Škoda Auto přiblížila svou komplexní strategii směřování k maximální míře udržitelnosti ve výrobě, dodavatelském řetězci, mobilitě, ale i energetice
Automobilka Škoda Auto uspořádala konferenci Green Energy, na níž představila řadu projektů zaměřených na snížení uhlíkové stopy ve výrobě, prodeji i provozu a servisu svých vozů. Komplexní opatření pro zajištění udržitelného rozvoje zahrnují i těsnou spolupráci s energetickými společnostmi. Jedním z hlavních cílů je dosáhnout do roku 2030 uhlíkově neutrální výroby ve všech závodech v České republice. Snižování dopadů na životní prostředí se ale týká i nového nakládání s materiály, recyklace, elektromobility či prodejní sítě.
Dodavatelský řetězec a přechod na čistou energii
Škoda Auto klade důraz na trvale udržitelný rozvoj v celém hodnotovém řetězci, a to se týká odpovědného získávání zdrojů i preference ekologických řešení ve spolupráci se všemi partnery, od těch zaměřených na suroviny či komponenty až po dodavatele energií.
Škoda Auto ve spolupráci se společností ČEZ ESCO vybudovala rozsáhlé fotovoltaické elektrárny. Jejich celkový instalovaný výkon činí přes 2,1 MWp s plochou střechy přes 10 tisíc m2 a veškeré náklady nese ČEZ ESCO. Škoda Auto platí jen za spotřebovanou elektřinu. Fotovoltaika na střeše Škoda Parts (U51) o výkonu takřka 1,2 MW byla ve své době jedna z největších střešních elektráren v ČR.
Společnost ŠKO-ENERGO, která zajišťuje energie pro automobilku Škoda Auto i město Mladá Boleslav a jejímiž podílníky jsou kromě Škoda Auto i společnosti ČEZ, E.ON a VW Kraftwerk, významně přispívá k dosažení uhlíkové neutrality české automobilky. Zásadní je v tomto směru probíhající modernizace teplárny v Mladé Boleslavi na 100% využití biomasy, která by měla být dokončena do konce roku 2027, náhrada zemního plynu biometanem a zapojení obnovitelných zdrojů energie včetně větrného parku v Melči, který ročně vyrobí přes 26 GWh energie a funguje od začátku roku 2024.
Výroba baterií do elektromobilů pro celý koncern
V roce 2023 automobilka rozšířila výrobu baterií pro plně elektrické vozy na platformě MEB a současná kapacita činí 1500 trakčních akumulátorů pro čistě elektrické vozy. Tím se závod v Mladé Boleslavi stal jedním z největších výrobců těchto komponent v celém koncernu Volkswagen. Dodává baterie nejen pro model Enyaq, ale také pro vozy ostatních koncernových značek.
V červnu tohoto roku Škoda Auto spustila provoz unikátního tomografického centra pro analýzu vysokonapěťových baterií, které posouvá celkovou kvalitu a spolehlivost baterií pro elektromobily na novou úroveň. Pracoviště je schopné pomocí tomografu bez nutnosti mechanického proniknutí dovnitř baterie zobrazit její vnitřní strukturu ve velmi vysokém rozlišení.
Nové materiály včetně přírodních surovin
V oblasti výroby, používání vozů, jejich oprav a recyklace budou stále větší roli hrát udržitelné materiály: takové, jejichž výroba nestojí mnoho energie, které se snadno recyklují, ale i obnovitelné, přírodní a recyklované suroviny. Již dnes je 85 % hmotnosti automobilů Škoda recyklovatelných a například nová Škoda Octavia používá recyklované látky v interiérech Lodge a Sportline nebo ekologicky zpracovanou kůži v interiéru Suite, k jejímuž vyčinění se používají udržitelné materiály, včetně slupek z kávových zrn.
Netradiční využití kávy je příkladem inovativního projektu, který spojuje řadu činností do uzavřené smyčky v souladu s principy oběhového hospodářství. Škoda Auto dodává do svých provozů vlastní kávu získanou podle zásad Rainforest Alliance. Slupky z kávových plodů, které by se jinak zlikvidovaly jako odpad, se následně použijí k udržitelnému zpracování kožených potahů.
Nabíjecí infrastruktura roste, dealerům pomáhají stacionární úložiště
Odbyt plně elektrických a plug-in hybridních vozů v České republice zvolna narůstá i díky podpoře Vlády ČR, narozdíl od západní Evropy, kde je poptávka na sestupné křivce. Rychlejším rozvojem ovšem prochází síť dobíjecích stanic, což přispívá k dostatečné hustotě ve vztahu k počtu elektromobilů. Cílem nedávno schválené aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, na kterém se Škoda Auto aktivně podílela a spolupracovala s veřejným, soukromým i akademickým sektorem, je do roku 2030 zajistit 20 800 dobíjecích bodů (z toho 2 250 nad 50 kW).
Škoda Auto ve spolupráci s dodavateli, jako je ČEZ ESCO, vybavila také několik desítek dealerství po celé ČR dobíjecími wallboxy pro dobíjení elektrických vozů zákazníků a partnerů. Obě firmy se společně zabývají rovněž tématem dalšího využití baterií z elektroaut ve velkých stacionárních úložištích.
« Ford představuje Ranger PHEV, který přináší revoluci do světa evropských pickupů Němci chtějí omezit elektromobily. Ne všechny jsou dostatečně ekologické »