Škoda není montovna: Vrchlabský závod vyrobil pětimiliontou automatickou převodovku pro celý VW Group
Od zahájení výroby převodovek ve Vrchlabí v roce 2012 vyrobila automobilka Škoda Auto už pětimiliontou sedmistupňovou automatickou převodovku DQ200 s přímým řazením. O dvouspojkové převodovky z vrchlabského závodu je velký zájem – používají se nejen ve vozech této české automobilky, ale i v modelech ostatních značek koncernu Volkswagen. Do výroby převodovek automobilka důsledně zapojuje nejnovější technologie z oblasti Průmyslu 4.0.
„Rád bych celému týmu k tomuto výjimečnému výsledku poblahopřál. Pětimiliontá převodovka DQ200 představuje obdivuhodný milník, který svědčí o naší technické zdatnosti a potvrzuje, jaký význam má výroba komponentů ve společnosti Škoda Auto pro celý koncern. Důvod je zřejmý: Naše vrchlabská pobočka do výroby důsledně zapojuje technologie Průmyslu 4.0 a v rámci značky se stala prvním uhlíkově neutrálním výrobním závodem.“ Ivan Slimák, vedoucí závodu Škoda Auto ve Vrchlabí.
Vrchlabský závod Škoda Auto se řadí mezi nejvyspělejší podniky v České republice
Radikální přeměnu vrchlabské pobočky na supermoderní závod pro výrobu komponentů zahájila automobilka Škoda Auto v roce 2011 a dnes je tento provoz jedním z nejpokročilejších výrobních podniků v zemi. Automatické převodovky DQ200 s přímým řazením se zde vyrábějí od října 2012. Necelá polovina z nich se dodává do modelů značky Škoda, větší část se s úspěchem využívá ve vozech dalších značek koncernu Volkswagen. Aby bylo možné silnou poptávku po sedmistupňové automatické převodovce DQ200 uspokojit, vyrábí se 7 dní týdnu v režimu 20 směn a roční výrobní kapacita dosahuje až 690 000 převodovek.
Vrchlabská pobočka automobilky je od konce roku 2020 uhlíkově neutrální a v rámci značky se tak stala prvním závodem, který naplňuje důležitý cíl společnosti – udržitelnost výroby. Na tomto klíčovém pilíři Škoda Auto buduje celkovou firemní strategii a ve svém podnikání se zavazuje uhlíkovou stopu průběžně minimalizovat.
K dosažení uhlíkově neutrální výroby napomáhá ve Vrchlabí řada opatření: optimální energetickou účinnost zajišťuje vyspělé strojní vybavení, dopravní zařízení jsou napájena z moderních lithium-iontových akumulátorů a různé procesy včetně jednotlivých výrobních kroků jsou vysoce digitalizovány a navrženy pro technologie Průmyslu 4.0. Příkladem je autonomní přeprava dílů mezi obráběcími stroji CNC a metrologickým střediskem. Dalším je pak robot typu „pick-and-place“ pro manipulaci s kovanou hřídelí převodovky pro její další zpracování. Tento chytrý manipulační systém, který společnost vyvinula interně, vyhodnocuje pomocí algoritmů záběry z 3D kamer a na jejich základě řídí uchopovací pohyby robota.
Přeměna českého automobilového sektoru v centrum elektromobility
V souladu s uplatňováním strategie Next Level Škoda Strategy 2030 bude do roku 2030 výroba elektromobilů či jejich komponentů zavedena ve všech třech českých závodech společnosti Škoda Auto: v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Ve spolupráci s koncernem Volkswagen a s partnery z oblasti státní správy i průmyslu chce Škoda Auto dále posilovat domácí automobilové odvětví a Českou republiku proměnit v centrum elektromobility. Důležitým milníkem na této cestě je spuštění výroby bateriových systémů pro plně elektrické vozy na platformě MEB, mezi které se vedle modelu Škoda Enyaq řadí i další koncernové elektromobily. Výroba byla zahájena v květnu roku 2022 v hlavním závodě v Mladé Boleslavi.
« Když dálková světla víc škodí, než pomáhají Test ojetiny Mercedes-Benz CLS 500: Osmiválcový samet »