Škoda Auto nadále drží třetinu českého trhu, loni na něm zaregistrovala 62 905 nových osobních automobilů
Tuzemské zastoupení automobilky Škoda Auto zhodnotilo na tiskové konferenci prodeje za rok 2022. S ohledem na úskalí ve výrobních kapacitách považuje celkový počet 62 905 nově registrovaných vozů za odpovídající. Vozy mladoboleslavské automobilky nadále dominují žebříčku nejprodávanějších modelů v České republice. Jedničkou zůstává značka Škoda i v segmentu elektromobilů, kde se nejúspěšnějším modelem stal Enyaq iV. Z hlediska objemu se český trh stal druhým největším odbytištěm nových vozů Škoda na celém světě, což potvrzuje jeho mimořádnou důležitost.
V České republice se loni zaregistrovalo 192 087 nových osobních automobilů. Domácí automobilka Škoda Auto zaregistrovala celkem 62 905 vozů. V relativních číslech drží mladoboleslavská automobilka 33procentní podíl na trhu, takže téměř každé třetí vozidlo prodané v roce 2022 neslo logo značky Škoda. Za touto skutečností stojí především stabilní síť autorizovaných prodejců, která v současné době čítá 176 prodejních a 225 servisních míst. „Navzdory očekávatelnému poklesu si značka Škoda na svém domácím trhu vedla se ctí. Výsledek považujeme s ohledem na úskalí ve výrobě za pozitivní a pevně věříme, že rok 2023 bude rokem zkracování dodacích lhůt a pokračováním úspěchu na domácím trhu,“ zhodnotil uplynulý rok vedoucí obchodní organizace Škoda Auto Česká republika Jiří Maláček.
Octavia a Fabia nejoblíbenějšími vozy, úspěchy slaví i další modely
Neochvějnou pozici lídra českého trhu potvrzují i detailní statistiky jednotlivých modelových řad. V první osmičce nejprodávanějších vozů roku 2022 figuruje 7 modelů značky Škoda. Celému žebříčku vévodí Octavia, která se vrátila na čelní pozici a loni zaznamenala 13 906 registrací jako absolutně nejprodávanější model v České republice. Dle statistik SDA si tímto výsledkem zajistila 7,2% podíl na celoročních prodejích. Na 2. pozici dosáhla Fabia s 13 142 registracemi a téměř 7% podílem na celkových prodejích. Na 4. příčce se umístila Škoda Karoq (7960 registrací, 4,1 %), kterou následují modelové řady Kamiq (6831 registrací, 3,6 %) a Scala (6495 registrací, 3,4 %). Dalším modelem v pořadí je se 6452 registracemi (3,4 %) celkově sedmá Škoda Superb a na 8. místě v žebříčku nejprodávanějších vozů figuruje Škoda Kodiaq se 6326 registracemi (3,3 %).
Elektromobilům se dařilo a Škoda Enyaq iV z toho vytěžila 1293 nových registrací.
Jestliže absolutní počty prodaných vozů mírně klesly, zcela opačný trend nabraly statistiky prodejů v segmentu bateriových elektromobilů. Ten rostl i při nižší základně o významných 47 % a velkou zásluhu na tom měla rodina vozů Škoda Enyaq iV. Ta se postupem roku rozrůstala o další varianty a nacházela stále nové zákazníky. Ze všech 3892 prodaných vozidel BEV jich 1293 neslo značku Škoda, což představuje silný tržní podíl 33,2 %. Aby se vozům bez lokálních emisí dařilo růst, je třeba soustředit se na celý ekosystém. Škoda Auto přijímá v tomto směru roli lídra českého trhu a snaží se nejen o strategický rozvoj dobíjecí infrastruktury, ale také o obecnou propagaci elektromobility.
Odborníci letos očekávají 5% růst navzdory ekonomické recesi.
„V dnešní turbulentní době lze těžko činit dalekosáhlé předpovědi, nicméně v letošním roce by měl celkový trh růst alespoň o 5 %. To znamená, že by se v Česku mělo prodat přes 200 tisíc nových osobních automobilů. Škoda Auto ČR má ambice tento růst minimálně kopírovat,“ komentuje výhled na letošní rok Jiří Maláček. V roce 2023 Škoda Auto představí modernizované varianty vozů Kamiq a Scala a veřejnost bude mít možnost se seznámit i s novými generacemi vozů Kodiaq a Superb. Do roku 2026 pak počítá automobilka s uvedením 3 nových plně elektrických modelů.
Vybavenější vozy a zvýšený zájem o originální díly a příslušenství
Trendem poslední doby, který bude pokračovat i letos, je přesun zájmu od základních specifikací směrem k lépe vybaveným vozům. Čeští motoristé se chtějí uvnitř svého automobilu cítit dobře, a tak neváhají připlácet za lepší výbavu. Například v roce 2017 volilo základní výbavový stupeň Active 9 % zákazníků, loni to bylo pouhé 1 %. Naopak 29 % kupujících sáhlo po nejvyšších výbavových stupních, zatímco před pěti lety to byla jen desetina. Ve stále větší míře si tuzemští zájemci o nové vozy pořizují také originální příslušenství. Objem jeho prodejů na zákazníka vyrostl od roku 2017 o více než 50 %. Velký úkol, který před tuzemským zastoupením mladoboleslavské automobilky stojí, je znovuzískání 1. místa i v retailových prodejích. Zatímco ve fleetovém segmentu držela značka Škoda téměř 38% tržní podíl, mezi soukromými zákazníky jí s 18,7 % patřila 2. příčka. Návrat na výsluní v retailové oblasti představuje absolutní prioritu roku 2023.
.« Test Land Rover Defender 130 D300: Terénní obr pro osm cestovatelů V roce 2022 se bateriové elektromobily v EU podílely na prodejích 12,1 %, jak jsme na tom v ČR? »