ŠKODA FABIA MONTE CARLO: Sportovní verze bez kompromisů
ŠKODA AUTO rozšiřuje čtvrtou generaci vozu FABIA o variantu MONTE CARLO. Tímto označením, které ŠKODA AUTO původně představila exkluzivně pro vůz FABIA, se od roku 2011 pyšní lifestylové varianty se sportovním nádechem. Tyto modely odkazují na četné úspěchy značky ŠKODA na legendárním rallyovém závodě. Sportovní vzhled vozu FABIA MONTE CARLO podtrhují černé designové prvky. Interiér zdobí červené elementy a přístrojová deska v dekoru Carbon. FABIA MONTE CARLO je k dispozici se třemi motory, které pokrývají výkonové spektrum od 70 kW (95 k) do 110 kW (150 k).
K velkému úspěchu modelu FABIA přispívají od roku 2011 také sportovní varianty MONTE CARLO, které doplňují výbavové stupně Ambition a Style a inspirují se mnoha úspěchy závodních vozů značky ŠKODA na legendárním závodě Rally Monte Carlo. FABIA MONTE CARLO je k dispozici s dvěma tříválcovými motory o objemu 1,0 l a jedním čtyřválcovým motorem 1,5 TSI. Jejich výkonové spektrum sahá od 70 kW (95 k) do 110 kW (150 k).
Využití modulární platformy MQB A0 koncernu Volkswagen přineslo čtvrté generaci vozu FABIA dynamičtější proporce a emotivnější vzhled. Tento vizuální dojem ještě umocňují typické prvky varianty MONTE CARLO jako například černá maska chladiče, specifický přední a zadní nárazník, difuzor zadního nárazníku v černém provedení nebo černá kola z lehké slitiny o průměru od 16″ do 18″. Varianta MONTE CARLO exkluzivně nabízí černá leštěná 16″ kola z lehké slitiny Proxima a černá 17″ kola z lehké slitiny Procyon.
Prostorný interiér aktuální generace, kterému dominuje černá barva, nabízí standardně sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a tříramenný multifunkční volant. Dekorační lišta na přístrojové desce, části středové konzole a madla dveří mají červený metalický dekor. Loketní opěrky v předních dveřích a spodní část přístrojové desky mají karbonový vzhled. FABIA MONTE CARLO nabízí všechny asistenční systémy, komfortní prvky a infotainment systémy modelové řady FABIA. Virtuální kokpit, který je k dispozici na přání, nabízí specifický sportovnější design režimů zobrazení.
Také interiér vozu ŠKODA FABIA MONTE CARLO na první pohled prozrazuje, že se jedná o lifestylovou variantu se sportovním nádechem. Se sportovními sedadly, tříramenným multifunkčním sportovním volantem, přístrojovou deskou v karbonovém vzhledu a černými a červenými designovými prvky navazuje na tradici modelů MONTE CARLO. Virtuální kokpit, který je k dispozici na přání, nabízí specifický režim zobrazení MONTE CARLO.
Interiér varianty MONTE CARLO, kterému dominuje černá barva, nabízí červené designové prvky, například na potahu standardně dodávaných sportovních sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami. Červená je také horizontální dekorační lišta na přístrojové desce, části středové konzole a madla dveří. Obložení stropu a sloupků je vyvedeno v černé barvě. Spodní část přístrojové desky zdobená bílým kontrastním švem a loketní opěrky předních dveří mají sportovní karbonový design, zatímco kryty pedálů mají vzhled nerezové oceli. Nástupní lišty zdobí nápis FABIA.
Kůže s černým prošíváním se nachází na madle roční brzdy a standardně dodávaném tříramenném multifunkční volantu, který má u vozů vybavených automatickou převodovkou DSG také pádla pod volantem. Součástí standardní výbavy nového vozu FABIA MONTE CARLO je také nové ambientní LED osvětlení, které osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou barvou. U vozů vybavených infotainmentem Amundsen lze volit také bílou barvu. Součástí standardní výbavy je rovněž LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu.
Poprvé je v modelu ŠKODA FABIA MONTE CARLO k dispozici na přání i virtuální kokpit s 10,25″ displejem, který lze individuálně nastavit. Nabízí také specifický sportovnější design režimů zobrazení. Virtuální kokpit zobrazuje i loga rádiových stanic, obaly hudebních alb a uložené fotografie volajících. Zobrazovaná mapa navigace se může u křižovatek přiblížit a zobrazit je v samostatném okně. Vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo, které zaručuje vysokou úroveň bezpečí v zimních měsících, jsou také k dispozici na přání.
Nová FABIA MONTE CARLO patří díky až devíti airbagům k nejbezpečnějším vozům ve své třídě. Využití modulární platformy MQB A0 přineslo ještě vyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, k čemuž přispěly také asistenční systémy, které nabízely dosud spíše vozy vyšší třídy. FABIA MONTE CARLO tak například poprvé disponuje Automatickým parkováním.
ŠKODA AUTO u čtvrté generace vozu FABIA zcela využila možnosti, které nabízí modulární platforma MQB A0. Tato platforma umožňuje použití asistenčních systémů, které jsou vyhrazeny spíše automobilům vyšší třídy. Zároveň díky ní vykazuje karoserie vysokou torzní tuhost, čehož bylo dosaženo použitím vysokopevnostní, ultra vysokopevnostní a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli.
ŠKODA FABIA MONTE CARLO nabízí díky Travel Assistu automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu. Tento na přání dostupný systém lze aktivovat jediným tlačítkem. Travel Assist kombinuje mimo jiné adaptivní tempomat (ACC), který do rychlosti 210 km/h automaticky upravuje rychlost jízdy podle vozidla jedoucího vpředu, a Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist). Tento asistent pomáhá řidiči udržet vůz ve správném jízdním pruhu jemnými zásahy do řízení. Pomocí funkce Detekce rukou automobil kontroluje, zda má řidič důsledně ruce na volantu. FABIA MONTE CARLO pomůže i díky asistentu Automatické parkování: do rychlosti 40 km/h zobrazí vhodné místo a také zaparkuje do řady podélně i příčně stojících vozidel. Pokud senzory Asistenta pro manévrování (Manoeuvre Assist) zaregistrují při parkování před nebo za vozidlem nebezpečnou překážku, automaticky vozidlo zabrzdí. Vůz také nabízí Rozpoznávání dopravních značek a Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.
Součástí standardní výbavy vozu FABIA MONTE CARLO jsou airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a přední boční airbagy. Na přání jsou dále k dispozici kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy. Systémy uchycení ISOFIX a TopTether jsou na sedadle spolujezdce a pro vnější zadní sedadla součástí standardní výbavy. V referenčních testech bezpečnosti vozů nezávislé organizace European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) získala ŠKODA FABIA pět hvězdiček. S 78 % maximálního možného počtu bodů tak získala nejvyšší hodnocení ve třídě kompaktních vozů testovaných v roce 2021.
Nová FABIA MONTE CARLO nabízí tři motory generace Evo koncernu Volkswagen, které pokrývají výkonové spektrum od 70 kW (95 k) do 110 kW (150 k). Všechny motory splňují přísnou emisní normu Euro 6d. V kombinaci s 50litrovou nádrží, která je k dispozici na přání, tak činí dojezd u tříválcových motorů více než 900 km v režimu WLTP.
Nová ŠKODA FABIA MONTE CARLO nabízí ve spojení s čtyřválcovým motorem 1,5 TSI velmi dynamickou jízdu. Vrcholná motorizace modelové řady FABIA má výkon 110 kW (150 k) a v kombinaci se standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s. Maximální rychlost činí 225 km/h. Tento motor je také vybaven aktivním řízením válců. Systém tak vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce a snižuje spotřebu a emise CO2.
FABIA MONTE CARLO nabízí také dva tříválcové motory 1,0 TSI. Verze s výkonem 70 kW (95 k) je vybavena pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Tento proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.
Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40litrovou palivovou nádrží. V případě 50litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje FABIA MONTE CARLO vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km v režimu WLTP. Všechny pohonné jednotky splňují přísnou emisní normu Euro 6d. Na přání je pro všechny verze k dispozici sportovní podvozek, který má světlou výšku sníženou o 15 mm. Díky odlišné charakteristice odpružení poskytuje širší možnosti pro dynamickou jízdu.
« Test ojetiny Škoda Citigo: Malý, ale šikovný Legislativní novinky v dopravě: Co vše se v roce 2022 mění? »