Škoda 130 “LR” Kahle Motorsport
Jelikož se nám nachýlil čas Vánoc, odzbrojme se na chvíli od silných nových supersportů a odlehčeme atmosféru něčím, co všichni dobře známe. Kdo z nás by neznal Škodu 105/120/130? Kdo v ní nejel, neexistuje:) Podíváme se na velmi zajímavou a hlavně fungující úpravu Škody 130, kterou si vzala na paškál partička z Kahle Motorsport z Německa. Dnešní Štědrý den je sice na většině našeho území bez sněhu, respektive je spíše mokro. Ale tahle mašina, ačkoli by to do ní málokdo na první pohled řekl, umí jezdit hezky i bokem a na přímce to také není žádný louda.
Ano, existuje spousta úprav škodovek. Garážovému řezání filtrboxu a instalaci plastových „bodykitů“ již snad konečně odzvonilo (byť se ještě někde objevují). Aby také ne, Škodovek řady 742 totiž už pomalinku ubývá a ty pěkné kousky naštěstí zůstávají v péči rozumných lidí, kteří je buď zachovají ve stavu schopném pro veteránskou atestaci, nebo je dobově upraví. A slovo dobově je velmi důležité. Jsou to vozy ještě z mechanické a „analogové“ doby, kdy Vám po otevření kapoty dokáže cuknout koutky úst směrem vzhůru už jen pohled na dvojici Weberů 40 DCOE a na laděné svody 4-1. Mechanická krása je to co se dnes obdivuje stále častěji a u škodovek vzhledem k její jednoduchosti obzvláště. Tahle auta jsou dnes ceněná jak pro svou jednoduchost a dostupnost, ale především svou koncepcí pohonu vše vzadu. Poslední škodovka s náhonem na zadek nás asi jen tak neopustí.
Vraťme se ale k „stotřicítce“ od Kahle Motorsport. Označení „LR“ je v uvozovkách schválně, vězí v tom totiž jádro pudla. Zvenčí je totiž škodovka téměř původní, ale ukrývá v sobě moderní sportovní, samozřejmě naprosto profesionální úpravy, kterými se jakoby odkazuje na původní „elero“a tvoří tedy s původním kabátem velmi zajímavý mix. Základem auta je klasická Škoda 130, stojící na podvozku Billstein, zadní náprava je pochopitelně úhlová s šikmými rameny. Původní přední a zadní brzdy vzaly také pochopitelně za své – jsou použity brzdy z VW se čtyřpístovými třmeny a s větranými kotouči 280 mm vpředu a 265 mm vzadu. Lahůdkou je šestistupňová sekvenční převodovka stavěná Petrem Kašparem a zakázková spojka Sachs. Agregát je upravený klasický škodovácký čtyřválec OHV 1 289 ccm s osmikanálovou hliníkovou hlavou, se kterou netradičně spolupracuje elektronické vstřikování. Znalci teď jistě zakývají hlavou do strany a pomyslí si. „Jak to není na Weberech, je to o ničem.“, což však nemusí být nutně pravda, stačí se podívat na přiložené video. Navíc je tu také údaj 130 koní. Málo? Dobrá přidám údaj o váze, která činí 860 kg. To už věstí zábavu, když mluvíme o zadokolce..
Na videu vidíme Matthiase Kahleho za volantem, nutno dodat, že škodovku má pěkně „v ruce“. Navíc velkou měrou přispěl k ovladatelnosti odladěním podvozku, který, jak je vidět, funguje výborně. Není se čemu divit, Matthias má totiž zkušenosti z WRC, S2000 a samozřejmě ze staveb veteránů. V interiéru najdeme pouze potřebné věci, dosti nezvykle a o to lépe vypadají páky sekvenčního řazení a hydraulické brzdy. Zajímavý počin, není-liž pravda?
.
« Nissan X-Trail Platinum edition Audi Q7 S-line pod taktovkou JE Designu »