Senioři versus mladí: Kdo více bourá? Dvě nejrizikovější skupiny řidičů, které se nejčastěji podílí na nehodách
Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá, že existují dvě základní rizikové skupiny řidičů. Tou první jsou mladí řidiči do 25 let, druhou skupinou jsou senioři. Obě dvě tyto skupiny se totiž nejčastěji podílí na dopravních nehodách.
Podle statistiky České asociace pojišťoven způsobí dopravní nehodu zhruba každý pátý řidič ve věku 18 let. A riziko zapříčinění dopravní nehody je skoro 2,5x vyšší u řidičů do 24 let než je průměrná nehodovost v ČR. Statistické údaje doplňuje dopravní policie, která udává, že přibližně 133 smrtelných nehod ročně mají na svědomí řidiči do 30 let a téměř za 18 % všech nehod mohou řidiči s méně než pětiletou praxí.
Důvodů je hned několik. Podle průzkumu se až 82 % řidičů do 29 let nechá za jízdy příliš snadno vyprovokovat a nejčastěji jim vadí cyklisté, pomalejší řidiči a bezdůvodná jízda ostatních v rychlém pruhu. A nechyběla i jistá dávka sebereflexe, kdy se více než 80 % přiznalo k tomu, že si občas nedělá starosti s maximální povolenou rychlostí. Přibližně 60 % dokonce uvedlo, že někdy úmyslně najíždí na auto před sebou. Každý šestý mladý řidič pak občas schválně zrychlí v momentě, kdy se jej snaží jiné auto předjet.
Mladší řidiči se za jízdy také nechají snáze rozptýlit a mnohem častěji řídí s mobilním telefonem v ruce.
Výsledky komentuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven následovně: „V průzkumu mladí respondenti hodnotili závažnost všech agresivních projevů na desetibodové škále vždy značně níž než zbytek populace. Na druhou stranu k sobě byli poněkud kritičtější a své nevhodné chování si uvědomují lépe než starší řidiči. Všechna tato čísla nám ukazují, že mladí si jen nedokáží spočítat, jaké následky může, byť občasné, nevhodné chování za volantem mít.“
To senioři, řidiči ve věku 65 let a výše, jsou ve svém věku daleko více opatrnější a více se řídí pravidly silničního provozu. I navzdory tomu jde o druhou velmi rizikovou skupinu řidičů.
Senioři často jezdí výrazně pomaleji, protože si mylně myslí, že je to bezpečné. Nechtějí se přizpůsobit tempu a hustotě silničního provozu, a jsou možná až přehnaně opatrní a váhavější. Kvůli tomu brzdí okolní provoz, což může na silnici vyvolat značné problémy.
Dalším faktorem je, že během posledních pár let přibylo mnoho nových silničních pravidel a ta, která se v autoškole učili, už bohužel dnes neplatí. K nejčastějším chybám dochází na křižovatkách, při situacích, kdy senior musí odhadovat jízdu ostatních vozidel a při přejíždění z pruhu do pruhu.
S vyšším věkem samozřejmě dochází také ke zhoršení zdravotního stavu. Řeč je především o pomalejších reakcích a horším zrakovém vnímání.
Statisticky způsobí senioři ročně srovnatelné množství dopravních nehod jako mladí řidiči. A vysoký počet nehod způsobených seniory vnímají i pojišťovny. „Skupina řidičů 65+ zaviní stejný počet nehod jako mladí řidiči kolem 24 let. U mladých řidičů jde o nezkušenost, u seniorů o sníženou pozornost a dalším společným důvodem může být přecenění svých schopností,“ uvedl Aleš Zethner z pojišťovny Kooperativa.
.« Jak používat klimatizaci v autě: Ne každý to dělá správně Mění se pravidla registrace a také evidence vozidel »