je nastaví.
Sportovní sedadla potažená materiálem Alcantara® v interiéru
Převážně černý interiér vozů ŠKODA OCTAVIA RS 245 a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245 přesvědčuje nejen svými velkorysými rozměry a dobrou přehledností, ale také hodnotnými materiály. Sportovní sedadla potažená materiálem Alcantara® nabízejí vysoké bočnice a integrované opěrky hlavy pro bezpečné držení těla v rychle projížděných zatáčkách. Přední sedadla zdobí – stejně jako přední prahy – logo RS. Sedadlo řidiče s bederní opěrou zdobené červeným nebo šedým obšitím je elektricky nastavitelné, s pamětí pro uložení tří poloh.
K dynamicky působícímu prostředí se hodí multifunkční sportovní volant s perforovaným koženým potahem a integrovanými páčkami řazení (pro převodovku DSG). Na volitelně vyhřívaném volantu je ovládání rádia a telefonu (bluetooth). Barevný displej Maxi DOT je integrován do přístrojového panelu. Ambientní osvětlení LED vytváří v interiéru působivou světelnou atmosféru. Vybírat lze některou z deseti různých barev.
« TEST ojetiny Lexus IS250 – Skvělá alternativa TEST legendy Alfa Romeo Spider 3.0 V6 – Juniorské Ferrari »