ŠKODA-FABIA-10-TSI-640x426

ŠKODA FABIA 1,0 TSI: Dynamický tříválec s nízkou spotřebou

1. 3. 2017 • Novinky

Ve vozech ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI nahrazuje tříválcový motor 1,0 TSI se čtyřmi ventily na válec dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru. Nový motor nabízí vyšší výkon i točivý moment. Výkon základní varianty vzrostl z 66 kW/90 koní na 70 kW/95 koní, silnější verze má i nadále výkon 81 kW/110 koní, nabízí ale vyšší točivý moment 200 Nm (dosud 175 Nm). Downsizing přináší i další výhodu: Spotřeba nových motorů klesla až o šest procent. To je mimo jiné dáno tříválcovým uspořádáním s malými volnými setrvačnými silami a účinným olejovým čerpadlem. Vozy ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI s motorem 1,0 TSI se veřejnosti poprvé představí na Mezinárodním autosalonu v Ženevě (7. – 19. března 2017).

Downsizing, odlehčená konstrukce, vysoký točivý moment – pod kapotu vozů ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI se dostávají nejnovější zážehové motory. Díky zvýšení vstřikovacího tlaku až na 250 barů nabízí nový motor o objemu 1,0 litru v obou výkonnostních verzích lepší dynamické parametry než dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru a zároveň až o 6 procent nižší spotřebu.

Třetí generace modelu ŠKODA FABIA přesvědčí svým dynamickým a emocionálním designem, velkou nabídkou prostoru, inovativními prvky bezpečnostní a komfortní výbavy, moderními systémy infotainmentu a řadou ‚Simply Clever’ řešení. Vůz disponuje prvky výbavy, které znatelně převyšují nabídku, běžnou v segmentu malých vozů.

Tříválcový motor 1,0 TSI, nově dodávaný i do modelu ŠKODA FABIA, je díky své kompaktní konstrukci a lehké klikové skříni z hliníkové slitiny o deset kilogramů lehčí než dosud používaný motor o objemu 1,2 litru. Nový motor s nízkou úrovní vnitřního tření běží tiše a kultivovaně, mj. také díky vyváženým komponentům klikového mechanismu, pístům z hliníkové slitiny a kovaným ojnicím. S ohledem na inovativní řešení vyvážení pohyblivých komponent motoru nebylo nutné použití vyvažovací hřídele. Toto řešení šetří hmotnost i vnitřní tření a pomáhá snížit spotřebu paliva i související emise CO2.

Nízké spotřebě pomáhá i olejové čerpadlo s plynule regulovatelným výkonem, které dodávaný tlak neustále přizpůsobuje aktuálnímu zatížení motoru. Plnicí tlak turbodmychadla, který dosahuje hodnoty až 1,6 baru (relativní), narůstá velice spontánně, protože je mezichladič stlačeného vzduchu integrován do sacího potrubí. Motor se ochotně vytáčí a vyniká dynamickým jízdním projevem, protože frekvence výfukových pulzů roste u tříválce mnohem rychleji než například u čtyřválce. Tato výhoda se projevuje již v nízkých otáčkách, což je výhodné zejména v městském provozu.

ŠKODA FABIA s motorem 1,0 TSI (70 kW) je dodávána s manuální pětistupňovou převodovkou. Ve srovnání s předchozím provedením vozu ŠKODA FABIA 1,2 TSI (66 kW) zůstal nejvyšší točivý moment beze změny na hodnotě 160 Nm, ale dynamické vlastnosti se i přesto zlepšily. Maximální rychlost vzrostla o 3 km/h na 185 km/h (ŠKODA FABIA COMBI: ze 185 na 187 km/h) a hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšila o 0,3 s na 10,6 s (ŠKODA FABIA COMBI: z 11,0 na 10,8 s). Hodnoty pružného zrychlení z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h jsou identické s hodnotami předchozího modelu. Spotřeba a emise škodlivin hatchbacku i kombi naproti tomu výražně klesly, ze 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km).

Silnější litrový motor dodávaný se šestistupňovou manuální převodovkou má – stejně jako předchůdce o objemu 1,2 litru – výkon 81 kW, jeho točivý moment ale vzrostl ze 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychluje FABIA s tímto motorem za 9,5 s (ŠKODA FABIA COMBI: 9,6 s), maximální rychlost činí 196 km/h (ŠKODA FABIA COMBI: 199 km/h). Zvýšení točivého momentu se projevuje zejména při akceleraci na dálnicích a v mimoměstském provozu. Nejvýrazněji se lepší pružnost projevuje ve spojení s volitelně dodávanou sedmistupňovou převodovkou DSG. Pružné zrychlení ze 60 na 100 km/h na nejvyšší převodový stupeň zvládá tato motorizace o 2,6 s rychleji (ŠKODA FABIA: o 2,4 s), zrychlení z 80 na 120 km/h dokonce o 4,1 s (ŠKODA FABIA: o 3,9 s) svižněji. Spotřeba a emise škodlivin tříválcového motoru o výkonu 81 kW/110 k  klesly u obou verzí s manuální převodovkou o 0,3 litru na 4,4 l/100km (101 g CO2/km). U verzí s převodovkou DSG se spotřeba snížila o 0,1 litru na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz