Škoda Auto má druhý největší obrat v Evropě. Automobilový průmysl je znovu odvětvím s největším obratem v regionu střední a východní Evropy
Automobilový a dopravní průmysl loni navýšil obrat o 16,8 % a po třech letech se opět stal největším odvětvím v regionu střední a východní Evropy. Země CEE však loni zaznamenaly nejslabší tempo růstu v tomto století, přičemž růst HDP v roce 2023 byl jen na úrovni 0,7 %. Pouze polovině zemí tohoto regionu se podařilo zvýšit obrat mezi 500 největšími společnostmi. V České republice se dařilo především firmám z oblasti automotive, energetiky a petrochemie, které reprezentují 8 z TOP 10 českých firem. Škoda Auto je dokonce 2. největší firmou celého regionu. Vyplývá to z listopadové výroční studie CEE TOP 500, kterou již po šestnácté vydala společnost Coface.
„Region střední a východní Evropy čelil v roce 2023 bezprecedentním ekonomickým výzvám v kombinaci s vysokou inflací a oslabenou spotřebitelskou poptávkou, což ovlivnilo i ty největší společnosti. Navzdory těmto překážkám se mnohým firmám podařilo udržet obrat, čímž prokázaly odolnost v obtížném ekonomickém prostředí,“ uvedl Jarosław Jaworski, generální ředitel společnosti Coface pro střední a východní Evropu. Celkový obrat všech 500 společností mírně vzrostl o 2,5 % na 1,1 bilionu eur. Souhrnný čistý zisk klesl o -17,4 % na 44, 9 miliard eur.
Dařilo se zejména odvětví automobilového a dopravního průmyslu, který v žebříčku 500 firem reprezentuje 90 subjektů, s největším meziročním přírůstkem mezi všemi odvětvími (+18 firem). Tento sektor zaznamenal nárůst obratu o 16,8 %, zatímco čistý zisk vzrostl o 40,8 %. Výrobci automobilů prodali v roce 2023 v EU více než 12 milionů nových vozidel, což je o 1,5 milionu více než v roce 2022. To je však stále pod úrovní před pandemií, celkový objem prodejů vozidel tak byl podobný číslům z roku 2014.
Jedničkou regionu je opět PKN Orlen, hned za ní je česká Škoda Auto
První místo v žebříčku si opět upevnila polská petrochemická společnost PKN Orlen, která na růst obratu o 111 % v roce 2022 navázala dalším navýšením o 34 % za loňský rok. Hned za ní se umístil český výrobce automobilů Škoda Auto, který si meziročně polepšil o tři místa, s třetinovým růstem obratu a 150% nárůstem čistého zisku. V první desítce zůstala také maďarská ropná a plynárenská společnost MOL, maloobchodní prodejce Jeronimo Polska nebo energetické společnosti PGE (Polsko) a MVM (Maďarsko). Nově se do TOP 10 dostala polská loterijní společnost Totalizator Sportowy a energetické společnosti Enea a Tauron ze stejné země. Jediným zástupcem Slovenska v první desítce je výrobce automobilů Volkswagen Slovakia.
Česká republika má v žebříčku 69 firem, o 8 méně než loni
Česká republika zaznamenala ze všech zemí největší pokles počtu firem zastoupených v žebříčku Coface CEE TOP 500. Celkem 69 českých firem vytvořilo souhrnný obrat v hodnotě 149 miliard euro, což znamená meziroční udržení těsného druhého místa před Maďarskem (144 mld. euro). Žebříčku opakovaně dominuje Polsko s 184 firmami a souhrnným obratem 513 miliard euro, které má však oproti ČR i Maďarsku více než trojnásobnou pracovní sílu.
Zatímco loni měla Česká republika tři firmy mezi 10 nejlepšími v regionu CEE (RWE, Škoda Auto a OTE) a další tři ve druhé desítce (MND, Orlen a ČEZ), letos zůstala v TOP 10 pouze Škoda Auto a třináctý ČEZ doplnila společnost Hyundai na 18. místě. „České firmy si v žebříčku mírně pohoršily, což je částečně způsobeno vysokou energetickou náročností českého průmyslu. Na druhou stranu první tři české společnosti své pozice posílily. Zvláště blahopřeji společnosti Škoda Auto k celkovému 2. místu v regionu. Věřím ve schopnost českých podniků vyjít z tohoto obtížného období silnější a těším se, že v příštích letech bude v žebříčku úspěšných českých firem jen přibývat,“ říká Rudolf Kypta, generální ředitel společnosti Coface pro Českou republiku a Slovensko.
TOP 10 ČR dominují firmy z oblasti automotive, energetiky a petrochemie
Pilířem českého průmyslu i nadále zůstává automotive a doprava, které se na celkovém obratu českých firem podílejí více než třetinou (34,4 %). Téměř polovinu souhrnného obratu tohoto odvětví vytvořila jen samotná Škoda Auto (23,5 mld. eur), která si došla pro suverénní prvenství v žebříčku mezi českými firmami. Dalších 7,6 mld. eur přidala společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech, která se umístila na třetím místě.
Energetický koncern ČEZ v žebříčku zastupují společnosti ČEZ, a.s. (2. místo) a nově i ČEZ Prodej (6. místo) a ČEZ ESCO (7. místo). Jejich souhrnný obrat v minulém roce dosáhl hodnoty 17,6 mld. eur. Dalším reprezentantem energetiky v první desítce je společnost OTE (5. místo). Petrochemická společnost Orlen Unipetrol si meziročně polepšila o jednu příčku a získala 4. místo. Ze stejného odvětví je také nováček mezi deseti nejlepšími, a to společnost Čepro (10. místo). Jediné dvě české firmy v TOP 10 mimo automotive, energetiku a petrochemický průmysl jsou sázková kancelář Fortuna Game (8. místo) a ocelárna Moravia Steel (9. místo).
„Automotive v předchozích letech výrazně trpěl narušenými dodavatelskými řetězci, což jeho produkci výrazně omezovalo. Během roku 2023 tyto potíže téměř vymizely, a to přispělo k výrazně lepším meziročním výsledkům. V energetickém sektoru je příčinou mimořádně dobrých výsledků především navýšená cena komodit v obavě z nedostatku energií. Náklady producentů však výrazně nerostly, což umožnilo výrazný růst marží. Tento efekt s odezněním energetického šoku vyprchává a průměrné realizační ceny energií klesají. V následujících letech proto tak silné výsledky v energetice už neuvidíme,“ dodává Martin Procházka, ředitel úpisu rizika pro Českou republiku a Slovensko ze společnosti Coface.
.« Proč se vyplatí koupit auto po operativním leasingu? Vstup do Japonské rallye zvládl nejlépe Fourmaux, lídr MS Neuville je pátý »