TEST Škoda Octavia 1.8 TSI vs. Škoda Octavia RS 2.0 TSI – kterou koupit?
TL;DR verze: Berte RS, lepší Octavie na trhu není.
A je to, pointa celé recenze je venku a ani to nebolelo. Pokud vás zajímalo jenom rozuzlení, můžete s klidem přeskočit na fotogalerii. Pro ty kdo chtějí znát důvod tohoto rozsudku jsou tu následující odstavce, ve kterých se snažím obhájit své tvrzení. Doufám že budou dávat smysl i široké veřejnosti, a ne pouze jedincům zapáleným do všeho benzín spalujícího.
Prvním a velmi pádným argumentem je cena obou vozů. Stačí letmý pohled do ceníku a pochopíte o čem to mluvím. Když pominu automatickou převodovku v testované verzi tak základ s motorem 1.8 TSI má základní cenu zhruba 560 000 korun, tedy asi o 70 000 méně než RS. Pak ale přijde pohled druhý a kalkulačka v ruce a výhodnost slabší civilní verze mizí v dálavách. Po dovybavení na základní konfiguraci verze RS se cenový rozdíl smrskne na zhruba 13 000 korun a to vám ještě některé prvky výbavy, jako je například Stop/Start systém, zůstanou nepřístupné.
Čtyřválec 1.8 TSI tak dostává první a možná rovnou rozhodující ránu. Ceny jsou srovnatelné a u “RSa” toho za své peníze dostanete podstatně více.
Auta máme objednané a doručené a tak nezbývá než nasednout. A tady přichází hned zkraje další bod pro RS. Anatomická sedadla pro řidiče a spolujezdce s opěradly v jednom kuse jsou úplně jiná liga oproti 1.8 TSI. Nemají sice nastavitelnou hlavovou opěrku, cítit se v nich ale budete mnohem lépe. Pokud tedy nemáte výraznější nadváhu, v tom případě by vás mohla trochu tlačit, v česku ale takoví lidé nežijí, tak nač se tím trápit.
Kromě sedadel už mnoho rozdílů mezi testovanými vozy nenajdete. U dražšího z obou konkurentů je sem tam více obšívání, třeba na volantu, a na dveřních lištách si všimnete karbonového napodobení, jinak se však celý interiér nese v tradičním škodováckém duchu střídmosti. Zadní sedadla se od sebe neliší, stejně jako prostor v kufru a jeho chytrá řešení pro přepravu zavazadel. Obě auta jsou již vybavena víceprvkovou zadní nápravou, zavazadlový prostor tak omezují stejně.
Uvnitř tedy opět vyhrává RS rozdílem tentokrát nepatrným, ale i ten se počítá. Další ze zkoušek je ta asi nejvíce očekáváná – jak jezdí?
Začněme slabším z dvojice. Zážehová “jedna-osmička” je přeplňovaná turbodmychadlem a dává maximální výkon 132 kW v 5100 až 6200 ot./min. Maximální kroutící moment činí 250 Nm v širokém rozsahu 1250 – 5000 ot./min. Lidově zvaný krouťák je úplně stejný jako u menší 1.4 TSI a důvod to má jediný – převodovku DSG. Ta totiž ve verzi se sedmi stupni ani více nezvládne. Zajímavostí je možnost použít benzín s oktanovým číslem 91, výrobce pouze varuje před možným snížením výkonu. Velmi dobrá je také pohotovostní hmotnost pouhých 1320 kilogramů, to se v nižší střední třídě často nevidí a RS tím překonává o více než metrák.
Čím ale tato motorizace nenadchne je zvuk. Po celou dobu pod zátěží zní jako vychozený šicí stroj, naopak při klidné jízdě o ní skoro nevíte a při popojíždění musíte dávat pozor na chodce. Jeden známý se mě dokonce ptal jestli náhodou netestuju hybrid. Tady jednoznačný verdikt vyřknout nelze, někomu bude klidná atmosféra na palubě vyhovovat, někoho k smrti nudit. Já se kloním k té druhé skupině a proto byl pro mě výkonnější bratr přijemnějším společníkem.
Rozdíl zaznamenáte již při nastartování. Bručivý zvuk se v kabině roznese velmi snadno, nebyl jsem ale schopný poznat jestli jde o pravdivý nebo falešný doprovod z reproduktorů. Škoda Octavia RS totiž není pozadu a i ona má onen softwarový syntetizátor závodního ryku. Při běžné jízdě na jízdní režimy Eco nebo Normal je jeho činnost vypnuta nebo omezena, skutečný stav mi nebyl znám. Po přepnutí na Sport si ho ale už nespletete, pod kapotou jako by se vám najednou ocitl nejméně osmiválec americké provenience a celé auto znatelně ožije. Zostří se reakce na plyn a ztuhne posilovač řízení. Umělý zvukový doprovod je opět věcí osobního vkusu, nelze mu však upřít snahu a je s ním celkem zábava. Nesmíte ho prostě brát moc vážně a potom vám bude přinášet úsměv na tvář pokaždé, když šlápnete na plyn.
Těch 162 kW a 350 Nm jdou pod plynem poznat, zvláště při srovnání s 1.8 TSI. Akcelerace na 100 km/h za 6,8 vteřiny je uvěřitelným údajem a zrychlování až k maximu výkonu v 6200 otáčkách je pěkně plynulé. Výrazná špička autu chybí, taková věc se ale už dnes, a ještě k tomu u přeplňovaných aut v koncernu VW, moc nenosí.
Se spotřebou jsou na tom obě auta velmi podobně. Při klidné jízdě po dálnici rychlostí 130 km/h si vezmou shodně okolo 7,5 l/100 km. Ve městě má trochu navrch 1.8 TSI i díky převodovce DSG a drží se okolo 8 litrů, s RS počítejte ještě o litr více. Na okreskách naopak spotřeba padá pod 7 litrů, pokud vás ovšem nepřepadnou závodnické choutky, pak je strop velmi vysoko. A nečekaně brzy vás překvapí prázdná nádrž, v obou případech má pouze 50 litrů a zvláště u RS na to budete nadávat u každého tankování. Hodně prostoru uvnitř, velký kufr a složitá náprava si holt vybrala svou daň.
Nakonec jsem si nechal chování podvozku a kvalitu jízdy jako takovou. RS vyjíždí standartně na sportovním podvozku a v tomto případě se jej podařilo naladit velmi kvalitně. Téměř se nenaklání a zároveň není přehnaně tvrdý i přes osmnáctipalcová kola, kterými byl testovací exemplář vybaven. K dispozici jsou liťáky ještě i o palec větší, přijdou mi ale naprosto zbytečné a pouze budete vyhazovat peníze za větší pneumatiky. 1.8 TSI není v zatáčkách zdaleka tak jistá a sem tam se umí i pěkně naklonit. Při běžné jízdě vám to bude jedno, RS mu ale ujede celkem bez problémů. Pěkným detailem je u RS možnost úplně vypnout stabilizační systémy a nechat přední kola občas zahrabat, tohle se už dneska ani u sportovnějších aut často nevidí.
Máme tu tedy třetí vítězství pro sportovnějšího z bratrů a slabší jedinec leží na zemi poražen neschopen obrany. Škoda Octavia RS je po všech stránkách kvalitním vozem, velmi dobrá startovací cenovka, rozumné částky za příplatkovou výbavu a celková poctivost zpracování z něj dělá jednoznačně nejlepší vůz pro řidiče nadšence v portfoliu značky. Takto povedené auto dělá škodovce ve světě čest a já nepochybuji, že bude stejně úspěšné jako jeho předchůdci.
Plusy Octavia 1.8 TSI
- Dobře fungující adaptivní tempomat
- Převodovka DSG
- Kvalitní zpracování
Mínusy Octavia 1.8 TSI
- Vyšší cena
- Vrzající střešní okno
- Malá nádrž
Plusy Octavia RS
- Dobrá cena
- Naladění podvozku
- Řazení
Mínusy Octavia RS
- Malá nádrž
- Pro někoho uměly zvuk motoru
TECHNICKÉ ÚDAJE – Škoda Octavia 1.8 TSI | |
Motor: | 1798 ccm, čtyřválec, naftový |
Max. výkon: | 132 kW při 5100-6200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm při 1250-5000 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 7,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 231 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1320 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 561 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 800 400 Kč |
TECHNICKÉ ÚDAJE – Škoda Octavia RS 2.0 TSI | |
Motor: | 1984 ccm, čtyřválec, benzínový |
Max. výkon: | 165 kW při 4500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm při 1500-4400 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 6,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 244 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1425 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 629 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 820 700 Kč |
« LaFerrari pro toho, kdo vyhraje titul F1 TEST Škoda Octavia RS 2.0 TSI »