Škoda Enyaq drtí Teslu: V říjnu byl nejprodávanějším elektroautem v Německu
Toto je mimořádný úspěch. V Německu, což je největší automobilový trh v Evropě, se v říjnu stal nejprodávanějším elektrickým vozem Enyaq od společnosti Škoda Auto.
Toto elektrické SUV si pořídilo celkem 2579 zákazníků. Enyaq tak předstihl dokonce i Teslu Model Y, která je letos celkově nejprodávanějším elektromobilem (autem celkově) v Německu, a to o necelou tisícovku vozidel. Škodě Auto se podařilo dominovat v prodejním žebříčku i přes skutečnost, že na nákup Tesel stále platí slevy, které vyhlásil její ředitel Elon Musk v lednu.
Na druhé příčce se umístilo koncernové Audi, které používá stejnou platformu a to konkrétně kompaktní SUV Q4 E-TRON. Třetí místo patří překvapivě italskému Fiatu s modelem 500E. Jeho úspěch vás může překvapit, ale jako městské elektrické auto nemá mnoho konkurence a z toho jasně těží. Jde vidět, že právě malé městské elektrické auto lidem dává velký smysl, bohužel ho ale téměř nikdo nenabízí. Celkový přehled prodejů a modelů naleznete v tabulce níže:
Delší dojezd, vyšší výkon i kratší časy nabíjení. Seznamte se se všemi novinkami, které do rodiny elektromobilů značky Škoda přináší modelový rok 2024.
„Modely rodiny Enyaq se dočkají drobných vizuálních změn, které přinesou soulad s novou vizuální identitou značky. Chybět nebudou nová loga a nápisy, naopak z nich mizí označení iV. Jednotlivé verze se nově odlišují pouze číselným označením, případně označením modelu, jako jsou varianty RS či Laurin & Klement,“ popisuje některé z novinek Jaromír Mendl z produktového marketingu modelové řady Enyaq. Výroba vozů modelového roku 2024 začne začátkem listopadu.
Pokrok u pohonu
Kromě vizuálních změn vozy dostávají také technická vylepšení, a to jak u elektromotorů, tak baterií. Místo provedení Enyaq 80 a Enyaq 80x přicházejí nové verze Enyaq 85 a Enyaq 85x, totéž platí i u provedení Coupé. Ke změně označení výkonnostní varianty dochází kvůli novým elektromotorům zadní nápravy a vylepšenému managementu baterie. Vozy nového modelového roku díky těmto změnám disponují zvýšenou kapacitou dojezdu, zlepšenou celkovou rychlostí nabíjení a lepším zážitkem z jízdy.
Enyaq 85 ve WLTP cyklu ujede na jedno nabití až 565 kilometrů a z 10 na 80 % kapacity se baterie dovede nabít za 28 minut. Polepšilo si také provedení Coupé, které ujede až 576 kilometrů. Zlepšila se i dynamika díky tomu, že elektromotor na zadní nápravě má nově maximální výkon až 210 kW, zatímco doposud to u odpovídající verze bylo 150 kW. Zrychlení z nuly na 100 km/h tak verze 85 zvládne za 6,7 sekundy, což je o dvě sekundy rychleji než dříve.
Verze s pohonem všech kol Enyaq 85x má nově systémový výkon také 210 kW, což je nárůst o 15 kW. Stovku zvládnou nové verze za 6,6 sekundy. Navíc Enyaq 85x ujede na jedno nabití až 538 kilometrů, verze Coupé pak ještě o 10 kilometrů více. Nabíjení této varianty nabízí špičkový výkon až 175 kW, což přináší zkrácení času potřebného na nabití z 10 na 80 % kapacity na 28 minut.
Totéž platí i pro nový Enyaq RS, který se může pochlubit optimalizovanou chemií článků baterie s vylepšeným termálním managementem a možností vyššího maximálního nabíjecího výkonu. Enyaq RS také těží z nárůstu výkonu, nově budou mít řidiči k dispozici rovných 250 kW. Zrychlení z nuly na 100 km/h tak zvládnou obě karosářské varianty za 5,5 sekundy a dojezd narostl na 541 kilometrů, respektive na 547 kilometrů u varianty Coupé. Maximální rychlost zůstává u verze RS stejná, tedy 180 km/h, nově však takto rychle mohu jet i varianty 85 a 85x. To umožňují nové elektromotory s vyšším točivým momentem, které dovolují při zachování nebo zlepšení dynamiky jiné nastavení celkového převodového poměru.
„Důležitou novinkou pro vozy modelového roku 2024 v provedení Enyaq 85 a vyšší je možnost předehřevu baterie. Může se spouštět automaticky, když uživatel v navigaci zadá cestu k vysokorychlostní nabíječce (HPC), nebo ho lze aktivovat manuálně v infotainmentu vozu,“ doplňuje Jaromír Mendl.
Automatické zamykání a další změny
Vylepšený Enyaq verze 85 a vyšší dostane i řadu dalších, na první pohled možná méně výrazných změn. Jde o detaily, jako třeba upravené uspořádání ovládacích tlačítek. Zajímavostí je i funkce automatického uzamčení auta, když od něj řidič s klíčkem odejde na určitou vzdálenost. Tato funkce je nově součástí paketu Clever a výše.
Pro provedení Enyaq 85 a vyšší pak platí i změny v infotainmentu vozu. Dostane nový software verze 4.0, který mimo jiné přináší i zcela přepracované uživatelské prostředí. To opět vychází z nové identity a filosofie značky Škoda, bude intuitivnější a usnadňuje ovládání funkcí vozu. Novou grafiku dostává i virtuální přístrojový štít či head-up displej. Vylepšení čeká i hlasovou asistentku Lauru, která nově lépe porozumí příkazům uživatele, který v reálném čase uvidí přepis svého požadavku na hlavním displeji infotainmentu.
.« EU vyzývá ke snížení nehodovosti seniorů: V ČR přibylo fatálních nehod Co se děje? Volkswagen úplně zastavil výrobu elektromobilů »