ŠKODA KODIAQ: Modernizace úspěšného modelu SUV
Čtyři roky po zahájení SUV ofenzívy prochází světově úspěšné SUV ŠKODA KODIAQ modernizací. Vůz, který může být na přání konfigurován jako sedmimístný, má modernizovaný emocionální vzhled. Vylepšeny byly i jeho aerodynamické vlastnosti. Poprvé nabízí KODIAQ inovativní Matrix-LED přední světlomety. Sportovní vrcholný model KODIAQ RS má kromě vylepšeného vzhledu i nový, výkonnější motor TSI. Modernizovaný KODIAQ bude dostupný od července 2021.
Díky vylepšenému designovému jazyku značky ŠKODA má KODIAQ ještě emocionálnější a sebevědomější vzhled. Modernizovaný model bude dostupný od července 2021. Ve výbavových stupních Ambition a Style je součástí předního a zadního nárazníku lišta hliníkového vzhledu, která dodává vozu offroadový charakter stejně jako nová příď se zvýšenou kapotou motoru a novou, vzpřímenější maskou chladiče. Součástí standardní výbavy jsou full LED přední světlomety. Poprvé ŠKODA KODIAQ nabízí Matrix-LED přední světlomety. Výrazný a sportovní design podtrhují nová kola z lehké slitiny o průměru až 20″. Speciální aero kola, nový přední a zadní nárazník a nový černě lakovaný střešní spoiler s finlety po stranách snižují odpor vzduchu. KODIAQ RS má nyní specifický přední nárazník s dynamickým designem.
Nový design má přední i zadní nárazník. Trojrozměrný přední nárazník je lakovaný v barvě vozu. Ve spodní části se nachází nasávací otvor s krystalickou mřížkovanou strukturou, po stranách ohraničený designovým prvkem ve tvaru písmene L, který naznačuje vzduchové clony Air Curtain. Přední nárazník zakončuje aerodynamický černý přední spoiler s lištou hliníkového vzhledu. Stejnou lištu má také zadní difuzor. Skulpturální zadní nárazník je rovněž lakovaný v barvě vozu. Černá lišta umístěná pod širokou nákladovou hranou s dvěma krystalickými reflektory podtrhuje šíři vozu. KODIAQ RS má nyní vlastní, specifický přední nárazník s dynamickým vzhledem.
Nový černě lakovaný střešní spoiler vůz opticky rozšiřuje. Společně s černě lakovanými bočními finlety, které jsou známé také z výroby letadel, zlepšuje boční spoiler aerodynamické vlastnosti a pomáhá tak snižovat emise CO₂. Ve spoileru je zabudováno třetí brzdové světlo. Dynamický vzhled vozu podtrhuje sklo pátých dveří, které je nyní plošší, a také užší, ostře řezaná Top LED zadní světla, která jsou součástí standardní výbavy. Ta jsou také vybavena dynamickými směrovými světly a animovaným uvítacím režimem. Zadní světla mají krystalické prvky a ukazují typický tvar koncových světel ve tvaru písmene C.
Robustní vzhled vozu ŠKODA KODIAQ podtrhují výrazné černé boční prahy z odolného plastu a mohutné přední a zadní podběhy kol s nápadnými černými plastovými lištami. KODIAQ je vybaven koly z lehké slitiny o průměru 17″ až 20″, která podtrhují robustní vzhled tohoto SUV díky výraznému designu, typickému pro značku ŠKODA. Aero kola o velikosti 18″ až 20″ navíc snižují odpor vzduchu. Nová 20″ broušená kola z lehké slitiny Sagitarius v černé metalické barvě vozu KODIAQ RS mají aerodynamické plastové kryty. Nová jsou také 18″ kola z lehké slitiny Askella, 19″ kola z lehké slitiny Cursa a 20″ kola z lehké slitiny Merope.
Nové dekorační lišty, nové kontrastní prošívání a ambientní LED osvětlení s rozšířenými funkcemi posouvají interiér vozu KODIAQ na novou úroveň. KODIAQ poprvé nabízí elektricky nastavitelná Top ergonomická přední sedadla s potahem z perforované kůže, ventilací a masážní funkcí, která jsou součástí komfort paketu Top. Pro výbavový stupeň Style jsou na přání dostupná ekologická sedadla s kvalitními potahy z veganských, recyklovaných materiálů. Na přání je dostupný rovněž sound systém CANTON, který nově nabízí centrální reproduktor zabudovaný v přístrojové desce, subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru a dalších deset namísto dosavadních osmi reproduktorů.
Virtuální kokpit se čtyřmi režimy zobrazení je součástí standardní výbavy. Dodatečný režim zobrazení Sport je k dispozici pro modely KODIAQ RS a KODIAQ SPORTLINE. Paletu asistenčních systémů doplňuje rozšířená verze proaktivní ochrany cestujících. Díky dodatečným radarovým senzorům na zádi dokáže nová verze reagovat i v případě, pokud vozidlu hrozí náraz zezadu.
ŠKODA KODIAQ nabízí velkorysý prostor a také kvalitně zpracovaný interiér s mnoha designovými prvky. Patří mezi ně například šedé kontrastní švy, které zdobí celou šíři přístrojové desky. KODIAQ RS má kontrastní švy v červené barvě. Švy zdobí také výplně dveří. Přístrojová deska a dveře mají nové dekorační lišty v designu broušeného hliníku ve výbavovém stupni Ambition a v designu Linear Diamonds ve výbavovém stupni Style. Optické akcenty dodává interiéru výbavových stupňů Style a L&K chromovaný rámeček madel dveří. Ambientní LED osvětlení nově iluminuje prostor pro nohy v deseti barvách a odkládací schránky v předních dveřích v barvě bílé. Po otevření dveří řidiče a spolujezdce se na zem promítá logo ŠKODA. Ambientní LED osvětlení je součástí ambientního paketu, dostupné na přání ve výbavovém stupni Style. U modelů L&K, SPORTLINE a RS je ambientní LED osvětlení součástí standardní výbavy.
ŠKODA KODIAQ nabízí velkorysý prostor a také kvalitně zpracovaný interiér s mnoha designovými prvky. Patří mezi ně například šedé kontrastní švy, které zdobí celou šíři přístrojové desky. KODIAQ RS má kontrastní švy v červené barvě. Švy zdobí také výplně dveří. Přístrojová deska a dveře mají nové dekorační lišty v designu broušeného hliníku ve výbavovém stupni Ambition a v designu Linear Diamonds ve výbavovém stupni Style. Optické akcenty dodává interiéru výbavových stupňů Style a L&K chromovaný rámeček madel dveří. Ambientní LED osvětlení nově iluminuje prostor pro nohy v deseti barvách a odkládací schránky v předních dveřích v barvě bílé. Po otevření dveří řidiče a spolujezdce se na zem promítá logo ŠKODA. Ambientní LED osvětlení je součástí ambientního paketu, dostupné na přání ve výbavovém stupni Style. U modelů L&K, SPORTLINE a RS je ambientní LED osvětlení součástí standardní výbavy.
Multifunkční kožený volant modelu KODIAQ má nový design. Do výbavového stupně L&K je standardně nabízen volant dvouramenný. Sportovní tříramenný volant je k dispozici na přání; u modelů SPORTLINE a RS je součástí standardní výbavy. Pomocí otočných ovladačů a tlačítek lze řídit různé funkce vozu, asistenční systémy a infotainment, aniž by bylo nutné pustit volant z rukou. Některé asistenční systémy nabízí u volantů, které mohou být na přání vyhřívané, také funkci Detekce rukou, která v pravidelných intervalech kontroluje, zda má řidič ruce na volantu, nebo umí zjistit v případě zdravotní indispozice, že již vozidlo neovládá. U vozidel vybavených automatickou převodovkou DSG je volant vždy vybaven i řadicími pádly, kterými lze manuálně volit rychlostní stupně.
V rámci modernizace modelu ŠKODA KODIAQ byl také rozšířen na přání dostupný sound systém CANTON, který nově nabízí centrální reproduktor zabudovaný v přístrojové desce, subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru a dalších deset namísto dosavadních osmi reproduktorů. Dva nové reproduktory s chromovaným ráměčkem se nachází ve výplni předních dveří. Ve výbavovém stupni L&K a u modelu KODIAQ RS je sound systém CANTON s celkovým výkonem 575 W součástí standardní výbavy. Sound systém CANTON je exkluzivně součástí navi paketu Top.
Moderní úsporné motory modelu ŠKODA KODIAQ pochází z nové generace Evo. Dva naftové a tři benzinové motory pokrývají výkonové spektrum od 110 kW (150 k) do 180 kW (245 k). Proces Twin Dosing, který se objevuje u obou naftových motorů, snižuje během úpravy výfukových plynů emise oxidů dusíku (NOx) až o 80 %. Poprvé nabízí KODIAQ RS benzinový motor 2,0 TSI. Základní motor 1,5 TSI se jako jediný pojí se šestistupňovou manuální převodovkou a je dodáván výhradně s pohonem předních kol. U všech ostatních verzí je součástí standardní výbavy sedmistupňová automatická převodovka DSG. U motorů s výkonem od 140 kW (190 k) je součástí standardní výbavy také pohon všech kol.
Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR se dvěma katalyzátory vypouští oba naftové motory generace Evo až o 80 % méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue® před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Oproti předchozím motorům byla optimalizována kliková hřídel a provedeny změny ve vedení výfukových plynů, v turbodmychadle, vstřikovací soustavě a systému řízení provozní teploty motoru, což vede ke snížení spotřeby. Výkonnější varianta naftového motoru má také lehčí písty z hliníkové slitiny a turbodmychadlo chlazené vodou. Motor 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) je k dispozici s pohonem předních nebo všech kol. Motor 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) nabízí standardně pohon všech kol. Oba naftové motory se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Benzinové motory generace Evo jsou ještě účinnější než jejich předchůdci. Vysoký vstřikovací tlak až 350 bar zajišťuje nižší hydraulické ztráty a nižší spotřebu paliva. Motor 1,5 TSI je také vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. Základní motor řady KODIAQ je dodáván výhradně s pohonem předních kol a jako jediný se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je dodávaná sedmistupňová automatická převodovka DSG. Ta je společně s pohonem všech kol součástí standardní výbavy u motoru 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k). Stejnou výbavu má také motor 2,0 TSI o výkonu 180 kW (245 k), který model KODIAQ nabízí poprvé a který pohání sportovní vrcholný model KODIAQ RS.
Sportovní vrcholný model KODIAQ RS se kromě proměny vizáže může pyšnit i novým benzinovým motorem 2,0 TSI generace Evo koncernu Volkswagen s výkonem 180 kW (245 k). Je tak o 4kW (5 k) výkonnější než předchozí naftový motor a zároveň o více než 60 kg lehčí. Společně s novou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, která je lehčí o 5,2 kg, je tak agregát ještě výkonnější. Do nové generace Evo koncernu Volkswagen patří také benzinové motory 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) stejně jako naftové motory 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k).
Představením vozu KODIAQ zahájila ŠKODA AUTO v roce 2016 úspěšnou SUV ofenzívu. Svým výrazným emocionálním designem, vysokou kvalitou zpracování a vynikajícím poměrem ceny a výkonu okamžitě přesvědčil zákazníky, automobilové experty i odborný tisk. KODIAQ boduje především prostorností, zejména při své délce 4,7 m. Díky na přání dostupné sklopné třetí řadě sedadel nabízí KODIAQ místo až pro sedm cestujících. Po sklopení zadních sedadel činí objem zavazadlového prostoru 2 065 l.
Výroba modelu KODIAQ byla zahájena v roce 2016 v závodě ŠKODA AUTO v Kvasinách v České republice. V rámci SUV ofenzívy investovala automobilka ŠKODA AUTO do modernizace tohoto závodu do konce roku 2018 v přepočtu více než 290 milionů eur a vybudovala zde také kompetenční centrum pro výrobu vozů kategorie SUV. Aby uspokojila velký mezinárodní zájem, zřídila ŠKODA AUTO v následujících letech výrobní linky i v Číně, Indii a Rusku. Do konce března 2021 bylo po celém světě vyrobeno více než 600 000 vozů KODIAQ.
« Test MINI Countryman Cooper SD ALL4 + EGOE: Svoboda! Zpomal: O prázdninách zemře každý rok na silnicích přes 100 lidí »