Sen se hroutí: Tento rok klesne v Německu prodej elektromobilů o 30 %
Prodej elektromobilů v Německu letos zaostává za očekáváními, přičemž skepse mezi spotřebiteli výrazně ovlivňuje prodejní čísla. Podle údajů Federálního úřadu pro dopravu KBA bylo za prvních devět měsíců roku 2024 registrováno 2,12 milionu nových vozidel, což představuje pokles o jedno procento oproti již tak slabému předchozímu roku. Jen v září klesl počet registrací o sedm procent na 208 800 vozidel.
Zatímco celý automobilový trh čelí poklesu, prodej elektromobilů je na tom ještě hůře. Od ledna do září bylo zaregistrováno jen 409 400 elektrických vozidel, což je o 20 procent méně než ve stejném období loňského roku. I když v září došlo k pětiprocentnímu nárůstu, tento růst je spíše výsledkem zrušení podpory pro firemní elektrická auta v předchozím roce, než skutečným zvýšením zájmu o elektromobily.
Německá automobilová asociace (VDA) proto v pátek snížila svá očekávání ohledně prodeje elektromobilů. V roce 2024 by se podle jejich předpokladů mělo prodat 551 000 bateriových elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje pokles o 21 procent ve srovnání s rokem 2023. VDA původně očekávala pokles o 17 procent, avšak největší propad prodeje zaznamenaly čisté elektromobily, u kterých asociace předpokládá pokles o 29 procent. Informuje o tom agentura Reuters.
Průmyslový expert Constantin Gall ze společnosti EY je ještě pesimističtější, když odhaduje, že prodej elektromobilů klesne o 30 procent. To by znamenalo, že se prodá o 150 000 méně elektrických aut než v roce 2023.
Managing Partner EY Gall zároveň upozorňuje, že průmysl si takový pokles nemůže dovolit, protože by to znamenalo miliardové pokuty kvůli novým, přísnějším limitům na emise CO2, které začne Evropská unie uplatňovat v roce 2025. „Očekáváme, že ceny elektromobilů v následujících měsících klesnou,“ uvedl Gall. „Mnoho výrobců se bude snažit zvýšit prodej prostřednictvím slev, aby se vyhnuli pokutám a poškození svého image.“
Zároveň se německé sdružení dovozců VDIK vyjádřilo, že tento vývoj představuje „vážné oslabení přechodu na nové typy pohonů“. Podle VDIK by EU měla přehodnotit stanovené emisní limity pro flotily automobilů.
Podle odborníků by měl celkový trh osobních vozidel v Německu v tomto roce klesnout o pětinu ve srovnání s rokem 2019. To znamená, že se prodá přibližně o 800 000 méně aut než před pěti lety. Zákazníci v současnosti upřednostňují spalovací motory nebo odkládají koupi nového auta úplně.
Němečtí výrobci aut se však snaží kompenzovat slabou domácí poptávku nárůstem exportů. Podle údajů VDA byla výroba aut v Německu za prvních devět měsíců roku 2024 jen o jedno procento nižší než v předchozím roce, přičemž v září se produkce zvýšila o devět procent. Automobilky povzbudil také nárůst domácích objednávek, který v září dosáhl 19procentního růstu oproti loňskému roku, i když celkový počet objednávek klesl o čtyři procenta.
Značky a jejich výsledky
Mezi největšími německými výrobci aut zaznamenala mírný nárůst prodeje pouze skupina BMW, přičemž prodej značky BMW vzrostl o 0,7 procenta a prodej Mini dokonce o 16 procent. Ostatní značky jako Volkswagen (-7,4 %), Mercedes-Benz (-13,0 %), Audi (-16,6 %) a Opel (-20,5 %) zaznamenaly výrazný pokles prodeje.
Výhled pro elektromobily v Německu je tedy letos nejistý, přičemž výrobci budou muset přistoupit k výrazným opatřením, aby se vyhnuli pokutám a negativním důsledkům pro své podnikání. Spotřebitelé zatím zůstávají skeptičtí, pokud jde o přechod na elektrický pohon, a upřednostňují tradiční spalovací motory nebo odkládají nákup nového auta na pozdější dobu.
.« Praha ruší parkování zdarma pro elektromobily Nový Volkswagen Tayron: Všestranné SUV nabídne až sedm sedadel »